Byta Hundmat

S

Smillan

Jag ger mina hundar pedigree torrfoder.
Men jag funderar mer å mer på att byta till något bättre.
Jag är inte riktigt nöjd med pälsen på våra hundar.
Den ena fäller året runt,Den andra har en ovanligt kort päls för rasen.
Jag funderar mer å mer på att det kan bero på fodret.

Jag vill ha tips på bra foder och vad man kan ge för att få bättre päls.
Äggula får dom ibland.

Jag har funderat på Royal Canin eller Hill`s foder.
Det är en släthårig Jack Russel och en Japansk Spets.

tacksam för tips

Sv: Byta Hundmat

Ett väldigt bra foder är Purina Pro Plan.. Hundarna får fint hull och fina friska pälsar av det :smirk:

Jag har också en Jack Russel, förut gav jag honom Royal Canin för små hundar. men han blev lite dålig i magen av det plus att han inte tyckte om det speciellt mycket.
Nu ger jag honom Nutro Choice, funkar hur bra som helst och han äter med god aptit.
Min har också lite halv dålig päls, fäller en hel del, får se om det blir bättre med nya fodret (har bara andvänt det i en vecka)

Jag tycker det är svårt med foder. Jag brukar börja i lågprisklassen och jobba mig uppåt..En gång högg jag de de dyrare prisklasserna först..Det funkade nada. Jag hamnade nånstans i mellanklassen innan hunden funkade på fodret. Så jag kan INTE ge något råd ang märke...Syrrans hund hamnade på Revelj efter mycket letande. Det funkade inte på min hund. Hills som ligger bland högprisarna funkade inte heller...

Välj ett foder med köttmjöl som en av de första ingredienserna.
Står det färskt kött (eller färsk kyckling) får du räkna bort 75-80 % vatten...

Kolla så vitamin- och mineralhalten ligger en bit över minsta tillåtna.
Ex. A-vitamin runt 20.000 IE, D-vitamin runt 1.000 IE och E-vitamin ca 500 mg.
Kalcium bör ligga på minst 1,5 %.

Om det är svenskt gör ju inte saken sämre!

Lycka till i foderdjungeln!!!

Min golden åt Hills förut men nu har vi nästan nyligen bytt till ANF och hans päls har blivit mycket mer glansig och vacker. Så det fodret kan jag verkligen rekomendera.

Personligen blandar jag... :angel:

Vi blandar för tillfället: Royal Canin Mini Puppy, Precept Puppy, Pedigree Pyppy, Ica´s torrfoder. Alltså bara torrfoder, för valpar mestadels. Sen får han b-vitamin som tillskott, och frukt, och grönsaker. Vi blandar oftast så att han får bara RC på morgonen, sen bara Precept på kvällen osv.

Hans mage blir sällan dålig, och han är inte kräsen. Bra i hull, fin päls, bra tänder.:p

Arne är 5 månader, och dvärgpinscher! :love:

Har du testat Pedigreen med en skvätt rapsolja i maten?

crazy skrev:
Har du testat Pedigreen med en skvätt rapsolja i maten?

Varför rapsolja?
Hundar kan inte ta upp de vegetabiliska fettsyrorna.

Ister eller fiskolja bör man ge om man vill ge ett fett (och energi-)tillskott.

Tror nog inte att det spelar så stor roll vad du använder för foder till din Jack Russell. Dom brukar fälla året om oavsett..
Mina har ätit olika sorter och det jag har varit nöjdast med när det gäller hull och glans är Standardt extra.

Men som sagt, pälsfällningen håller på hela året. :smirk:

Det är därför alla undrar varför mina hundar är så blanka i pälsen då! :smirk:

Jag har testat mkt under årens lopp...men rapsoljan funkar bra.Den stimulerar även aptiten.

Har tävlat greyhounds förr och jämfört diverse fodertyper och oljor med mera.Jag vet tex att skillingaryds vetegroddsolja gör skillnad på prestation...det syns på hundens träningstider som förbättras tex.Detta har jag testat med att sätta till och ta ifrån under längre perioder...bara för att se skillnaden.

Men lägg gärna in en forskningslänk...och då menar jag FORSKNING...inte a la´Standardt´s hemsida tex.

Vet inte om det finns så mycket vetenskapliga forkningsresultat på detta...
Inte som jag vet just nu, i alla fall.
Litar på veterinärer som berättar om onyttigt fett som hunden inte kan bryta ner, utan det lagras i levern.
Solrosolja ska vara den "snällaste" av de vegetabiliska oljorna och olivolja den värsta.

Vilka vetenskapliga fakta menar att veg.oljor är bra för hunden?

Smillan;
Äggula är båte fett och proteinrikt och innehåller bl a Biotin som är bra för pälsen, men jag skulle ändå hellre välja att byta foder.
Äggula kan du ge ibland ändå!

Solrosolja som du nämner här ingår ju i flera utav Pedigree Pal´s fodersorter."För blank päls" står det.Överhuvudtaget så står det ofta veg.oljor på fodersäckarna.

Jag skulle gärna vilja ha fakta runt uttalandet att det inte kan brytas ner utan lagras i levern.Hm vart ska man kunna hitta konkreta fakta för någonstans....?

Som förut när mina hundar fick Pedigree Pal Active plus rapsolja...och folk kommer fram "Åhh vad ger du för dyrt foder till dina hundar-vilken päls de har!"...hade inget med dyrt foder att göra...det var oljan.

En liten fundering jag har:

Detta med blank päls - måste det ALLTID vara positivt?

Jag menar, det behöver inte betyda att hunden mår BÄST i sin helhet. En glansig päls kanske kan bero på överskott av något, en obalans av något slag?

Finns ju gott om hästägare som ger enmassa B-vitamin (typ shy feeder) åt sina hästar, och säg den hästen som inte glänser som en kastrull?
Resten av foderstaten kan vara mer eller mindre bristfällig, men glänser gör hästen... Förstår du?

Om det är så som jag påstår vore det väl lite dumt att tillsätta oljor hit och dit i fodret, om man inte är väldigt foderkunnig själv och vet vad man sysslar med och VARFÖR?

Vad tror ni - är en glansig päls alltid lika med välmående (mer glans = mer välmående) eller kan det helt enkelt vara överskott på fett/olja/något annat som är orsaken?

Tillägg:

Jag tror tusen gånger mer på att hunden som äter ett köttbaserat foder (Standardt, färskfoder, BARF etc) har fin och glänsande päls pga välmående än en som äter ett spannmålsbaserat lågprisfoder (som galant skulle gå att mala ner och baka bullar på :angel: ) med massa oljor och billigt protein tillsatt.

Jag föredrar att köpa ett dyrare, bättre foder och att inte behöva ge tillskott av något slag till mina hundar och som sagt jag tycker purinas foder är det överlägset bästa hundfodret.. Kör det på alla mina hundar (utom fetknoppen, som får axess special för fetknoppar... :angel: ) Även valparna får det från att dom börjar avvänjningen från tiken.. :cool:

Det är ju samma sak med hästar...ge dem rapsolja och de blänker i pälsen.En sak vet jag dock och det är att fett anses som den bästa energikällan till hund enligt SLU.Hundarna är smidigare i sina rörelser och bygger muskler bättre med detta tillskott. ;) :D

Jag sa att NÄR jag gav Pedigree Pal och rapsolja...så såg de välmående ut. Jag använder Royal Canin....men min rapsolja lär jag fortsätta ge, tills någon ger mej fakta med bevis för att detta skulle vara skadligt på något vis. ;)

Färskfoder är det allra bästa...MEN INTE ENS DET ger en SÅ fin päls som rapsoljan gör om man tillsätter det även till färskfodret. :D

Ja hur som helst...enligt de årliga hälsoundersökningar som jag alltid genomför på mina hundar så anser veterinärerna att de är i excellent hull och kondition.Hur många av er gör en årlig hälsokontroll?...vilket rekommenderas om man har stora raser med så kallade hälsoproblem i förebyggande syfte?? :angel:

Även SKKs kennelkonsulent tycker detsamma..."hundar i utmärkt skick och kondition" ...signerat av kennekonsulenten. ;) :D

Vad menar du med billigt protein-vad skulle det vara för nåt?

Det är en väl balanserad foderstat som gör hästar blanka i pälsen inte olja...

Ja men det är inte meningen att man ska utesluta vare sej det ena eller det andra.Jag bara menar att det är ett bra komplement.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 197
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 338
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 496
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min nya hund äter just nu acana adult small breed, samma som hos sin förra ägare. Hon tycker att det är gott och hon ser fin ut i kropp...
Svar
6
· Visningar
1 256
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama