Byta kulhandske på släpet

FlipTheFrog

Trådstartare
Har en Henra Amazone -05 där kulhandsken plötsligt har börjat krångla och det känns som det är läge att byta istället för att försöka smörja och renovera? Eller vad tror ni? Den har släppt (visade grön markering, men eftersom jag var osäker på om jag hört den klicka så hissade jag upp, hoppade och drog. Var för stressad för att koppla om tyvärr - och tappade släpet när jag körde iväg) och sedan istället fastnat (lossade efter att jag sprayat med låsolja, vilket var det jag hade hemma). Nu har själva handtaget satt sig i upplåst läge.

Nästa fråga är - måste det vara exakt samma kulhandske, eller hur många olika kan tänkas passa?! Vad behöver man veta för att köpa rätt? Tänker t ex på material för att undvika korrision och storlek på bulthål?

Den som sitter på heter Albe 300- nånting och vid snabbgoogling hittar jag sådana, fast de ser inte riktigt likadant ut. Vidare var det rätt stor prisskillnad på de jag hittade (600-1600 kr) Ska ut och kolla vad det stod mer...

Och sist frågan - kan man byta själv? Det ser ju ut att bara vara två bultar som ska lossas, en horisontell och en vertikal, men är det svårare än vad det ser ut!? Vad ska man tänka på?

Sv: Byta kulhandske på släpet

Antingen mår den dåligt eller så har den frusit?
Du kan ju prova med en varmluftspistol och se om det blir ngn skillnad när den tinat.

Ska du köpa en ny handske skulle iaf jag köpa en gjuten handske och inte de vanliga i plåt.
Dock är de gjutna betydligt dyrare men väl värt pengarna.
Det du behöver kolla upp är om fästet är runt eller fyrkantigt, kolla så det är rätt dimension men det brukar finnas skimsplattor om den är lite för bred, dragvikten, att bulthålen sitter lika som på den gamla.

Det är inte så svårt att byta handske själv, men det du ska tänka på är att när man tar ur den bakre bulten så ska man inte slå ur den helt för den håller gasfjädern i påskjutsbromsen så man behöver "följa med" med en annan bult så inte gasfjädern fjädrar ut.
För det ligger lite tryck på gasfjädern så den fjädrar ut om bulten tas ut helt = krångligt att trycka tillbaka den för hand även om det går men man slipper helst ;)

Så här ser handsken ut

kul_zpsa05368ff.jpg

och jag kan förresten stava till korrosion. Egentligen :cool:

Antingen mår den dåligt eller så har den frusit?
Du kan ju prova med en varmluftspistol och se om det blir ngn skillnad när den tinat.

Ska du köpa en ny handske skulle iaf jag köpa en gjuten handske och inte de vanliga i plåt.
Dock är de gjutna betydligt dyrare men väl värt pengarna.
Det du behöver kolla upp är om fästet är runt eller fyrkantigt, kolla så det är rätt dimension men det brukar finnas skimsplattor om den är lite för bred, dragvikten, att bulthålen sitter lika som på den gamla.

Det är inte så svårt att byta handske själv, men det du ska tänka på är att när man tar ur den bakre bulten så ska man inte slå ur den helt för den håller gasfjädern i påskjutsbromsen så man behöver "följa med" med en annan bult så inte gasfjädern fjädrar ut.
För det ligger lite tryck på gasfjädern så den fjädrar ut om bulten tas ut helt = krångligt att trycka tillbaka den för hand även om det går men man slipper helst ;)

Tack för info!! Smart med bakre bult, hade jag aldrig tänkt på!

Jag har lurat på om det har frusit ja... Tyvärr har jag ingen varmluftspistol. Det har dock varit upp emot 5 grader varmt några dagar nu och handtaget sitter fortf fast.

Alltså skulle det kunna vara så simpelt att den hade ha frusit?!

Den har fungerat helt problemfritt fram tills då den inte fastnade som den skulle. Detta skedde när jag skulle hämta den från verkstan - då hade den gått från minusgrader till plusgrader i verkstan och sedan minusgrader igen.

Jag köpte 5-56 idag och sprayade överallt utom undertill (ska göra det imorgon) och det verkar som handtaget blivit som det ska igen. Kanske vågar jag koppla den på bilen igen...?

Hur vanligt är det att man får byta kulhandske på sitt släp?! Har ni haft släp länge utan att behöva byta?

Klart den kan ha frusit!

Har du möjlighet så ta typ en kupévärmare eller en hårfön om du har ngn som du kan få ganska mkt värme i och värm den och se om den lossar.

Har man en kulhandske i plåt är det inte helt ovanligt att de behöver bytas med jämna mellanrum.
En gjuten i järn däremot brukar hålla en 20-30 år.

Jag har bytt handske på mina 3 senaste släp, första släpet pga handsken var slut och på de två senaste pga jag tycker plåthandskar är skit och borde förbjudas och satt på riktiga rejäla gjutna istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka