Byta diagonal?

Dahlia

Trådstartare
Hej

Någon som hört uttrycket att man byter diagonal? när man byter sittben på hästen?

Sv: Byta diagonal?

Jag har nog aldrig sagt det på svenska, men på engelska heter det ju så.

Jag skulle då inte förstå vad dom menade om nån sa så till mig :angel:

Eller ja nu skulle jag ju det...

Har bara hört det från engelskspråkiga hästmänniskor. Jag tror att det är vanligare att man säger "byta sittben", i alla fall där jag kommer ifrån. :p

Tackar för svaren! Det var jag och min pojkvän som diskuterade detta:angel: Han har precis börjat rida och får lära sig på ridskolan där han går att det heter att man byter diagonal. Jag hade aldrig hört det tidigare...

hae inte förståt det :crazy: hos mig heter det Bytt sitt ben :D

Nä, jag skulle inte heller fatta om någon sa "byt diagonal" till mig. Alla jag känner säger "byt sittben".

Man byter sittben när man byter varv. Om du till exempel rider i höger varv så sitter du ju på det yttre sittbenet, och om du då byter till vänster varv så måste du byta sittben, eftersom du ju blir att sitta på det inre sittbenet om du inte byter. :bump:

Jodå, det uttrycket används alltid på vår ridskola:)

Liknande trådar

Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
360
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
304
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Har någon erfarenhet av JAK-bank? Har sparbank/swedbank idag och vill byta.
Svar
7
· Visningar
563
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama