Bygga toalett

Mirtai

Trådstartare
Vi funderar på att bygga ytterligare en toalett hemma, i källaren. Det finns dusch och tvättmaskin men ingen toalett. Rören till övriga toaletter går i väggen där vi i så fall tänkte bygga den nya.

Är det någon som har en aning om hur stort jobb det är? Kostar det massor? Har försökt googla men hittar bara vad det kostar att bygga om befintligt badrum

Omöjligt att säga utan att se på plats. Våtrum är generellt alltid dyrt, i o m att ni ska igenom fuktspärren måste ju allt göras om.

Ta ut hantverkare för offert. Men jag hade nog räknat på 70 000 kr, minus eventuellt rotavdrag.

Vi funderar på att bygga ytterligare en toalett hemma, i källaren. Det finns dusch och tvättmaskin men ingen toalett. Rören till övriga toaletter går i väggen där vi i så fall tänkte bygga den nya.

Är det någon som har en aning om hur stort jobb det är? Kostar det massor? Har försökt googla men hittar bara vad det kostar att bygga om befintligt badrum
Det beror helt och hållet på hur mycket ni är villiga att göra själva och hur påkostat det ska vara.

Alltså ungefär samma svar som hur långt är ett snöre.. :)

Haha, så sant!

Vi kan nog inte göra mycket själva, har inte tiden eller kunskapen att göra det tillräckligt bra. Vi vill ha det så enkelt som möjligt, bara toalett med handfat typ!

Omöjligt att säga utan att se på plats. Våtrum är generellt alltid dyrt, i o m att ni ska igenom fuktspärren måste ju allt göras om.
Lite skillnad iom källare. Det ska inte användas fuktspärrar utan det finns andra material.

Ts
Vi byggde Spa avdelning i vår källare med toa, vask, dusch,badkar och bastu. Klinkers på golv och i dusch.

Var tvungna att bila upp golvet för att dra avlopp samt göra om all el. Tror inte vi kom upp riktigt i 70 000 på det (gjorde om hela källaren samtidigt så lite svårt att veta exakt vad badrummet kostat) men då gjorde vi allt utom el (hjälpte till) och inkoppling till pannan själva. Kunde kommit betydligt billigare undan om vi inte köpt bakar och duschvägg för nästan 30 000

Idag är det våtrumsmatta samt likadan på väggarna (vad det nu heter där, våtrumstapet?) som får vara kvar.

Tänker att det kanske går att sätta dit en vägghängd toalett för att slippa bila upp golv. Eftersom det är i tvättstugan, som är ett avgränsat rum i källaren, funderar jag också på om man verkligen behöver göra ett eget rum till toaletten eller bara en avskiljande vägg. Då blir det ju mer som ett badrum med tvättmaskin i!

Det beror ju helt på förutsättningar! Dessutom är det ju som du säger inte helt enkelt och billigt att dra avlopp etc, om det inte är optimala förutsättningar.

Även en vägg hängd toalett behöver bli av med skiten...

KLart den behöver bli av med skiten men eftersom alla rör går i väggen hade jag en (förmodligen naiv) tro att det "bara" skulle vara att ansluta toaletten...

Om jag fattat det så går avlopp/vatten i väggen från övervåning, till bottenvåning, vidare ner i källaren och sedan ut ur huset. Därför tänkte jag att det skulle kunna funka att koppla på en toalett till på vägen ut

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
7 168
Senast: BernT
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka