bygga stall i ladugård, kostnader?

anjescka

Trådstartare
Jag och min karl är spekulanter på ett fint hus med tillhörande ladugård.
Utrymmet och höjden är mer än nog och allt är i jättefint skick, men nu till det knepiga, det är ju inget färdigt stall så vi kommer måsta montera upp boxar, fixa sadelrum, torkrum mm. kommer bara bli basics nu till att börja med.

Ni som har gjort detta, vad kostade det? tog det lång tid? vad ska jag tänka på?
Och vidare, hur har ni gjort med gödslet, förvaring och bortförsel av det?
Vad är den ungefärliga kostnaden för er som har hästen hemma på foder/spån fronten? tänkte ha inackorderingar (2-3st) så kostnaden lär ju variera beroende på hästar såklart. och vad ska man tänka på angående ev hyresgäster?
Lägg gärna upp bilder på era stall färdiga som ofärdiga så kan jag kanske se vad jag ska tänka på i bild :)

Ja allt ni kan tänka er helt enkelt då jag måste lära mig snabbt ;)

Sv: bygga stall i ladugård, kostnader?

Vi bygger just nu upp ett stall.

Det första du måste tänka på är att om ditt nya stall kommer rymma 5 hästar eller fler så MÅSTE du ovillkorligen söka något som heter "Förprövningstillstånd" hos länsstyrelsen. Där får du redogöra för ritningar, och hur du löser skötsel/vatten m.m. Det tar lätt ett halvår att få i ett län med mycket att göra, så vänta inte...

Vad vårat stall kostat och tagit i tid är svårt att säga, det är heller inte klart än. Och vi har gjort mycket själva, eller allt egentligen utan elen. Vi byggde paddock förra hösten oxå -kostsamt men värt varenda tusenlapp!
Men våra änsålänge utförda delprojekt verkar vara dom du inte behöver göra, nämnligen riva ko-inredning, höja taket och gjuta golv. Nu i höst skall vi börja bygga boxar. Vi kommer efter lite om o men bygga själva, vi vill inte ha gallerboxar utan ett öppet stall med mys-känsla. Vilken dag som helst kommer en grävmaskin o gräver ner vattenslang ut i stallet och ut till lösdriften. Inte en vinter till med att bära dunkar :D Vattenslangen kommer kosta många tusenlappar, men grävningen får vi gratis. Samma har det varit med allt vi gjort, materialet kostar mer än man tror men gör man det själv och har kontakter så löser sig fixarbiten iaf billigt.

Vad gäller skötsel av stallet, gödselplatta fanns på gården -säkert 150kvm så där rymms ett par årsförvaringar. Vi har två åkrar att sprida det på när det brännt. Jag har ju lösdrift så min kostnad per häst sett till foder och strö är inte många kronor, 300:- kanske? Med eget hö, köpt hösilage, eget spån och köpt halm som strö.

Välj dina hyresgäster NOGA. De skall ha engagemang till att hjälpa till -det underlättar. Var noga med ett tydligt kontrakt för att slippa tjafs om t.ex. strö-val om det ingår i hyran.

Så här ser mitt stall ut just nu...
wpid-imag2237.jpg

Bakom hästen kommer det bli en lång box längs hela kortsidan, sedan två 2.8x3m boxar "mot kameran". En stallgång på 2,4m blir kvar.
wpid-imag2234.jpg

Här ser man den del av höloftet som fick bli kvar(vi behövde det ett år till) med sitt fina staket. Där under kommer det i framtiden bli skötselutrymme med spolspilta, garderober o annat. Vad som inte finns på bild är den blivande sadelkammaren, ett murat rum som har varit kalvboxar. Det är ett projekt för nästa år att regla väggar o isolera o inreda. Idag har vi sadelkammaren i källaren, där är gratis uppvärmning med vedpanna. Vilket oxå uppskattas av hyresgästerna som kunde värma sig på vintern! Där finns en soffa o vattenkokare o kaffekokare :)

paddock.jpg

Hej!

Tack för ditt svar, är bra att höra med folk som gjort allt detta/håller på, eftersom vi är nya på det här är det ju svårt såhär på rak arm att komma ihåg allt man behöver göra, hur det ska se ut osv, typ golvbrunnar, ventilation, vatten, osv är ju lite knepigt när man väl inser allt jobb haha ;)
Kommer ju bli superfint erat stall!

Det beror ju helt på i vilket skick byggnaden är i från början.

Byta ut gammal (brand)farlig el går ganska lätt på 50 -100 000 kr.
OM inte karln din eller nån släkting är behörig elektriker.

Tänk på att i sådana byggnader är minsta kabelval EKLK om den förläggs skyddad från gnagare (under bjälkar, minst 0,5 meter ovanför horisontala reglar och golv etc), dold kabel i plaströr får inte förekomma. Alla dosor etc ska hålla lägst ip54 och på "lampor" och värmekällor ska tillägget D finnas med. Hagers vanliga elcentraler är inte tillåtna utan det ska vara fibox eller metall - lägst IP54. Detta finns information om hos Lanbrukets Brandskydds Komité, LBK.

Sen tillkommer ju kostnaderna för boxinredningen på ca 5 - 25 000 per box beroende på fabrikat etc.

I vilket skick är taket ?

byta tak på en lagård hamnar som regel på minst 50 000 och om ni lejer bort det till hantverkare så kan ni mycket väl passera 200 000.

Det är det första ni måste lära er när ni flyttar till gård - ni måste vara tillräckligt händiga för att göra i princip allt jobb själva eller så behöver ni en vd:lön eller två.

Så svaret är att boxarna kan kosta allt från 15 000 per häst om det är bra byggnad och ni gör jobbet själva upp till miljonbelopp om ni har tummen mitt i handen.

Bra tråd!

lånar den lite :p

Om man nu har en ladugård som är i rätt dåligt skick så det är ingen idé att höja innertaket, för då håller den nog inte ihop, men yttertaket är ganska nylagt och golvet är relativt intakt. Vad kan det då kosta att bygga upp de igen med nya väggar och sånt?

Hur är det med gödselplatta? kan man ha den på samma platta som man har stallet på? om man nu inte vill bygga stallet på hela plattan, som är gigantisk.. :angel:

annars, är det svårt att lägga betong i ett redan befintligt hus?

Åh tack för tipsen om elen, där måste jag verkligen läsa på! Taket verkar vara i fint skick både inne och ute så att säga. Vi var där idag och granskade, det är trä golv idag så det blir att riva ut hela skiten, lägga in sand och gjuta nytt över detta, sen blir det ju golvbrunnar, dra ledningar för el/vatten och liknande, men vatten och el finns redan indraget och avlopp finns i intill liggande rum som tur är.
Men taket har bjälkar så de blir att ta ned dessa, och då det är en oisolerad ladugård måste vi isolera både tak/väggar innan boxarna kan komma på plats.
Sen finns det ingen gödsel platta så den får göras i samma veva som golvet, dock finns det otroligt mkt utrymme och rum, så sadelkammare/torkrum är i stort sett redan klart, bara golven som ska fixas till utseende mässigt. Hur har ni löst ventilationen?
Min karl är händig och vi har vänner inom de flesta yrken så hjälpen finns gott om tack o lov! vi kommer göra det mesta själv, hoppas jag :)

Vi ska lägga betong i den redan beffintliga ladugården, så de kan nog bli knepigt men inte omöjligt, helt beroende på hur byggnaden ser ut såklart :)

Liknande trådar

Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 326
Senast: iddiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka