bygga vagn

Gullan86

Trådstartare
finns det något med erfarenhet av att ha byggt en egen vagn alltså en rockad?har ni några tips på hur ritningen ska vara och viktiga saker man bör tänka på?

jag hade tänkt att bygga en(ja om inte ni får mig på andra tankar) och den ska passa en islandshäst på ca 130cm (lite mindre) alltså b-ponny blir det väl?!han är väl ca hm han kan ha ett 125täcke...

har ni någon sån vagn(ingen annons) som ni skulle kunna ta måtten på så jag vet ungefär hur allt ska bockas till och ex: hur brett det ska vara där hästen ska få plats :bump: och hur långa skaklarna ska vara, hur långt bör det vara från hästens bak till rockarden? m.m

otroligt tacksam för hjälp.

Sv: bygga vagn

En sak som jag ser som bland de viktigaste är möjligheten att balansera rockarden så att skaklarna inte ligger och trycker på ryggen. Lättast gör man det genom att ha någon typ av vev så att man kan flytta sätet fram eller bak.

Jag har inte byggt nån vagn men rådet till en som ska bygga jag skulle ge är att gör den snygg också!!
Det finns så mycket döfula sjaskiga hemmabyggen till salu (letade nyss rockard på annons, gav upp och köpte en ny).

Köp bra hjul, gärna från nån travshop. Gör ett bekvämt säte och fjädra det gärna.
Åk och smygmät på nån vagn om du känner till nån, eller kolla runt på nätet efter tillverkare och ring och fråga hur breda, höga deras vagnar är, hur långa skaklarna är. (du ska givetvis säga att du är intresserad av deras vagn, annars blir de nog inte lika hjälpsamma om du säger att du vill ha måtten för ett hemmabygge)

Det enklaste är väl att låna en rockard som verkar tilltalande, ta mått o foton på den och sedan anpassa måtten så att den passar dej och din häst, så skulle i alla fall jag göra!

Köpte en till min islandshäst från Jens i Mullsjö. Du hittar honom på nätet. Man kommer inte speciellt mkt billigare undan att göra en själv. Kan rek att köp där ifrån.

tack vilka bra svar ska genast kolla upp allt...
och ta era råd om att ta kort, mått m.m på andra vagnar....
fast jag har ett annat problem...hur vet man vilka minimum måtten är på allt? te.x sparkavstånd till ryttaren? eller ska jag fråga en tillverkare om det?

och hur balanserar man upp vagen på andra sett? eller är det bara kuskens vikt? hur VET man hur den ska vara balanserad???

Jag tycker storlekarna är mysko.
Min rockard är tillverkad speciellt av en kunnig travtränare och hästkarl för min d-ponny men passar även fjordingen (kraftig,liten häst)
Hade den även utlånad några månader till en familj som körde deras stora shettis med den. Och den passade jättefint!

Och jag tog däck från en moped vi hade på bakgården, dem är kanon! Rullar bra och "halkar inte runt" i svängarna på gräs osv. bra fäste alltså.

Blir säkert skitbra du anna! :D
ska din pappa lr pojkvän svetsa ihop den lr??
lr kanske du? :angel:

jennyjenny skrev:
En sak som jag ser som bland de viktigaste är möjligheten att balansera rockarden så att skaklarna inte ligger och trycker på ryggen. Lättast gör man det genom att ha någon typ av vev så att man kan flytta sätet fram eller bak.

Håller absolut med!! Att placera sätet på rätt ställe över hjulen är jätteviktigt, annars får hästen bära trycket från HELA vikten av vagn/skaklar/kusk och ev passagerare på ryggen. Inget bra med andra ord...

I övrigt håller jag med tidigare inlägg, mät på befintliga rockardar och på din häst så blir detnog lagom. Tänk även på att inte bygga rockarden för tung. jag har en som är byggd på bil-axel med tjocka skacklar i järnrör och den är skittung! Går knappt att flytta på för en ensam person. som tur är har jag en stark häst men det blir ju inte direkt så att man kör i backar eller på "tungt" underlag och bara med nån lätt passagerare.
tycker nog ändå att en fyrhjulig vagn är bättre att köra med, den är dessutom mkt lättare att vända med, då den är "ledad" fram så att framhjulen svänger. En rockard behöver du större vändyta med, speciellt om man bygger med bildäck som min är. Tycker det är lite läskigt att vända med min, eftersom hästen måste gå som i skänkelvikning och det känns som att han skulle kunna gå om kull lätt om man inte tar det jätte jätte försiktigt i svängen. En som är byggd på sulkydäck är kanske lättare att vända med då de däcken har mindre anläggningsyta mot marken.

snigelfarmor skrev:
VAD är detta?

/jenny, svetsutbildad tjej på 24 år.

:p uppenbarligen ett litet skämt till min humoristiska vän anna.
trodde du jag på allvar menar att kvinnor inte kan :smirk: :D
haha...
du missade min smile-gubbar! :d

det är är ju jättekul=)....alltså att planera/bygga en vagn.....vad behövs då?
jag skriver upp lite och rätta mig vad som e fel och vad som fattas:
*hjul(helst moped/rockarshjul)
*skaklar(vart kan man hitta sånna?material?)
*sits(material, hur göra?vad e bäst?köpa kanske?)
*allt övligt material(vad är det?)

ja det blev inte mkt men fyll i med det som fattas gärna..???

förresen ingen som har nån bra ritning på en vagn?....

Gullan86 skrev:
okej men HUR/VART ska man sätta sitsen över hjulen då???

ja, det är inte helt lätt förstås, det enklaste är väl att ta hjälp av någon som kan det här med vagnar. Men rent generellt så ska vagnen balansera sig själv, så att sätet inte sitter "framför" hjulen så kuskens tyngd bärs upp av skacklarna/hästens rygg och inte heller för långt bakom hjulen så att det blir bakvikt och hästen "lyfts" i selen.

*hjul(helst moped/rockarshjul) Åk till skroten och titta om du kan hitta några hjul eller sätt ut en annons! Vet att många bygger sina mindre rockards med Mountainbike-hjul.

*skaklar(vart kan man hitta sånna?material?) Byggs enkelt ihop av en svetskunnig person och lite metallrör. Skroten är jättebra även här!

*sits(material, hur göra?vad e bäst?köpa kanske?) Jag har träsits på alla mina vagnar, det är hållbart och tåligt. Sen kan man ju alltid ha lösa dynor eller nåt annat mjukt att lägga på sätet när man ska köra, men det är bra om det är löstagbart så att du kan ha vagnen utomhus utan att den blir förstörd och så kan du ta in dynorna och låta dem torka om du kört i regn.

*allt övligt material(vad är det?) Ja, jag vet inte riktigt. Skacklar, sits och hjul är väl en bra start. Du kanske vill ha stänkskydd för hjulen, en piskhållare.

Något som många glömmer när de är ute och kör på allmäna vägar är LGF-skylten bakpå rockarden (Orange triangeln som talar om att du är ett LångsamtGående Fordon) och även lite andra reflexer är väl bra att ha.

Lycka till!

okej tack vilka bra tips.....ska nog sticka till skroten snart..

vad har ni för erfarenhet av att bygga vagn på bilaxel(oftast är det väl en saab axel)???
vilka material gör en tung vagn???
vilka material gör en lätt vagn???

okej mountainbike hjul....såg även att vissa har vanliga cykelhjul....nån erfarenhet av det?....vilka hjul e igentligen bäst till en islandshäst?. och om man iblad vill sitta 2st.....

En bilaxel ger en tung vagn då det är en del metall... min rockard är byggd på en Saab-axel men den är avkortad så den är inte lika bred mellan hjulen som en bil. Fördel med bilaxel är ju att det blir en stadig vagn och att du får fjädring så det blir mindre studsigt att åka i den.
Material som gör vagnen tung: Järn, trä
Lätt: Lättmetall (ex aluminium), plast. Lättare men skörare....

Mountainbike hjul kanske inte klarar mer än en person i vagnen, däremot ska nog mopedhjul göra det utan problem. Hjul med ekrar kan man få in pinnar och tömmarna i om man har otur och då kan det bli farligt. Kanske är bra att täcka hjulen på nåt sätt (som på travsulkys) med plastskivor...

okej tack för alla tips......det finns inget mer jag glömt?

måtten skulle vara mkt bra att ha...ingen med islandshäst eller häst i samma storlek som kan ta lite mått på sin rockard...

min islandshäst: 126-130cm vikt ca 300kg...ganska grov...men inte fet...eller jag vet inte hur jag ska förklara men han har iaf cob på sele så han e ju rätt stor endå. han e bred och grov över bogen....behöver därför en större brösta men är ej så runt om magen där gjorden sitter...
jag har en dressyrsadel med långa stoppar + en 50cm dressyrgjord och den sitter typ på mitten av hålen så han e rätt smal endå.

snälla.,...massa svar=)

jaha de va ju snällt haha hade jag haft pengar och varit miljonär(som du kanske är) hehe. så hade jag inte tvekat en sekund...men tyvärr.

Liknande trådar

Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa... 2
Svar
28
· Visningar
1 919
Senast: Lyan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
709
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård... 2
Svar
24
· Visningar
3 736
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 439
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka