byta barnmorska?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
jag är i valet och kvalet om jag ska byta barnmorska eller inte. Vad bör man förvänta sig av sin barnmorska egentligen? Jag har träffat min två gånger och det är ganska uppenbart att vi pratar olika språk och jag uppfattar henne som väldigt vag. I stället för att ge mig konkreta svar på mina frågor lägger hon huvudet på sned och börjar prata allmänt om föräldrars oro. Men jag är inte särskilt orolig, däremot är jag väldigt intresserad av processen och hur olika saker fungerar.

Hon är typ en snäll och vänlig själ som förmodligen själv inte är en sån som tänker så mycket, så det är inte det att det är kris och konflikt. Men det vore så roligt att ha en bra samtalspartner, detta är ju spännande tider. Hur dramatiskt är ett byte? Ringer man i så fall bara receptionen och ber om att få byta?
 
Sv: byta barnmorska?

Måste ni träffas så mkt? Jag hade iofs en bra barnmorska men var minsta möjliga på MVC. Det är ju BEBIN som är spännande inte MVC-besöken. Litar ändå inte blint på någon enstaka person vad gäller information, den söker man lätt på annat sätt.
 
Sv: byta barnmorska?

Jag håller med dig om att en källa inte är mycket. Bla sa min barnmorska bestämt att rida inte alls var bra när man var gravid eftersom det skumpar så hårt mot bäckenbotten. Hmpf! Hon har inte sett mig i elegant nedsutten trav!

Men i vilket fall vore det bra att åtminstone kunna ha henne som en källa till info, men hon är så vansinnigt vag om allt. Ett exempel: jag frågade om man ärver sin mammas förmåga att amma/tillgång på mjölk. I stället för att svara på den frågan började hon flumma ut nåt om att på 70-talet såg amningen ut på ett annat sätt. Ja, förvisso, men jag vill ha ett tydligt svar på min fråga, även om det beskedet är "det sambandet har jag aldrig hört talas om". Jag har ingen nytta av henne, känns det som. Men det är som sagt ett gränsfall.
 
Sv: byta barnmorska?

Jag tycker att det är viktigt att ha en bra kontakt med sin barnmorska, att man "pratar samma språk". Jag bytte själv i min andra graviditet, för den :devil: haggan jag blev tilldelad var fan inte klok - vet inte om någon möjligen minns mitt upprörda inlägg om det, sen dess...
Tycker du redan nu att det inte känns bra så kommer du förmodligen bara tycka att det blir värre. Så varför inte prova någon annan?
 
Sv: byta barnmorska?

problemet är väl egentligen att det inte är en hagga i det här fallet. Det hade varit så mycket enklare beslut om hon hade varit det menar jag. :smirk:

Jag tror att hon är perfekt för andra eller tredje barnet men när det är första vill man (eller i alla fall jag) egentligen ha en sån som man känner att man kan vända sig och få svar utan att behöva lirka eller förklara sig, det är en sorts trygghet. Vår lilla familj är nog ett extremt rutinartat fall för sjukvården men för mig är ju verkligheten helt annat än rutinartad. Det känns inte som om vår barnmorska riktigt inser det. Detta, kombinerat med att hon inte bemöter mina frågor med raka svar (och detta upplever jag som ett personlighetsdrag hos henne snarare än nåt missriktat försök att vara snäll) stör mig en del.
 
Sv: byta barnmorska?

Jag och min sambo hade bestämt oss för att byta barnmorska eftersom vi kände att hon gav mer förmaningar än råd, jag fick t ex inte rida, inte dricka mineralvatten och när hon hade dragit hela ramsan om vad jag fick och inte fick göra så lade hon till: "Och godis och läsk blir det bara på lördagar" (kunde nästan se hur hon hötte med fingret) :rofl: När vi sa att vi antagligen inte hann gå på föräldrarutbildningen så hon ut så här :eek: och kunde inte förstå att vi tänkte prioriterta det barn vi redan har, jobb och hästarna framför utbildningen.

Andra gången när vi skulle dit hade vi peppat upp varandra för att berätta för henne att vi ville byta om vi kände att det inte fungerade den gången heller men när vi kom dit fick vi reda på att hon var sjukskriven och att vi skulle få en annan iaf :banana: så vi slapp säga till! (Ok får väl hoppas att det inte var ngt allvarligt med henne...)

Kan tillägga att jag var hos läkaren eftersom jag fortfarande kräks (v 22) och har gått ner massor i vikt, Hon sa att om jag bedömde mig själv vara en tillräckligt erfaren ryttare och hade en stabil häst så var det jätte bra om jag kunde rida och jag fick gärna dricka hur många mineralvatten jag ville om dagen så att jag får i mig vätska och salt när jag kräks hela tiden!

Så mitt råd till dig är att byta BM om du känner att det inte fungerar med den du har!
 
Sv: byta barnmorska?

mino skrev:
och jag uppfattar henne som väldigt vag. I stället för att ge mig konkreta svar på mina frågor lägger hon huvudet på sned och börjar prata allmänt om föräldrars oro.
Hon är typ en snäll och vänlig själ som förmodligen själv inte är en sån som tänker så mycket, så det är inte det att det är kris och konflikt.

He he, det låter som min barnmorska... Hon lade alltid huvudet på sned och pratade lite vänt. Fast jag fick ändå en väldigt bra känsla av att hon visste väldigt mycket (hon hade jobbat i 30 år) så jag fick bra förtroende för henne. Sned-huvud'andet fick man nästan le lite åt i efterhand.

När det gäller ridandet var min barnmorska väldigt bestämd med att motion inte är farligt så länge det inte gör ont.

(jag gick på Serafen)
 
Sv: byta barnmorska?

Jag gick med mitt andra barn en kurs på Munkbrons privata mödravård, det då jag grymt traumtiserad efter första förlossningen. Det är bland det bättre jag gjort i mitt liv. Inga förmaningar, inga huvuden på sned utan väl underbyggda fakta om hur det funkar med gravititeter och förlossningar. Hade jag gått där första gången hade den förlossningen varit helt annorlunda.

Då leddes den verksamheten av Loise Hallin som också samarbetade med Gudrun Abascal på Danderyd. Deras grundidé var att kvinnorna FÖDER barn, inte blir förlösta såsom det i huvuddrag fungerade på 70- och 80-talet.

Efter vad jag förstår har Munkbron omvandlats till det här: http://www.barnmorskorna.se/gamlastan/
 
Sv: byta barnmorska?

heh, jo det är på munkbron jag går...som sagt det är egentligen inget fel i grunden, det är mer att kemin inte stämmer. Det jag grubblar på är hur pass viktigt det är att ha en bm som man kan prata en timme med om livet. Man kanske bör nöja sig med att bli vägd och mätt... :-/
 
Sv: byta barnmorska?

tyckte du att det blev bättre av att få en ny? var det en markant skillnad eller är det i grunden samma? Hade det varit värt besväret att byta bm om hon nu inte hade blivit sjuk menar jag??
 
Sv: byta barnmorska?

Jamen dåså! Byt för sjutton. Det ÄR viktigt. Om inte annat så visar väl din tråd här det?
 
Sv: byta barnmorska?

Om det känns lite "pinsamt" att byta kan du väl byta ställe helt och hållet - varför inte ringa Serafen istället - och skylla på nåt annat. Det ligger ju på bra avstånd, om du vill skylla på det t ex (min BM hette Inger).
 
Sv: byta barnmorska?

Vet inte riktigt än, förra gången fick jag en vikarie men den tredje ska jag till min nya, men jag hade nog bytt även om hon inte hade blivit sjukskriven. Tycker att det är viktigt att kemin stämmer när det gäller sådana saker så att man kan fråga precis vad som helst och känna att man får ett vettigt svar tillbaks eller iaf ett "Jag vet inte men jag kan försöka ta reda på det".
 
Sv: byta barnmorska?

Antingen säger du åt henne att prata klarspråk eller så ber du att få byta. Det är inte så ovanligt att byta bm, alla gillar ju inte alla :)
 
Sv: byta barnmorska?

Bor man som jag mitt ute i ingenstans så finns inte möjligheten att byta då det på våran HC bara finns en bm som bara är där en dag i veckan. Men hade jag inte "stått ut" med hon som är där så hade jag inte tvekat att be läkaren eller någon annan på HC göra kontrollerna. Så pass viktigt anser jag att det är att trivas med sin bm.

Kan inte påstå att det klickade för mig med "min" bm, hon är lite för "Hur KÄNNS det"/"Visst är det FANTASTISKT" för min smak, men det är ju åt "rätt" håll då. Hade ju varit värre om hon varit som jag och jag som henne... ;)

Jenny
 
Sv: byta barnmorska?

Tillägger att jag nog inte skulle ha bytt bm oavsett vad jag tyckt om min (såvida hon inte varit rent elak). Så ofta var man ju inte där så att man stördes så av det. För mig kändes det viktigare att man hade förtroende av de barnmorskor som jobbade på förlossningen och de var absolut kanon, allesammans!
 
Sv: byta barnmorska?

Tillägger att jag nog inte skulle ha bytt bm oavsett vad jag tyckt om min (såvida hon inte varit rent elak). Så ofta var man ju inte där så att man stördes så av det. För mig kändes det viktigare att man hade förtroende av de barnmorskor som jobbade på förlossningen och de var absolut kanon, allesammans!
 
Sv: byta barnmorska?

mino skrev:
jag är i valet och kvalet om jag ska byta barnmorska eller inte. Vad bör man förvänta sig av sin barnmorska egentligen? Jag har träffat min två gånger och det är ganska uppenbart att vi pratar olika språk och jag uppfattar henne som väldigt vag. I stället för att ge mig konkreta svar på mina frågor lägger hon huvudet på sned och börjar prata allmänt om föräldrars oro. Men jag är inte särskilt orolig, däremot är jag väldigt intresserad av processen och hur olika saker fungerar.

Hon är typ en snäll och vänlig själ som förmodligen själv inte är en sån som tänker så mycket, så det är inte det att det är kris och konflikt. Men det vore så roligt att ha en bra samtalspartner, detta är ju spännande tider. Hur dramatiskt är ett byte? Ringer man i så fall bara receptionen och ber om att få byta?

Ja, man bara ringer.

Ring!

:mad:

Klart du skall ha en bm som svarar ordentligt på dina frågor. Jag vet vilka omöjliga frågor man kan ställa och vill ställa. Vaga: "jadu, det är så olika..." gör en bara nervös och nojig.

/Priffe som också ville ha klara besked och ville att bm skulle berätta om olika scenarion snarare än bara - "det vet man inte riktigt" osv.
 
Sv: byta barnmorska?

Ni har rätt, något bör göras. Ska ringa dem och höra vad man kan göra (för jag tror som sagt inte att det hjälper att jag ber henne bli mer rak).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp