Byta till pelletspanna?

Lupin

Trådstartare
Är det någon här som bytt till pelletspanna? Hur gör man, vad ska man tänka på, hur mycket kostar det etc etc etc? :)

I källaren finns ett pannrum där den gamla oljepannan/brännaren står inkl en sedan länge tömd oljecistern (som ska rivas och tas bort). Oljan byttes mot en värmepump (luft-vatten) för drygt 7 år sedan men har aldrig fungerat ordentligt och jag har precis fått reda på varför: felaktigt installerad och fel modell/storlek etc för att vara optimal för det här huset och behöver kompletteras med varmvattenberedare och förmodligen även ack.tank, men jag har fått den fixad så att den fungerar nöjaktigt i alla fall.

Värmepumpen är väl billigare än olja i alla fall, men på vintern innebär den i princip eluppvärmning av huset och varmvattnet = inte speciellt billigt numera. Jag har dessuten braskamin i täljsten i vardagsrummet och den är väldigt tacksam såklart, men det ger ju ingen vettig uppvärmning av huset i sig på det stora hela.

Har börjat fundera allvarligt på att installera pellets istället, grannarna gjorde det härommånaden så vi kunde ju ev beställa pellets ihop i framtiden och jag har gott om plats i pannrummet, när oljetanken är borta, för förvaring av pellets i ganska stora mängder.

Sv: Byta till pelletspanna?

Vi hade pelletspanna i vårt förra hus. Jag tyckte det var en massa passning, svindyrt med pellets, priset ökade med typ 150 %, under de två åren vi bodde i huset. Det levererades olika kvalitet som genererade nya inställningar på brännaren, inte alls så smidigt som jag vill ha det. Ibland var pelletsen alldeles smulig och gick inte att elda med. Och då var det min sambo som skötte så gott som allt jobb med pannan. hans spenderade många timmar med att fixa och trixa och aska ur och allt vad det nu var. Jag behövde på sin höjd fylla på pellets ibland. Jag har förstått att det ska finnas pelletsbrännare som är så gott som underhållsfria, men är allt för luttrad för att lita på det.
I huset jag bodde innan det förra, installerade vi jordvärmepump. Det var jag däremot otroligt nöjd med. Jordvärme eller bergvärme skulle jag satsa på om jag skulle behöva byta någon gång... Dyr investering men sedan funkade det.

Jag har pelletspanna (med elpatron ifall det händer nåt med brännaren) som är ca 5 år gammal. Fick jag gå tillbaka och göra om skulle jag INTE ha pellets utan bergvärme/jordvärme i stället.

Jag beställer 4 pallar pellets åt gången, mer har jag inte plats för. Två pall på vardera sidan om källarfönstret, och så får man ösa in via fönstret i en specialränna ner till bingen. Slår aldrig fel att det är -25 grader eller snöstorm just den dagen som man MÅSTE fylla på pellets. Visst, man kan vara förutseende men så funkar inte jag. :)

Till mitt enplanshus på 124 kvm med 119 kvm källare går det åt 8 pallar MINST per säsong. Då kör jag elen på sommaren för varmvatten. Pellets är DYRT, och det är tungjobbat och som föregående skrev, det växlar otroligt i kvalitet även om man köper från samma ställe.

Varje år måste också tändelement bytas, en kostnad på ca 1000 kr brukar det bli för mig som inte kan göra det själv.

Minst en gång i veckan måste brännaren askas ur och varannan vecka behöver jag aska ur hela pannan, annars försvinner hela nejden i ett rökmoln varenda gång brännaren startar.

Sen har jag hört att pellets är subventionerat på nåt vis, har inte fördjupat mig i hur och varför, men om den subventionen försvinner blir det mycket, mycket dyrare. Så vore jag du skulle jag nog satsa på nåt annat än pelletspanna.

Är det någon här som bytt till pelletspanna? Hur gör man, vad ska man tänka på, hur mycket kostar det etc etc etc? :)

I källaren finns ett pannrum där den gamla oljepannan/brännaren står inkl en sedan länge tömd oljecistern (som ska rivas och tas bort). Oljan byttes mot en värmepump (luft-vatten) för drygt 7 år sedan men har aldrig fungerat ordentligt och jag har precis fått reda på varför: felaktigt installerad och fel modell/storlek etc för att vara optimal för det här huset och behöver kompletteras med varmvattenberedare och förmodligen även ack.tank, men jag har fått den fixad så att den fungerar nöjaktigt i alla fall.

Värmepumpen är väl billigare än olja i alla fall, men på vintern innebär den i princip eluppvärmning av huset och varmvattnet = inte speciellt billigt numera. Jag har dessuten braskamin i täljsten i vardagsrummet och den är väldigt tacksam såklart, men det ger ju ingen vettig uppvärmning av huset i sig på det stora hela.

Har börjat fundera allvarligt på att installera pellets istället, grannarna gjorde det härommånaden så vi kunde ju ev beställa pellets ihop i framtiden och jag har gott om plats i pannrummet, när oljetanken är borta, för förvaring av pellets i ganska stora mängder.
Måste du byta pannan ?
Det kanske räcker att montera en pelletsbrännare.

Vi bytte från ved till pellets för 6 år sen. Jag är nöjd med pellets som värmekälla, men brännaren har krånglat en del. Det i sig hade varit en sak, om inte företaget som tillverkat den varit KASS på att ta hand om problemet.

Hursom, när det fungerar, så tycker jag det är helt underbart. Och inte speciellt arbetskrävande. Aska ur samt sota ibland (inte det sotarmästaren gör, utan sota själv). Sen får man kolla matningen vid ny leverans. Det tar under en timme att kolla/ställa om. Som minst tar det 20 minuter (om pelletsen är likvärdig det förra partiet). Sen måste man fylla pellets, vi har litet förråd som inte ens räcker en vecka. Men jmf med ved så är det ju ljusårs skillnad i arbete.

Sådana här vintrar är det billigare här med pellets än berg/jordvärme. Helt enkelt för att det inte klarar sådana här temperaturer utan stöd av el, och då skenar elräkningen.

Vi har aldrig haft problem med smuliga pellets eller liknande.

Sen som ngn sa, inte säkert du behöver byta pannan, kan räcka att installera brännare.

Glömde. 150 kvm taskigt isolerat, dragit hus. Håller hög temperatur i huset med (22 grader ungefär). Går normalt 1 pall pellets/vintermånad. Nu när det varit så kallt så länge har det gått lite mer, ungefär 1½ pall. Betalar just nu 2615 kr för en pall hemkörd. (Vi köper en pall/gång). Man kan få ner priset rejält om man köper bulk/flera pallar/söker lägsta pris, vi har alltså inte billigaste alternativet, men då vi dels vill ta hem en i taget, och dels valt att stötta lokalt företag har priset inte varit det avgörande. Men dte går att komma betydligt mycket billigare undan både på pall och ffa i bulk.

Senast ändrad:

Vi var inne på pellets när vi skulle byta värmekälla men kom tillslut fram till att vi skulle ha bergvärme. Det är det bästa vi har gjort, inget underhåll, inget krångel. Visst är det en ganska stor investering men eftersom husets värde höjdes så mycket lades det nya lånet + lite till av vårt topplån till botten lånet istället så det blev betydligt billigare i månads kostnad ändå.
Om man bor där inte så många grannar har bergvärme så är det absolut guld men bor man i ett område där många har det så kan faktiskt värmen ta slut. Man får också vara noga med att verkligen vara ärlig med hur mycket man duschar (tänk på att tiden går fort och att du snart har tonåringar i huset) och hur varmt man vill ha det så att anläggningen är tillräckligt stor.

kl

Jag var nyligen väldigt inne på att skaffa mig en brännare till min befintliga panna men jag la till slut ner det efter att ha läst på lite.

#Priset
Tydligen finns det en skatte reduktion på pellets idag, om den försvinner kommer priset öka, dessutom har ju priset redan ökat de senaste åren.

#Arbetet
Man ska bära in och fylla på pellets man måste alltså passa den lite, även om det inte är flera ggr/dag som med ved. Ska man istället ha i bulk som jag funderade på, är det inte ovanligt att man får smulig pellets "bottenskrapet" och det brinner dåligt, man får aska ur etc ofta.
En annan sak värt att tänka på är ju om man åker bort, den klarar ju sig som sagt inte själv en längre stund.

#Utrymme
Man behöver ha rätt så gott om utrymme, pelletsen ska ju helst förvaras inomhus och det blir bra mycket billigare att köpa alla på en gång.
Vill man ha i bulk ska man ha utrymme till en sådant förråd.
Avlastningen brukar leverantören fixa själv men man kanske måste flytta pallarna från tex garage uppfarten, finns det hjälp att få till det, eller är det handflyttning som gäller?
En pall tar mer plats än man tror!

Jag kommer istället satsa på en luft/vatten värmepump, den sköter sig helt själv och jag behöver inte anstränga mig eller min dåliga axel till att bära.
Att ha en uppvärningskälla som sköter sig själv är lite krav hos mig, och det kan jag inte tycka är dumt hos någon.

Så, om jag var i din sits, så hade jag kollat upp möjligheten med att byta LVVP till en i rätt storlek som blir korrekt installerad eller installera berg/jord/sjö värme.

En annan sak att fundera på är hur snabbt det betalar tillbaka sig med din investering, det är också viktigt.

Det är ingen skattereduktion på bränslepelletsen (alltså det du köper för att elda med), vad har du fått det ifrån? Däremot har det iaf varit (kanske är) en skattereduktion om du konverterar till pellets från mer miljöovänlig uppvärmning, dvs om du byter till pellets från direktverkande el eller oljeeldning.

Priset på pellets kan ju dock teoretiskt fortsätta stiga hur mycket som helst. Elpris och oljepris har också stigit dock, så beroende på vad man haft innan blir det ju olika lönsamt med pellets. Samma sak pellets jmf med berg/jordvärme, vilket som lönar sig bäst beror på hur djupt man måste borra/hur mycket ledningar man måste lägga ner, och hur stor del av en 'normal vinter' man måste köra el också.

Däremot är ju pellets inte underhållsfritt. Däremot att åka bort 1 vecka (t ex) är inga som helst problem med pellets sålänge det inte blir strömavbrott. Strömavbrott är dock de flesta uppvärmningstyper känsliga för.

Det gör vår pelletspanna med, startar upp av sig själv så snart strömmen är tillbaka alltså.

Men om man åker bort t ex 1 vecka, och något händer med strömmen så det är strömlöst, då blir det kallt. Men det är det ju som sgat lika med de flesta uppvärmningstyper, blir de utan ström blir det kallt.

Måste du byta pannan ?
Det kanske räcker att montera en pelletsbrännare.

Det har du såklart rätt i, det är jag som inte kan terminologin ordentligt. :p Jag behöver naturligtvis inte byta hela pannan, bara brännaren. Tack! :D

Bergvärme är det inte tal om här, bara sandjord i trädgården. Grannarna har precis installerat pelletspanna (eller bara bytt brännare, ingen aning haha) så vi skulle kunna beställa pellets tillsammans. Utrymmer har jag i källaren, i pannrummet får det plats en hel del (minst 3 pallar i alla fall) när oljetanken är borta.

Värmepump (luft/vatten) har jag ju som sagt redan och det innebär eluppvärmning när det är så här smällkallt som denna andra vintern i rad.

Jag har också gott om plats i mitt pannrum för pellets....men jag får inte in pallarna eftersom det är lågt i tak/trösklar/dessutom för liten källardörr tror jag, utan måste i så fall lasta om allting. Och DET är inget roligt.

Det är ingen skattereduktion på bränslepelletsen (alltså det du köper för att elda med), vad har du fått det ifrån? Däremot har det iaf varit (kanske är) en skattereduktion om du konverterar till pellets från mer miljöovänlig uppvärmning, dvs om du byter till pellets från direktverkande el eller oljeeldning.

Priset på pellets kan ju dock teoretiskt fortsätta stiga hur mycket som helst. Elpris och oljepris har också stigit dock, så beroende på vad man haft innan blir det ju olika lönsamt med pellets. Samma sak pellets jmf med berg/jordvärme, vilket som lönar sig bäst beror på hur djupt man måste borra/hur mycket ledningar man måste lägga ner, och hur stor del av en 'normal vinter' man måste köra el också.

.

Seriöst?
Det var en som skrev det i en tråd jag hade här för inte länge sen, sen pratade jag med en pellets eldande kompis som också sa det.
:confused:

Rent krasst är ju alla uppvärmningstyper utom vedeldning värdelösa vid strömavbrott eftersom allt går på el.

En korrekt installerad och dimensionerad LVVP ska klara av huset under även en sådan här vinter med bara lite stöd från en elpatron/kassett när det är som kallast.
De LVVParna jag tittat på fungerar ner till -25 eller -30 och har ändå ett COP på 2,5 vid -15. Visst har jag haft toppar på över -20 denna vintern men det har legat ganska stadigt på runt -10 i snitt.
Jag tänkte installera en kakelugn/kamin att ha som stöd när det är som kallast för att hjälpa till.

Jag kollade pris på brännare, kostar runt 20.000kr installerad och klar, då av bra märke med alla garantier. Kunde ev. gå att pruta lite enligt min röris.
Jag blev rekomenderad från flera håll att inte köpa beg. då reservdelarna tydligen är hyfsat dyra och det blir en del slitage på dom.
Så även om en beg brännare är rätt billig så kan det plocka på upp till närmre priset av en ny. Värt att tänka på.

En brännare är ju ingen stor investering jämnfört med många andra alternativ men å andra sidan har man istället en årligt återkommande kostnad i form av inköp av pellets som man slipper på flera andra alternativ.

Du tror inte de menat installationsdelen då, skattereduktionen för det? Den kan ju försvinna (om den finns kvar, jag vet inte, den var ju inte aktuell för mig).

Eller, kom jag på, kan de ha menar att pellets inte är straffbeskattat? Det är ju dock ingen skattereduktion.

Senast ändrad:

Du tror inte de menat installationsdelen då, skattereduktionen för det? Den kan ju försvinna (om den finns kvar, jag vet inte, den var ju inte aktuell för mig).

Eller, kom jag på, kan de ha menar att pellets inte är straffbeskattat? Det är ju dock ingen skattereduktion.

Nä, jag tror inte det finns något bidrag till det, tror bara man kan få bidrag om man byter till solenergi.
Det kanske var straffbeskattning som menades men jag fattade det som att det var skatte reduktion på det nu så vet i fasen.
Fel uppenbarligen!

Man fick iaf för ett tag sen skattereduktion om man bytte från direktverkande el eller olja till t ex pellets.

Här hittade jag, gällde till 31/12 förra året:

Stöd för konvertering från direktverkande elvärme i bostadshus
Den fastighetsägare som byter från direktverkande elvärme till en förnybar energikälla kan få ett så kallat konverteringsbidrag för installation av ett vattenburet system. Observera att stödet endast gäller distributionssystemet.
Stödet ges till småhusägare, flerbostadsägare och ägare av fritidshus som har direktverkande elvärme som konverterar till:

fjärrvärme
berg-, sjö eller jordvärmepump
biobränsle med automatisk eldning (vid direktverkande elvärme ges stöd enbart till radiatorsystemet)
komplettering med solvärme

Stödet till bostadsägare gäller för åtgärder som genomförs från och med den 1 januari 2006 till och med den 31 december 2010. Stödet som tidigare betalades ut på skattekontot har övergått till att vara ett bidrag. Storleken på stödet är 30 procent av arbets- och materialkostnaderna, dock max 30 000 kr. Om uppvärmningssystemet kompletteras med solvärme kan stöd ges även för detta. Stödet är beroende av solfångarens energiproduktion och kan högst uppgå till 7 500 kr.

Bidraget söks hos Länsstyrelsen. Information och ansökningshandlingar finns på Boverkets och Länsstyrelsens webbplats.

En viktig sak att skilja på är att en pellets/ved/oljepanna behöver el men inte i närheten så mycket som någon typ av värmepump.
Dvs har man ofta elavbrott så kan man lösa det med att montera en ups till sin eldning då det inte drar så mycket ström.
värmepumpen däremot drar för mycket för att det ska vara värt det.

Vi har en kombipanna ved-olja där de tagit bort oljan och installerat pelletsbrännare. Tror man kan få från 15.000kr en brännare. Kompis har en sån men man får ju vad man betalar för, tror han får byta tändring jätteofta och det går inte att ställa temperaturen.

Jag är jättenöjd med våran fast den är gammal nu, blir en otroligt härlig värme i huset. Men det kostar ju, det är JÄVLIGT dyrt vi betalar ca 16000kr om året, då eldar vi bara några månader på vintern!

När våran panna dör så kommer vi inte installera en ny. Utan det blir troligtvis en luft-vatten värmepump. Ca 50.000kr kostar dem. Och istället för att ha en grej på väggen som blåser har man som en panna som tar tillvara på energin och värmer vattensystemet.

Jag tror att om du installerar en pelletsbrännare idag är det dessutom hårdare regler, det ska vara brandgips och branddörr. Sen tror jag inte pelletsen får förvaras tillsammans med brännaren. Vi klarar oss ifrån det för vår panna är så gammal.

En viktig sak att skilja på är att en pellets/ved/oljepanna behöver el men inte i närheten så mycket som någon typ av värmepump.
Dvs har man ofta elavbrott så kan man lösa det med att montera en ups till sin eldning då det inte drar så mycket ström.
värmepumpen däremot drar för mycket för att det ska vara värt det.

Åhjo.. det beror helt på vilken panna du har!

Vi hade vedpanna förut och det systemet drog mer el än vad vår jordvärmepanna gör! Vi satte in jordvärme i höstas och vedpannan var från 90-talet.. Våra elräkningar var mycket högre förra vintern ca 1000 kr i månaden extra mot denna vintern och den här vintern har varit mycket kallare i längre period!

Nu har vi ju turen att den inte gått igång på elpatron än då vi inte fått någon tjäle i marken!

Jag skulle satsa på ett system som intre kräver en massa passning och lyftande! Varför ska man köpa sig jobb liksom?
FUnderat över jordvärme?
Och även om tomten består av sand så borde det ju finnas berggrund under för bergvärme? Man borrar ju inte bara några meter utan närmare 200 meter!
Har ni kollat upp detta ordentligt?
Dessutom ökar ju huset mer i värde av en bergvärmealäggning än av en pelletsbränare!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka