bygga vindskydd

ellabellabus

Trådstartare
Jag har tänkt sätta upp vindskydd till mina hästar. Har förstått att det numera inte är krav på förprövning om de bara är till för skydd mot väder och vind, även om man har många hästar. Men jag undrar (hypotetiskt, eftersom det inte gäller mig, än...); säg att jag har 24 hästar. Kan jag då bygga tre vindskydd i lika många hagar och fortfarande komma undan utan frprövning?
Eller finns det någon gräns?

Sen undrar jag också om det finns några regler för hur och var man får bygga om man bor på landet, utanför stadsplanerad mark? Eller är det bara att bygga precis var man vill?

tacksam för svar
 
Sv: bygga vindskydd

Jag har tänkt sätta upp vindskydd till mina hästar. Har förstått att det numera inte är krav på förprövning om de bara är till för skydd mot väder och vind, även om man har många hästar. Men jag undrar (hypotetiskt, eftersom det inte gäller mig, än...); säg att jag har 24 hästar. Kan jag då bygga tre vindskydd i lika många hagar och fortfarande komma undan utan frprövning?
Eller finns det någon gräns?

Sen undrar jag också om det finns några regler för hur och var man får bygga om man bor på landet, utanför stadsplanerad mark? Eller är det bara att bygga precis var man vill?

tacksam för svar
Ja, du kan bygga tre vindskydd á 8 hästar. Kraven på att djurskyddslagstiftningen ska följas är dock densamma förstås.

När det gäller att bygga utanför detaljplan så är det inte bara att bygga som man vill. Så ta kontakt med kommunen och fråga för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 927
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 496
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp