Byta stall - få sämre ridvägar men bättre överlag

Mascot

Trådstartare
Har ett riktigt dilemma och måste bestämma mig efter sommaren. En vän till mig ska skaffa stall. Vi har likadan hästhållning och våra hästar har samma behov (lättfödda). Hon vill väldigt gärna att jag blir hennes inackordering. Nackdelarna med hennes gård är att jag får 50% längre till stallet samt att ridvägarna är betydligt sämre än i stallet jag står i nu.
I övrigt är allt bättre, längre utevistelse och hö anpassat för våra diet-hästar :) Det jag hänger upp mig mest på är ridvägarna. Det är i stort sett bara en väg som senare delar sig i två och man får rida på en väg som går jämte en 90-väg. Tror de kommer ta cirka 40 minuter att rida fram och tillbaka. Ridbana kommer att anläggas, men det är inte hållbart i längden, det kommer jag tröttna på snabbt.

Hur hade ni gjort?
 
Har ett riktigt dilemma och måste bestämma mig efter sommaren. En vän till mig ska skaffa stall. Vi har likadan hästhållning och våra hästar har samma behov (lättfödda). Hon vill väldigt gärna att jag blir hennes inackordering. Nackdelarna med hennes gård är att jag får 50% längre till stallet samt att ridvägarna är betydligt sämre än i stallet jag står i nu.
I övrigt är allt bättre, längre utevistelse och hö anpassat för våra diet-hästar :) Det jag hänger upp mig mest på är ridvägarna. Det är i stort sett bara en väg som senare delar sig i två och man får rida på en väg som går jämte en 90-väg. Tror de kommer ta cirka 40 minuter att rida fram och tillbaka. Ridbana kommer att anläggas, men det är inte hållbart i längden, det kommer jag tröttna på snabbt.

Hur hade ni gjort?

Har du bra ridvägar och trivs i övrigt så hade jag nog inte bytt stall om jag var du.

Vettiga samt många ridvägar och en bra ridbana minst är mycket viktigt.
Efter mitt första stall är det nåt jag kommer värdera högt..man blir tokig av att använda samma ridväg år ut, år in..eller ännu värre: de vägarna där man bara kan rida fram och tillbaka på, dvs man måste vända och den lilla rundan tar för kort tid. Olika vägar med olika längd, olika underlag, backigt, rakt osv är även mycket viktigt för hästens hållbarhet.

Ska det bara vara era 2 hästar ? Tänk på att det kan bli otroligt jobbigt.
Och egentligen ska man akta sig för att dela stall med en kompis eller hyra in sig hos en kompis..man ska vara väldigt bra överens över saker för att det ens ska funka utan att man riskerar att sabba relationen.
 
Har ett riktigt dilemma och måste bestämma mig efter sommaren. En vän till mig ska skaffa stall. Vi har likadan hästhållning och våra hästar har samma behov (lättfödda). Hon vill väldigt gärna att jag blir hennes inackordering. Nackdelarna med hennes gård är att jag får 50% längre till stallet samt att ridvägarna är betydligt sämre än i stallet jag står i nu.
I övrigt är allt bättre, längre utevistelse och hö anpassat för våra diet-hästar :) Det jag hänger upp mig mest på är ridvägarna. Det är i stort sett bara en väg som senare delar sig i två och man får rida på en väg som går jämte en 90-väg. Tror de kommer ta cirka 40 minuter att rida fram och tillbaka. Ridbana kommer att anläggas, men det är inte hållbart i längden, det kommer jag tröttna på snabbt.

Hur hade ni gjort?

jag hade inte flyttat. eftersom du redan i frågan illustrerar såna tveksamheter utifrån din egna magkänsla . du kan ju bara bedöma utifrån dig själv om det är värt det osv. om du känner tveksamhet i magen och hästen trivs och du med på nuvarande ställe hade jag inte funderat. är det fler variabler i sammanhanget som avgör än det du skriver här?
 
Har ett riktigt dilemma och måste bestämma mig efter sommaren. En vän till mig ska skaffa stall. Vi har likadan hästhållning och våra hästar har samma behov (lättfödda). Hon vill väldigt gärna att jag blir hennes inackordering. Nackdelarna med hennes gård är att jag får 50% längre till stallet samt att ridvägarna är betydligt sämre än i stallet jag står i nu.
I övrigt är allt bättre, längre utevistelse och hö anpassat för våra diet-hästar :) Det jag hänger upp mig mest på är ridvägarna. Det är i stort sett bara en väg som senare delar sig i två och man får rida på en väg som går jämte en 90-väg. Tror de kommer ta cirka 40 minuter att rida fram och tillbaka. Ridbana kommer att anläggas, men det är inte hållbart i längden, det kommer jag tröttna på snabbt.

Hur hade ni gjort?

Nej, jag hade inte bytt. Variationen behövs om man inte ska ruttna totalt.
 
Har ett riktigt dilemma och måste bestämma mig efter sommaren. En vän till mig ska skaffa stall. Vi har likadan hästhållning och våra hästar har samma behov (lättfödda). Hon vill väldigt gärna att jag blir hennes inackordering. Nackdelarna med hennes gård är att jag får 50% längre till stallet samt att ridvägarna är betydligt sämre än i stallet jag står i nu.
I övrigt är allt bättre, längre utevistelse och hö anpassat för våra diet-hästar :) Det jag hänger upp mig mest på är ridvägarna. Det är i stort sett bara en väg som senare delar sig i två och man får rida på en väg som går jämte en 90-väg. Tror de kommer ta cirka 40 minuter att rida fram och tillbaka. Ridbana kommer att anläggas, men det är inte hållbart i längden, det kommer jag tröttna på snabbt.

Hur hade ni gjort?


Kan bara svara fårn vad jag skulle ha gjort.
För mig är ridvägarna väldigt viktigt då jag älskar att rida ut på härliga turer, ett stall jag stod i hade ett plåtridhus(oridbart sommartid) och en grusväg som var 3 km lång.

Det kom krypandes men hästsuget försvann allt mer och mer och tillslut kände jag att det var inte roligt längre att åka till stallet. All motivation var som bortblåst.
Bristen på ridmöjligheter dödade helt enkelt hela grejen att ha häst för mig, så jag flyttade och idag har jag ridvägar tills jag spyr, dom tar aldrig slut. Man hittar nya stigar/vägar lite här och var:love:

Och aldrig har de varit så kul att åka till stallet igen.:)

Så jag hade inte flyttat, utan hade istället åkt över med släp å häst å sovit över hos din kompis så man kunde rida ut tillsammans lite då och då=)
 
Jag ska byta stall till hösten. Ridvägarna kommer gå från asfalt-, skogs- och grusvägar till mest bara grusvägar. Riktigt tråkigt men handen på hjärtat är jag inte superförtjust i att rida ut alla dagar. Inte på nuvarande ponny. Han står emot, skyggar, slänger sig, reser och snurrar och är allmänt spänd oftast hela turerna. Jag har ridit ut honom på egen hand sen år 2000... Med sällskap går det mycket bättre men ingen annan rider sina hästar i nuvarande stall.

(Och det är inte bara jag som har problem, många kan inte rida från gårdsplanen på honom utan sällskap av annan häst eller av mig)
 
Jag saknar ridvägar i anslutning till vårt stall och det är rätt trist faktiskt :( Har en del asfalterade småvägar och mellan augusti och februri så blir det ju en del stubbåkrar också (även om det inte är lika många nu sedan grannbonden sålde till en som nästan bara odlar grönsaker).

Har du möjlighet att lasta och åka iväg så kanske det är ett alternativ? Det kan kännas lite bökigt, men gör man det ofta så får man in rutinen och har man dessutom möjlighet att ha kvar lite prylar i släpet/bilen mellan gångerna och kanske även kan låta släpet sitta kvar då och då så tar det inte så mycket extra tid. Om man då inte har väldigt långt att köra för att komma till ridvägar. En fördel är att man rider i många olika skogar och kanske dessutom passar på att slå två flugor i en smäll och rider ut tillsammans med en kompis som man kanske inte hade hunnit träffa annars.
 
jag hade inte flyttat. eftersom du redan i frågan illustrerar såna tveksamheter utifrån din egna magkänsla . du kan ju bara bedöma utifrån dig själv om det är värt det osv. om du känner tveksamhet i magen och hästen trivs och du med på nuvarande ställe hade jag inte funderat. är det fler variabler i sammanhanget som avgör än det du skriver här?
Ja, det är väl det. Idag glömde den nuvarande stallägaren att ge min häst frukost t.ex. Kändes sådär. Sedan har han bokat en förstaskörd till hästarna, trots att han vet att alla hästar i stallet behöver absolut max andraskörd. Köpa eget hö är inte av intresse, jag har fullservice för att jag slippa böka.
 
Ja, det är väl det. Idag glömde den nuvarande stallägaren att ge min häst frukost t.ex. Kändes sådär. Sedan har han bokat en förstaskörd till hästarna, trots att han vet att alla hästar i stallet behöver absolut max andraskörd. Köpa eget hö är inte av intresse, jag har fullservice för att jag slippa böka.

Man måste ha en BRA dialog med sin stallägare och verkligen prata klarspråk, stallmöten där det skrivs upp saker som skall åtgärdas saker som skall köpas in. Vem som skall göra vad. Alla får saker de skall göra och man sätter ett slutdatum när detta skall vara klart.
hederligt 5S arbete=)
Om hö ingår i priset är de vad som stallägaren vill ha som ingår, om jag har eget stall så köper jag in hö som mina hästar vill ha och det är vad som ingår.
Passar det inte får man köpa eget hö.:)
Man kan inte hålla på och köpa in hö för varje inhyrd häst... det är bökigt om nått en vill ha si och en annan vill ha så en vill ha hösilage osv.

Att han glömde ge din häst morgonmat var mindre bra men de är sommar ute och de finns väl gräs i hagen? så hästen fick morgonmat iaf?
Ta detta DIREKT med stallägaren och gå inte hemma och tjura över detta för de löser inget! de ger bara dålig stämning.
 
Det låter på dig som att bra ridvägar är väldigt viktigt. Då hade jag inte flyttat om jag var som du. För mig är det viktigare med bra ridbanor då jag bara ser uteridning som ett nödvändigt ont som jag gör för att hästen ska få lite omväxling, jag behöver ingen omväxling då jag älskar att sitta och trimma på bana. Däremot trimmar jag gärna på lite olika ställen ute i naturen så det blir omväxling för hästen ändå :)
 
Har ett riktigt dilemma och måste bestämma mig efter sommaren. En vän till mig ska skaffa stall. Vi har likadan hästhållning och våra hästar har samma behov (lättfödda). Hon vill väldigt gärna att jag blir hennes inackordering. Nackdelarna med hennes gård är att jag får 50% längre till stallet samt att ridvägarna är betydligt sämre än i stallet jag står i nu.
I övrigt är allt bättre, längre utevistelse och hö anpassat för våra diet-hästar :) Det jag hänger upp mig mest på är ridvägarna. Det är i stort sett bara en väg som senare delar sig i två och man får rida på en väg som går jämte en 90-väg. Tror de kommer ta cirka 40 minuter att rida fram och tillbaka. Ridbana kommer att anläggas, men det är inte hållbart i längden, det kommer jag tröttna på snabbt.

Hur hade ni gjort?
Inte flyttat, restid till stallet + ridvägar är viktigt för mig.
Om nuvarande stall inte är bra för hästens hälsa(behov av diet) så skulle jag leta efter ett tredje stall ist.
 
Ja, det är väl det. Idag glömde den nuvarande stallägaren att ge min häst frukost t.ex. Kändes sådär. Sedan har han bokat en förstaskörd till hästarna, trots att han vet att alla hästar i stallet behöver absolut max andraskörd. Köpa eget hö är inte av intresse, jag har fullservice för att jag slippa böka.
Nu får du kanske läsa på lite för om det är första eller andra skörd har inte direkt med innehållet i fodret att göra. Vissa år kan en första skörd vara klart bättre till lättfödda hästar en andra eller tredje. Så innan du dömer ut stallägaren för det be att få se vad fodret innehåller. Det blir ju ännu viktigare om du flyttar hästen för då är ni bara två om fodret och det är innehållet/analysen som är det viktiga för vilket nu ska köpa inte vilken skörd det är.
 
Ja, det är väl det. Idag glömde den nuvarande stallägaren att ge min häst frukost t.ex. Kändes sådär. Sedan har han bokat en förstaskörd till hästarna, trots att han vet att alla hästar i stallet behöver absolut max andraskörd. Köpa eget hö är inte av intresse, jag har fullservice för att jag slippa böka.

Fast, vill man styra över hö själv så måste man nog köpa höt själv också tyvärr.

Det finns inget inackstall som erbjuder individuella höleveranser till sina hyresgäster utan det är det som erbjuds och framförallt det som går att få tag på för många, alla producerar ju inte själva heller.
En del, ett fåtal stall har 2 sorter grovfoder att välja på som brukar skilja sig på energin främst.

Vad händer om du och din vän blir oense om grovfodret? (du kommer nog få köpa eget även då)
 
Ett tips bara- även om det är din vän tror jag du ska göra upp innan vad som gäller, vad som ingår etc.
Jag har flera ggr sätt vänner som inte gör upp om saker innan utan sägaer att det kommer ordna sig eftersom vi är så bra vänner..
Men... så blir de osams.. och då blir det jobbigt eftersom jag vill inte bråka med min vän etc.
 
Man måste ha en BRA dialog med sin stallägare och verkligen prata klarspråk, stallmöten där det skrivs upp saker som skall åtgärdas saker som skall köpas in. Vem som skall göra vad. Alla får saker de skall göra och man sätter ett slutdatum när detta skall vara klart.
hederligt 5S arbete=)
Om hö ingår i priset är de vad som stallägaren vill ha som ingår, om jag har eget stall så köper jag in hö som mina hästar vill ha och det är vad som ingår.
Passar det inte får man köpa eget hö.:)
Man kan inte hålla på och köpa in hö för varje inhyrd häst... det är bökigt om nått en vill ha si och en annan vill ha så en vill ha hösilage osv.

Att han glömde ge din häst morgonmat var mindre bra men de är sommar ute och de finns väl gräs i hagen? så hästen fick morgonmat iaf?
Ta detta DIREKT med stallägaren och gå inte hemma och tjura över detta för de löser inget! de ger bara dålig stämning.
Fast jag skrev klart och tydligt: jag vill inte böka. Jag har fullservice, då SKA morgonfodring ingå. Jag är INTE intresserad av att ha arbetsuppgifter. Min häst går i en grusad rasthage utan ett strå gräs och gick utan mat till klockan 16 då jag kom ut. Vi hade avtalat att det var andraskörd som gällde, inget annat.
 
Jag hade kunnat tänka mig längre resväg och sämre ridvägar i utbyte mot att dela stall med en person som jag hade samma åsikter om hästhållning med. Men jag hade nog varit lite försiktig om det gällde någon jag även umgås med privat, beroende på hur stort förtroende jag hade för att vår relation skulle hålla för konflikter och även hur vi skulle hantera konflikter. För någon gång blir det bråk, sån är människan :).
 
Fast jag skrev klart och tydligt: jag vill inte böka. Jag har fullservice, då SKA morgonfodring ingå. Jag är INTE intresserad av att ha arbetsuppgifter. Min häst går i en grusad rasthage utan ett strå gräs och gick utan mat till klockan 16 då jag kom ut. Vi hade avtalat att det var andraskörd som gällde, inget annat.

Jag tycker du verkar väldigt missnöjd, då ska du absolut flytta. Men se till att ni gör en tydlig överenskommelse du och din vän och att du med säkerhet vet att ni har väldigt lika syn på allt vad gäller hästhållningen så att ni undviker konflikter så långt det går.

Annars hade jag som någon tidigare skrivit, försökt hålla utkik efter alternativ nr 3 om du inte kan få allt du vill ha
 
Min häst går i en grusad rasthage utan ett strå gräs och gick utan mat till klockan 16 då jag kom ut.

Hade jag haft min häst under dessa omständigheter hade jag tagit vad som helst.

Sen tycker jag man ska lyssna på hästen. Hatar den ridbana men älskar skog kanske man ska ha ett stall med bra skogsvägar, men trivs den bra på banan och är lite nervös i skogen, ja då kanske det inte är så illa med samma trygga stig i skogen.
Hatar hästen box? Ja då väljer man en lösdrift. Osv osv.
Precis som du tänker med bla. hö och utevistelse.

Jag har stått i stall som passa mig men inte hästen, och tvärt om. Helt klart går hästens trivsel före min, jag har hellre lång resväg än en häst som inte trivs till 100%.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 064
Senast: Cilla
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 579
Senast: mackan
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 691
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp