Byta reglar i väggar?

Narcissa

Trådstartare
Vi är eventuellt spekulanter på en gård men där behövs innerväggarna troligtvis tas ner och de reglar som finns inne i väggarna bytas till stål. Efter det måste man putsa upp väggarna igen.
Är det någon som har gjort det och vad kostade det?

Nu blev jag riktigt nyfiken: vad är det för byggnadsteknik som huset är byggt i? Och varför skulle man vara tvungen att använda stålreglar?

Jag har mest hållit på och renoverat och fixat med gamla timmerhus (och så vanliga, nyare, byggda med regelkonstruktion), och där finns inga innerväggar som man kan ta ner, de är en integrerad del av timmerkonstruktionen...

Nu blev jag riktigt nyfiken: vad är det för byggnadsteknik som huset är byggt i? Och varför skulle man vara tvungen att använda stålreglar?

Jag har mest hållit på och renoverat och fixat med gamla timmerhus (och så vanliga, nyare, byggda med regelkonstruktion), och där finns inga innerväggar som man kan ta ner, de är en integrerad del av timmerkonstruktionen...
Kan det vara ett skånskt korsvirkes hus tro ?

Det är exakt vad det är. :D
Prata med en byggnadsvårdare, inte med en "vanlig byggare", och framför allt inte med en mäklare!

Det kanske är så att man brukar/ska använda stålreglar vid renovering, men oavsett så prata med någon som verkligen begriper sig på aktuell hustyp.

Som sagt, jag har ingen första hands kunskap om hur man renoverar korsvirkeshus, däremot om timmerhus och äldre trähus (plankhus, regelhus), och det jag lärt mig genom åren, är att man ska jobba "med" huset, och använda samma material som tidigare i normalfallet. Annars så blir det kanske bra för stunden, men ställer till problem på sikt.

Antagligen gäller det korsvirkeshus också.

Men här, lite längre norrut, där vi inte har några korsvirkeshus, så är det tydligt, att "vanliga" hantverkare har mycket liten kännedom om hur byggnadskonstruktionen fungerar i ett "vanligt timmerhus från 1800-talet", och därför riskerar att göra onödiga saker, eller saker som skadar konstruktionen.

Några exempel på dumheter jag sett avseende timmerhus, stenhus och "vanliga byggare";
*spruta fogskum mellan timmerstockarna (spränger sönder, skapar fickor med fukt, orsakar röta)
*såga bort gåten (stabiliseringsbrädor runt fönster och dörr) vid fönsterbyte (gör husväggen instabil, den kommer att bukta så småningom)
* använda fel sorts puts (hård, modern puts) på gammaldags sockel eller hus (får sockel/fasad att spricka)
* tilläggsisolera gamla timmerhus på insidan och ta bort ytterpanelen (gör huset kallare än utan isolering men med panel)

Jag kan ge massor med fler exempel...

Så läs på lite grann om hur korsvirkeshus fungerar, för att få hjälp med lämplig byggnadskonstruktion, prata t.ex. med Byggnadsvårdsföreningen länsrepresentanter.

Var inne på samma sak!
Vill man ha ett gammalt korsvirkeshus med alla de fördelar det ger så får man ta vissa brister med det.
Men att ge sig in och stoppa dit moderna material och förändra strukturen i dem kan bli dyrt och dumt.
Det är ofta kluriga konstruktioner där olika byggnadsdelar har olika funktioner som inte går att vara utan hursomhelst.

Det är ny fasad reglad på den gamla om jag har förstått rätt. Huset har en doft som tyvärr visar på att det är fel i väggarna.

Det är ny fasad reglad på den gamla om jag har förstått rätt. Huset har en doft som tyvärr visar på att det är fel i väggarna.
Du menar att luktar unket och murket, eller mögel?

Det behöver inte vara från väggarna, utan kan lika gärna vara från golvet....

Ta med en korsvirkeshuskunnig byggnadsvårds inriktad hantverkare för att undersöka huset och dess väggar och grund.

Via Byggnadsvårdsföreningen kan du få hjälp att hitta någon kunnig som tittar på huset åt dig:

http://byggnadsvard.se/hos-dig/länsombud

Du menar att luktar unket och murket, eller mögel?

Det behöver inte vara från väggarna, utan kan lika gärna vara från golvet....

Ta med en korsvirkeshuskunnig byggnadsvårds inriktad hantverkare för att undersöka huset och dess väggar och grund.

Via Byggnadsvårdsföreningen kan du få hjälp att hitta någon kunnig som tittar på huset åt dig:

http://byggnadsvard.se/hos-dig/länsombud

Jag hade nog sagt att det är troligare från golvet, om inte torpargrunden är åtgärdad. Har själv varit med och renoverat korsvirkeshus med anor och det var tur att det fanns ett företag i bakgrunden som hade solid likviditet, annars hade det blivit konkurs...

Jag hade nog sagt att det är troligare från golvet, om inte torpargrunden är åtgärdad. Har själv varit med och renoverat korsvirkeshus med anor och det var tur att det fanns ett företag i bakgrunden som hade solid likviditet, annars hade det blivit konkurs...
Korsvirkeshus brukar väl inte ha torpargrund utan utfyllt ända upp till golvbräderna?

Golvet är åtgärdat och det ligger en platta under hela huset.

Att gjuta under golven, som många gör i gamla hus tror inte jag är särskilt klokt. Dels kostar det ganska mycket och resultatet kan mycket väl bli att man istället skapar ett större problem. Ett golv lagt direkt på jord är väldigt lätt att byta, och är det ett äldre hus har det bevisligen hållit i hundra år eller mer så varför experimentera. Gjuter man en platta förändrar man fuktbalansen under huset och resultatet kan om man har otur bli att mer fukt sugs upp i väggarna, samma problem är också typiskt efter en omrappning med modern kalk-cementputs istället för med ren kalk.

Liknande trådar

Hemmet Har självhäftande hylla från Beslag online i duschen (helkaklat) men skiten släpper ju hela tiden. Första gången släppte det efter...
2
Svar
21
· Visningar
772
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: seahawk
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka