Bygglov eller inte!

Sv: Bygglov eller inte!

Jag har för mig att de får ha egna kommunala bestämmelser om i vilka områden som där skall krävas bygglov.
Och att det är helt inom lagarna för olika bygglov.
Jag skall kolla.
Återkommer strax.

Jag har för mig att de får ha egna kommunala bestämmelser om i vilka områden som där skall krävas bygglov.
Och att det är helt inom lagarna för olika bygglov.
Jag skall kolla.
Återkommer strax.

På planlagt område så kan kommunen alltid kräva bygglov.

Det är om man bor utanför planlagt område man slipper bygglov för ekonomibyggnader till lantbruk.

Här:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1987:10

Står:

2 § Det är en kommunal angelägenhet att planlägga användningen av mark
och vatten.

Vilket nog ger kommunerna en ganska så stor makt.

Samt:
I fråga om ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller
därmed jämförlig näring inom områden som inte omfattas av
detaljplan krävs bygglov endast för åtgärder som anges i första
stycket 3.

Men ett stall för hobbybruk är inte en ekonomibyggnad i jordbruket.
Så där kan kommunen kräva bygglov om den vill.
Och detta helt inom lagen.

Men ett stall för hobbybruk är inte en ekonomibyggnad i jordbruket.
Så där kan kommunen kräva bygglov om den vill.
Och detta helt inom lagen.

Ja det är nog de flesta ganska överens om.

Det som inte är självklart är när det är hobbystall och när det är lantbruk. Det måste bedömmas från fall till fall och det är inget som säger att kommunens utlåtande där är korrekt.

Det är om man bor utanför planlagt område man slipper bygglov för ekonomibyggnader till lantbruk.

Det finns en tråkig historia som heter "områdesbestämmelser" också.

"För begränsade områden av kommunen som inte omfattas av
detaljplan får områdesbestämmelser antas, om det behövs för att
syftet med översiktsplanen skall uppnås eller för att
säkerställa att riksintressen enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken
tillgodoses."

Där kan de också kräva alla bygglov som de vill.
Det är en djungel och snårskog det där.
Sambon sitter i ett bygglovsproblem i "område av riksintresse", det är trögt.

Det där har jag dragit med Jordbruksverket i ett annat sammanhang (återbetalning av energiskatt).
Och vid uppfödning blir det tydligen jordbruk men vid inackorderingsstall eller ridskola blir det "sportverksamhet".
Sportverksamhet är bygglovspliktigt.

Det hamnar då i den här avdelningen:
"2 § I fråga om andra anläggningar än byggnader krävs bygglov för att

1. anordna nöjesparker, djurparker, idrottsplatser, skidbackar med liftar,
kabinbanor, campingplatser, skjutbanor, småbåtshamnar, friluftsbad,
motorbanor och golfbanor,"

KL
Vi kommer inte ta strid med kommunen, det tar alldeles för lång tid innan någon instans ens tittar på det. Det han på länstyrelsen menade är att på det sättet vi har hästar - hålla iordning på markerna - tillhör lantbruket.
Hade vi haft eu-stöd för betande hästar så hade vi utan tvekan vunnit mot kommunen, menade han men eftersom vi inte har några stöd så kan det gå åt båda håll.
Nu ska han från länstyrelsen kontakta kommunmannen och så får vi ta det beslutet som kommunen sedan ger oss.
Visst 15 000 kr är kanske inte hela livet, det kommer att kosta betydligt mer att bygga dessa 240 m2 men det hade varit bra att spara på dem oxå.

Hade vi haft eu-stöd för betande hästar så hade vi utan tvekan vunnit mot kommunen, menade han men eftersom vi inte har några stöd så kan det gå åt båda håll.

Varför har ni inga EU-stöd?
Det har jag.
Vill man kunna hävda att det är jordbruk som man bedriver så måste man ju löpa hela linan ut.

Jo, vi har pratat om det flera gånger, men jag tycker det är svårt och komplicerat och då skjuter man det framför sig och så är ansökningstiden slut.

Kontakta LRF konsult så hjälper de er med allt. Kostar någon tusenlapp men sen är det gjort för alltid. Varför slänga bort EU pengar som ni har rätt till. Alla andra utnyttjar systemet. Skynda er så kanske ni kan få in er ansökan för detta året.

Att få hjälp av LRF konsult är en bråkdel av vad stallbygget kommer att kosta.

Kontakta LRF konsult så hjälper de er med allt. Kostar någon tusenlapp men sen är det gjort för alltid. Varför slänga bort EU pengar som ni har rätt till. Alla andra utnyttjar systemet. Skynda er så kanske ni kan få in er ansökan för detta året.

Att få hjälp av LRF konsult är en bråkdel av vad stallbygget kommer att kosta.

Kan man ansöka om nya stödrätter nu?

Nej det kan man inte tror jag. Har för mig att det är de man får köpa från sådana som har och säljer sina.

Det finns en pott som man kan köpa från. Lika bra att ställa dig i kö för att köpa. Som jag sa innan så kontakta LRF konsult så hjälper de dig med allt.

i vårt fall sökte vi om bygglov för ett ytterligare hus och stall samtidigt. tog dock evigheter, men när vi kontaktade kommunen ang att bygga stall på lantbruksfastighet, så behövdes inte bygglov för stallet utan det vara bara att sätta i gång. kunde dom ju ha upplyst om direkt. :grin:

så vi slapp iaf kostnaden för bygglov till stallet, är stora summor det rör sig om för en formalitet.

en gubbe från kommunen var ute och kollade så stallet fyllde kraven i djurskyddslagen.

Liknande trådar

Hemmet Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och...
Svar
10
· Visningar
649
Senast: Catsu
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 273
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 392
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka