Byta försäkringsbolag

Lovechocolate

Trådstartare
Funderar på att byta försäkringsbolag då samma försäkring hos annat bolag kostar halva priset per år.

Läser jag på försäkringarna så står det att bolaget inte ersätter skada som har funnits innan försäkringen har tecknats?!

Hur kan det få vara så? Är man tvungen att stanna hos ett bolag som hela tiden försämrar innehållet i försäkringen och höjer premierna hutlöst varje år för att vara säker på att få hjälp när det verkligen behövs?

Det finns alltså ingen konkurrens om kunderna mellan de olika försäkringsbolagen eftersom ingen kund vågar byta bolag?
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Läser jag på försäkringarna så står det att bolaget inte ersätter skada som har funnits innan försäkringen har tecknats?!

Det gäller troligen hos så gott som alla bolag. Det kan kännas surt, men tänker man på det är det ganska logiskt. Annars skulle man kunna strunta i att försäkra, och sedan teckna en försäkring när den behövs, t.ex. Eller flytta hästen till ett annat bolag för att försöka få ut ersättning för en befintlig skada, som ens bolag nekat ersättning för. Listan kan göras lång, men summan av kardemumman är nog att många bolag skulle riskera att gå i konkurs om alltför många försäkrade hästar som redan är skadade och därmed kostar mycket pengar i veterinärvård från dag ett. Detta gäller för övrigt inte bara för häst, utan för alla djurslag (såvitt jag känner till).

//Liten, som gärna skulle byta försäkringsbolag men inte vågar just pga detta (hästen har haft försäkringen i minst halva livet, och är född -98).
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Jo så skulle det ju kunna vara.... men låt säga att jag ger det nya bolaget tillåtelse att få info om min historik hos det gamla bolaget. Historiken i mitt fall är helt utan skador men med en reservation och denna följer naturligtvis med till det nya bolaget. Då kan jag inte förstå varför man inte skulle kunna byta. Det måste väl rimligtvis finnas konkurrens om "bra" kunder?
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Om det nya bolaget får reda på all historik och gör en bedömning efter det så ska det inte vara några problem att byta. Reservationen som du har - beroende på vad det är - kommer förmodligen att följa med precis likadan.

A
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Det är inget problem med att byta.

Problemet kommer när det inträffar något och man vill ha ersättning. Försäkringen täcker inget som hänt innan försäkringen tecknades, och det kan innebära en hel del strul. Reservationer följer med till nästa försäkring, och det är inte helt osannolikt att tidigare behandlade områden sätts med reservation också. Det kan alltså bli en hel del reserationer i en ny försäkring hos ett annat bolag.

Så länge man är medveten om riskerna, kan det ändå vara värt att byta. Å andra sidan ska man väga in att trots att man betalar mindre hos nya bolaget, kan man också ha ett lägre skydd, vilket kanske inte gör försäkringen prisvärd trots allt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
4 201
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 754
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 587
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp