Byta "rigging" på sadel

mahlmt

Trådstartare
Jag har westerngjord till min SportSaddle och aldrig varit glad för den. Svårt att hitta gjordar i olika storlekar och material. Dessutom är gjordarna så breda till min lilla ponny.
Har köpt centerfire rigging från Horses Dacor i USA och undrar om någon annan här i sverige också gjort det?
Jag har alltså bytat från western till en form av engelsk rigging (hittar inget svenskt ord för detta). Tyvärr är stropparna för breda för vanliga engelska gjordar så jag har även köpt speciella gjordar med bredare beslag.
Någon annan som också bytat (kanske på något annat sätt) och som vill dela med sig av sina erfarenheter?
// Linda

Sv: Byta "rigging" på sadel

Jag har, beroende på vilken häst jag har min SS till, ändrat " riggingen" på sadlen. Då har jag tagit en till lång " stropp", ( sån som du använt innan, på den sidan du spänt gjorden med W- gjorden.) Jag har fäst de i " ringen" bak på sadlen. När jag sedan sadlat & spänt gjorden så har jag dragit den ner i W- gjorden, upp i den främre ringen & ner &" spänt som vanligt" i gjorden. Då har gjorden hamnat aningens längre bak, & inte stört lika mkt i " armhålan". På Thabazco hade jag det så. På Nickolina går det inte, för då sitter gjorden nästan mitt under magen, & redan innan tenderar det att glida bakåt, bättre blev det definitivt inte så. Nu på "Elin" som jag rider med SS, så har har haft den både &. Har nu framtill bara, men tror för hennes del att jag skall testa att fästa i bakre ringarna igen, då hon lätt får lite utslag i armhålan, men bara på ena sidan. *knepigt*. Så visst, att ändra riggingen på en SS kan funka utmärkt, lite beroende på vilken häst, är mina erfaranheter.
Vet även andra, somntagit stigläder & sytt fast ett i främre ringen, & ett i bakre, & använt en dressyrgjord. Då kan du ju justera själv hur långt bak el fram du vill ha gjorden, genom att spänna olikt antal hål i främre, el bakre " stroppen".
Rörigt, förstår du ngt av beskrivningen.

Sv: Byta "rigging" på sadel

Haj Linda
Jo, jag förstår vad du menar.
Så som du beskriver med de påsydda stigläderna ska man ha dessa biothane sadelgjordstroppar. En lång i bakre ringen och en kort i vanliga sadelgjordsfästet. I USA är det inte helt ovanligt men jag har inte sett någon här i sverige.
Jag har problem med att gjorden åker fram o skaver i armhålan och på frambenet på Cz. Eftersom han är liten hamnar gjorden ganska långt ner + att sadelgjordsläget på honom inte finns längre (magen är för stor).
Jag får prova ett tag o se hur det går.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
4 091
Senast: CarEr
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 135
Senast: Lavinia
·
Utrustning Finns det någon bomlös som man kan ha en "vanlig" sadelgjord på? Alltså ingen dressyr- eller westerngjord utan en sån man har till...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama