Byta från gamla proppar till automatsäkringar?

ylvali2

Trådstartare
Någon Bukare som har en uppfattning? Mitt proppskåp sitter extremt krångligt till, längst upp under taket i klädkammaren och nu börjar jag tröttna... Jag vill alltså flytta proppskåpet och ha nya fina automatsäkringar! (jo, jag ska ringa en elektriker och kolla också ;)) Något annat man ska tänka på? Letar man bara upp närmsta elfirma på Gula sidorna eller?

Sv: Byta från gamla proppar till automatsäkringar?

Blir nog dyrt att flytta proppskåpet
Passa på att även montera en jordfelsbrytare om du inte redan har det bästa skyddet som finns mot personskador.

Ah, jordfelsbrytare är ju ett måste förstås! Tack!
Vet bara att de flesta andra lägenhetsinnehavarna har flyttat proppskåpet till hallen istället när de renoverat, så jag hoppas att det inte kostar skjortan... :D
(Upptäckte detta när jag knackade dörr för att hitta någon som kunde hjälpa till att byta proppar - själv kunde jag inte klättra på stege just då... Alla såg mycket oförstående ut och sa "det är väl bara att trycka tillbaka automatsäkringen?")

Som Atjoo säger är det oftast en omfattande operation att flytta en elcentral, det är normalt något man kanske gör i samband med en helrenovering av lägenheten eller åtminstone en total renovering av elen.
Att byta från en äldre central med smältproppar till en modern med automatsäkringar och jordfelsbrytare på samma plats som den gamla är däremot oftast mycket enklare och billigare. :idea:

(Om det handlar om att bara flytta centralen till andra sidan av den vägg där den sitter idag så kan det med litet tur vara rimligt enkelt.)

Vi har gjort det i min villa... INTE SJÄLV utan elektrikern har gjort det. Men vi har dragit om 90% av elen i huset så det var liksom lika bra att göra det me. Det är jätteskönt att ha en jordfelsbrytare men jag blev lite sur häromdagen när den slog av när en lågenergilampa tog slut. Någon som vet om det är vanligt??? Lite trist om den går sönder när man inte är hemma och man kommer hem till ett iskallt hus... Men nu var det lite off topic....

Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt? Det är ganska dyrt att byta om det inte är din lägenhet. Du kan inte heller göra sladdarna längre utan du behöver snarare korta ner vägen till trådarna. Dra om alla el är kostsamt. Jag hade nog inte bytt om jag inte ägt den. Och att man vet att det ger tillbaka pengarna vid ev försäljning. Propparna går ju inte sönder SÅ ofta.

Att byta från en äldre central med smältproppar till en modern med automatsäkringar och jordfelsbrytare på samma plats som den gamla är däremot oftast mycket enklare och billigare. :idea:

Vilken storleksklass handlar det om? Priset alltså.

en elektriker debiterar åtminstone 500kr/h,och då gärna påbörjad timme = heltimme och reseersättning på det.

7000 inkl material skulle definitivt inte förvåna mig att det kostar om du bara byter ut centralen.

jordfelsbrytare eller inte.. har du inte jordade uttag gör jordfelsbrytaren inte särskillt mycket nytta.

jord finns alltid indraget, men frågan är om det är jordade uttag i lägenheten/bostaden.. Det har inte varit standard med jordade uttag förens på senare uttag, om man bortser från kök, badrum och verkstad..

jordade uttag är uttag med sånna där metall-flärpar i uttagen.. är det bara ett runt uttag med två hål är det inte jordat.

Senast ändrad av en moderator:

..
jordfelsbrytare eller inte.. har du inte jordade uttag gör jordfelsbrytaren inte särskillt mycket nytta...

Nu har du förväxlat skyddsjord med jordfelsbrytare.
Jordfelsbrytare håller koll på fas och nolla så att inget försvinner någon annanstans..

Om propparna går så mycket att du upplever det som värt en massa pengar att modernisera proppskåpet skulle jag först försöka ta reda på varför de går så ofta. Antagligen billigare och säkrare att lösa det problemet.
Om inte dina grannarna i husets andra lägenheter har problem med proppar som går så låter det ju som om du har någon elutrustning som det är fel på. Eller så behöver du större säkringar ifall du använder några högförbrukande apparater.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30