bygga upp musklerna efter skada?

paxen

Trådstartare
För flera år sen skadade min häst sig ordentligt i vänster framben, skadan är läkt och vi har kommit igång bra med ridningen. men han är fortfarande mindre musklad i den sidan och kan tex inte ta vänster galopp. jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag ska göra och vad jag ska göra för att han ska bygga upp musklerna. kanske lite övningar och så

Sv: bygga upp musklerna efter skada?

Svårt att ge hjälp på ett internetforum när man inte ser hur din häst ser ut och hur den rör sig. Vad säger din tränare?

Har skrivit detta i en annan tråd:

Om hästen är oliksidigt stark så kan man enkelt träna upp den svaga sidan med hjälp av styrketräning. Tex med cavalettibommar på volt, alltså som en solfjäder. I början kan de ligga direkt på marken men så småningom kan man höja upp bommarna lite antingen bara i ena änden eller hela bommen. Om hästen tex är svag i vänster sida så jobba den mer i vänstervarv. Tvärtom om det är höger sida som är svagast. Den sidan som är innåt får ett kortare steg och innersidans ben måste lyftas högre = jobbigare. Jämför med att pulsa i snön.
Det här är en jobbig övning för hästen, speciellt om den inte är van. Börja försiktigt när hästen är uppvärmd och ta alltid den lätta sidan först. Övningen kan varieras då man antingen kan göra den uppsuttet eller i lina/töm. Jobba inte med den här övningen två dagar i rad.
Överkursvarianten är att hoppa studs på volt. Jobbigare och svårare.

En annan variant på styrketräning för att stärka upp mer på en svag sida är att klättra snett. Samma sak egentligen. I stället för att gå rakt upp och rakt ned för backen så går man snett uppför och snett nedför. På så vis kommer det ena benparet att vara tvungen att lyftas högre = mer effekt på den sidan. Om provar själv först så förstår man snabbt principen.

Viktigt att tänka på när hästen är oliksidig är att inte bara träna den svaga sidan. Den starka behöver också träning. Var uppmärksam på hur hästens styrka utvecklas annars är snart den staka sidan svag och tvärtom.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=984795

tack för hjälpen:) låter som jätte bra övningar. jag får börja lite försiktigt och såklart vara uppmärksam för det är ju meningen att han ska bli jämt musklad och inte tvärtom :P

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama