Byta från hö till hösilage

Bonita4

Trådstartare
Jag ska byta från Hö till ett ganska så torrt hösilage, men är det något speciellt jag ska tänka på? Ungefär över hur lång tid bör jag ta 50/50 med det nya och det gamla höet?

Sv: Byta från hö till hösilage

Minst 10 dagar har jag lärt mig, - gärna två veckor. då du under dessa dagar successivt fasar ut det fd. fodret.

ang. silage och hö så brukar de ofta lämna höet om man blandar vid varje giva. jag brukar därför försöka varva givorna, dvs tex köra varannat mål med hö, varannat med silage, och sen successivt ta bort en högiva, två högivor osv.
under tiden och ff:a de första dagarna håller du koll på hur hästen verkar i magen, att den inte tjocknar i benen osv osv. om sådana tecken uppstår får man gå ännu saktare fram i fråga om utfasningen av fd. fodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka