Byta kraftfoder rakt av inom tillverkarens sorter..

E

Egonson

Går det att byta rakt av t.ex Fibergi Bas -> Fibergi Elit, eller Krafft Groov -> Krafft Grund, Hippo Basic -> Hippo Breed eller tvärsom?

Har läst om dem som bytar rakt av mellan Krafft Sport och Groov på sina hästar beroende på vad de behöver..

Vad tycker ni?

Sv: Byta kraftfoder rakt av inom tillverkarens sorter..

För att inte ta några onödiga risker så skulle jag inte byta rakt av. Det är ju bra att ge magen en chans att hinna ställla om sig. Även om det är samma ingredienser så är mängderna olika och det innebär ju en omställlning. Man brukar säga en övergångs tid på ca två veckor.

jag skulle inte byta rakt av. Sammansättningen mellan dom olika fodertyperna skilljer sig en del åt + innehålets mäng utav protein å energi med mera.

Jag skulle sätta en överställningsperiod, eller ja det har jag redan gjort på min den pågår denna vecka från 400g lusern pellets till 400g nya krafft groov. Jag skulle ta en till två veckor i övergångsperiod om jag var du lite beroende på hur mycket du ger.

Enligt foderrådgivarna på krafft är det inga problem att byta rakt av mellan deras egna produkter.
Jag skulle nog dock vara lite försiktig och introducera under några da'r/någon vecka iallafall.

Fast inte är det så lyckat att byta rakt av från en produkt med väldigt litet stärkelse eller lättlösligt protein till en produkt med jättemycket. Att byta ”ner sig” i stärkelse eller proteinhalt kan man dock göra direkt. HH

Tänkte så med.

Vi bytte från krafft grund till krafft grov på gammeltant, då fick hon ett fånganfall.... mig veterligen har hon aldrig haft fång förut och det var den enda förändringen vi gjorde just då.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst