Bygga soffa av resårmadrasser?

Migo

Trådstartare
Jag är fattig men full av ideer, och vägrar ta med mig mina gamla skitsoffor till min nya lägenhet. Funderar på om man kan bygga sig en hörn/divansoffa av ett par resårmadrasser? Ikea säljer ju löjligt billiga resårbottnar (länk) och hemmapularen i mig får kli i fingrarna.

Visst borde det fungera att montera på en vadderad skiva längs ena sidan (som ryggstöd), sätta på enkla sängben, sy ett lättvättat överdrag och ösa på en massa kuddar och på så vis få en riktigt skön soffa? Som dessutom fungerar som extrasäng vid behov!

Sv: Bygga soffa av resårmadrasser?

För att den ska bli hyfsat bekväm att sitta i behöver du ett par rejäla ryggkuddar, och sen öser du på med mindre kuddar. Bara en hög med kuddar gör att man känner sig som ett barn nedsänkt i en hög med marschmallows och bena stickande rakt ut... ;)

Kanske en vanlig enkel billig skummadrass som du klipper itu, viker dubbelt och syr ett örngott till?

IKEA har jättekuddar på typ 120*120 cm som också kan funka bra.

/f.d. dagbäddare

Jag funderar på att ta en skummadrass och luta mot ryggen, och klä i samma tyg som sitsen, precis som du sa. På så vis kan jag ju dessutom se till att få bra vinkel och rätt höjd på ryggstödet!

"Nobody needs sofas that eats you!" /Bernard Black

/Migo

Det går jättebra att fixa en soffa av sängar. Provsitt dock sängarna. Det stod att de var mjuka. Så det inte blir så att en sitter i mitten på "soffan" och de som sitter på sidorna liksom ramlar mot mittenpersonen. Dåligt förklarat men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Japp, min fundering är om fjädrarna ger sig eftersom de blir så lokalt belastade mot vad de är konstruerade för. Å andra sidan, en köpt lågprissoffa håller knappast bättre...

/Migo
som nog tar en sväng förbi IKEA och provsitter idag...

Sy dit kardborrband under dynor och på dynor oxå. Annars kommer de att gliiiiiiida :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka