Bygga tak över ridbana.

Sophia_

Trådstartare
Har någon provat detta? Vi har en befintlig ridbana som vi nu kostat på ett bättre underlag till (gummiflis) så att den ska vara ok även när det är minusgrader.
Men när snön kommer så blir den ändå svårriden, särskilt nu när det är tuuuung blötsnö som liksom blandats in i fliset, så det går ju inte att skotta bort heller.

Hur som helst, en lösning vi har funderat på är att bara helt enkelt slå upp ett tak ver ridbanan och en sarg ca 1,5-2 meter hög. Så kan man dessutom ha ordentlig belysning. Just nu sitter lampan vid sidan av ridbanan så att antingen blir man bländad eller så har man enorma skuggor framför sig.

Hur dyrt kan detta bli tror ni? Eller är det isf lika bra att stsa på att bygga ett helt ridhus? Och kan man isf bygga detta över den befintliga ridbanan, som med taket, eller måste man gräva ur osv och börja från grunden? För då lär det ju bli dyrt...

Sv: Bygga tak över ridbana.

Det där har jag också tänkt på många gånger. Skulle vara kul att se en "prototyp"! Sätt gärna ut bilder om det blir av! :)

Sök på Stall Danora på google så finns det kort på ett sådant bygge! Det fungerar superbra!

Det låter ju rätt smart men jag antar att det kommer behöva vattnas betydligt mer än en vanlig utebana?

Stall Danora "öppet ridhus"
984bae8f-4a04-443c-867a-c68664d3ddd4.jpg

ser jättebra ut, skulle gärna ha så vid vårt stall!
frågan är bara hur mycket billigare det blir än ett helt ridhus?
känns som om det inte är så mycket plåt som saknas för att få det helt inbyggt?
iof har man då ett "uteunderlag" inomhus... kanske inte fungerar?

Jo jag tycker också det ser fint ut. Man kommer ju dessutom nära naturen på något vis, men precis som du skriver så borde ju inte priserna på ett "vanligt traditionellt ridhus" och ett "öppet ridhus" skilja så mycket. Ang. underlaget osv. har jag själv ingen koll heller, har heller aldrig varit vid Stall Nora och sett deras ridhus men det ligger ju inte så långt bort.

Sökte dock på nätet och hittade ett till "öppet ridhus" i Floda (som väll ligger i närheten av Göteborg om jag inte är helt ute och cyklar?)
Det var nämligen en ridskola där kallad "vuxenridskolan" som hade ett liknande ridhus.

ridbanetakStor.jpg

Lite textutdrag från deras hemsida:
"Ridhuset är en kombination av ute och inne. Öppna sidor ger frisk luft men samtidigt skydd för väder och vind. Ingen ”kylskåpsluft” här. På sommaren ger taket också skydd mot starkt solsken och skapar svalka. Eleverna tycker att detta är en perfekt lösning!"

"Taket skyddar från regn och blåst men tack vare att taket inte har väggar bevarar vi närheten till naturen och den friska luften! Aukustiken är mycket bra, helt utan ekon."

"Lampor i tre rader ger ett mjukt och jämnt ljus även de mörkaste kvällar och den genomskinliga delen av taket släpper in ordentligt med ljus dagtid."

"Till höger om entrén finns en läktare med gott om plats, även denna under tak. Många sitter här och tittar på eller fikar före och efter sina egna lektioner".

Tycker själv det ser väldigt fint ut!
Måste ju ändå kännas skönt att vara så nära naturen på något vis.
Dessutom behöver man ju inte ha lyset på dagtid t.ex. så man kan väll på så vis dra ner något på kostnaderna lite kanske? Eller jag vet inte, jag har inte såå bra koll. Men jag skulle helt klart kunna tänka mig att ha ett sådant ridhus själv. :D

Det där såg ju hur fint som helst ut!
Verkligen lyx. :D

Men som ni säger, så stora prisskillnader skulle det kanske inte bli. Taket och stommen som håller det uppe känns ändå som det dyraste, inte själva väggarna. Men man slipper ju gräva grund och anlägga allt sådant, för nog borde det funka att ha bara ridbanans egen grund?

Man kanske kan maila ngn som bygger ridhus och fråga...

Jo jag tycker också att det borde funka med ridbanans egna grund. Så om man redan har en anlagd ridbana Borde man ju bara kunna fixa stommet och taket m.m.

Du kan ju alltid ta kontakt med Stall Danora eller Vuxen ridskolan i Floda och kontakta dom för att fråga hur de har gjort när de byggde sina "ridhus" (tak, stomme), kanske kan få uppgifter om vilka som byggde åt dom, om de är nöjda, vad hela kalaset kostade m.m.
Sedan kanske det allra bästa är om du skulle kunna tänka dig att åka till en anläggning (eller flera..) för att spana in deras ridbanor med tak också.

Här har du kontakuppgifter till båda ställena:

Vuxen ridskolan i Floda http://www.mrmifloda.se/vrs/
Stall Danora http://www.ridlager.org/Presentation/Presentation.aspx?campId=105

Vuxenridskolan (som låg i Gråbo utanför Göteborg) är tyvärr nedlagd sedan ett par år tillbaka, men det finns ett par bukefalister som har sina hästar på den gården.

Red själv på Vuxenridskolan och gillade ridbanan skarpt. Taket byggdes över den befintliga paddocken. Har tyvärr ingen koll på vad det hela kostade.

Själva lösningen med ett "öppet" ridhus tyckte jag var kanon. Det var luftigt och fint, men skyddat från regn och snö, och väldigt välbelyst. En perfekt kombination av ute och inne.

*lånar knapp*

har ridit på GFRKs bana som är likadan och tycker det är helt suveränt. :bow:

om det finns något negativt att säga så är det att alla ljud utifrån hörs, men att man inte kan se vad det är som händer = hästar som far iväg från väggarna titt som tätt. :p

ska man ändå inte isolera ridhuset hade jag nog nästan hellre byggt ett sådant än helt. mycket luftigare och härligare!

Vad jag tänker på när jag ser dessa två bilderna är om det inte är lika bra o sätta ngn slags vägg för de två m. vid sidorna? Nu vet jag inte hur er ridbana ligger o dyl, men blåsten måste ju vara oerhört irriterande och störande i ett sådant ridhus, när det sas, blåser rakt igenom ridhuset? Annars en smart lösning, fast kanske inte i det svenska klimatet?

bor man i ett vindhål eller så är det nog inte den bästa lösningen, men normalt så tycker jag inte att det stört. det blåser inte mer än vad det gör i en vanlig paddock, och på sommaren är det SKÖNT att det kan blåsa igenom!

Man skulle kunna ha vindväv som en del bönder har till ligghallar för djuren:idea:
Tror att Nordpost har i sin katalog.
Hela Skåne är ett stort fett blåshål med fritt drag direkt in från Polen:angel:

just det! har helt klart för mig att någon av våra bättre westernkillar har ett "ridhus" som inte ens har väggar, eller iaf inte på ena långsidan om jag inte minns fel.. och så har han något nät han kan dra för om det blåser..

Jag tänkte mest på att varför ha sarg alls? Kan man inte bara sätta upp ett tak över befintlig ridbana med tillhörande staket?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka