aiquen

Trådstartare
Hur gör man egentligen när man ska byta hö och vänja hästarna vid det nya? Ger man en giva gammalt hö och sedan en giva nytt eller blandar man så hästen äter två sorters hö till t.ex. lunch eller spelar det ingen roll?

Funderade lite bara :)
 
för att vara extremsäker ska man blanda i och vänja in det nya försiktigt.. 14 dagar är en bra period att vänja in nytt hö på om man vill vara riktigt säker.. men det går även att göra det på färre(5-7) dagar om det nya höet och det gamla inte är så olika..
men ska du byta från vanligt hö till ensilage (exempelvis) så bör du ta det över längre tid för att undvika fång och andra tarmsjukdomar..
ger du 7 kilo hö eller mindre om dagen kan du byta ut ett halvkilo hö om dagen.. dvs 0,5 kg första dagen 1 kg andra dagen 1,5 kg tredje dagen.. ger du mellan 8 och 12 kg om dagen kan du byta ut 0,5 kg första 5 dagarna och sedan 1 kg om dagen.. ger du mer än 12 kg kan du byta ut 1 kg om dagen..

du får ursäkta om det ser grötigt ut.. jag är lite trött av mig just nu :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 795
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp