Byta galopp

Ickiz

Trådstartare
Nu har jag en liten fråga till alla; hur lär ni era hästar att byta galopp? jag och några till diskuterade det i stallet idag och kom fram till att alla gör på olika sätt.. Vissa lägger ut en bom rakt över,andra rider snett igenom->saktar av till trav->fattar galopp och minskar stegen mellen trav/galopp succesivt.
Sedan gjorde vissa så att dom svängde och precis innan hästen "la över tyngden" (som var beskrivningen ::crazy: )och använde tyngdhjälperna..Fanns hur många sätt som helst tydligen..
Hur gör ni?

Sv: Byta galopp

Jag tycker det är enklast att träna in byten över en bom eller ett litet hinder. Har hästen rak mot bommen och precis över bommen lägger jag till den nya ytterskänkeln, alltså högerskänkeln om jag kommer i högergalopp mot bommen.

Är det enklast sättet att lära hästen men en del hästar byter orent om dom fått lära sig på det sättet, så om det är en dressyrhäst kan det ge svårigheter med att få bytena rena efteråt.

Till trådskaparen:

Det finns nog lika många sätt attt lära in galoppombyten som det finns ryttare, men varje ryttare får också anpassa sig efter hästen för alla hästar går inte att lära på samma sätt.

Mvh
Camilla

*Lånar tråden en sekund*
När kan man börja lära in galoppombyten? Hur stark och hur gammal bör hästen vara? Har en mkt begåvad unghäst som redan har väldigt lätt för galoppfattningar och själv byter obehindrat.
När kan man börja testa detta utan att utsätta hästen för onödigt slitage?

när vi lärde min pålle det gjorde vi det ur öpnna/sluta i galopp beronde på vilket ben det var som ville gå först/hamna efter

hej en film som jag såg här om dagen handlade om kyra k men hon gjorde så att typ om man rider på en stor åttvolt över hela banan så gör man halt i mitten och fattar galopp till det nya varvet!

de var vad jag såg! och alla hästar kan ha nytta av det!

Det jag tycker är lite oroväckande är att det är så många hästar som byter orent!..såg det på en tävling för ett bra tag sedan..(iofs hoppning men ändå) Tycker att dom som tävlar lite högre klass borde iaf få sina hästar att byta rent..men det är väl lättare sagt än gjort när hästen väl har lärt sig att byta orent,eller? (har ingen erfarenhet av det men kan tänka mig)
Själv skall jag ta tränare till hjälp för jag vågar fasen inte ge mig in på det själv :crazy:

sedan är jag inte i något behov av byten just nu då den förvända galoppen är klockren:angel: , men när man kommer upp i klass kan det ju vara bra:smirk:

Det är inte lätt att dansa balett när man har mkt fett...:bump:

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
1 106
Senast: tuaphua
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama