Bygga upp ryggen

rostad

Trådstartare
Hur ska jag bygga upp ryggen på min ponny?! Han är inte riden så mycket. Han är fint bygg förövrigt men ryggen måste tränas upp mer.
Snälla hjälp mig!

Sv: Bygga upp ryggen

Cavalletti är jättebra träning! Och klättra i skogen!
Och hästsim om du har möjlighet! :)

PathOfClovers skrev:
Rida honom rätt, tömköra, löshoppa, klättra i skogen, cavalettibommar, gymnastikhoppning etc.
Rätt riden blir han. Men villa ha ett extra tips. Vad är bäst?! Hur lång tid tar det?! Han är bara riden ca en månads tid.:angel:

Det är precis som din egen träning, det finns inga genvägar, det bästa är att rida så att han använder sin rygg så mycket som möjligt. Om den är extremt svag i ryggen så tänk på att inte sitta ner på den för mycket, behandla den som en unghäst. Det går inte att säga hur lång tid det tar, det beror helt på hur den rids, hur den är byggd osv. precis som när en människa ska träna upp sina muskler.

Hur många gånger behöver dom simma innan man ser resultat?

Tja, hur lång tid det tar beror ju på hur mycket musklad han är och om han har varit rätt musklad innan och sådär. Det är väldigt olika på olika hästar.

Se till att han inte blir kall i musklerna! Och rid varierat!
Var också jättenoga med stretching efteråt!:idea:

Tömkörning och olika bomövningar har fungerat jättebra på min svårmusklade D-ponny. För när hon är mindre musklad så sitter inte sadeln lika bra och då kan hon inte muskla sig bra av den anledningen!

Du har fått så mycket bra tips, så ja har nte så mycket mer att tillägga!:)

Hoppas att det går bra med din polle! :bump:

Rid mkt i skogen, klättra upp och ner för backar. Säger som Fjording-galning, glöm inte att stretcha efteråt :d

Om jag inte har helt fel så tror jag att det finns äldre trådar med tips på ridövningar som bygger muskler. Du kan kolla runt lite så kanske du hittar något som verkar bra! :)

LYCKA TILL!! :D

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar