Bygga ridtält/ridhus

dressyrteamet

Trådstartare
Budgetalternativ för ridhall/ridtält/ridhus. Vad har ni för tips och förslag om man vill bygga ett budget alternativ? Dvs inte ridhus för verksamhet, utan som privat bara. Vilka mått har ni? Är det någon som har mindre än 20x40 och hur funkar det? Vad kan kostnaderna bli ungefär eller, ja vad har det kostat för er?

Sv: Bygga ridtält/ridhus

Grannen pratade om att bygga en maskinhall som skulle fungera som ridhus. Det var den mest ekonomiska lösningen de hade hittat.

Denna tråd hoppar jag på, jag skulle oxå vilja ha något hemma bara för att kunna hålla igång när det är som kallast/mörkast men har inte råd att bygga ett ridhus för 2miljoner..

Det billigaste är nog en begagnad tälthall och sand från närmaste grustag.

Det finns ett ridhus några mil ifrån där jag bor som har ett växthusstomme med limträbalkar och en tjockare genomskinlig byggplast på. Har takhöjd som ett vanligt ridhus men mycket mer ljusinsläpp, funkar dock bäst på sen höst/vinter/tidig vår för sen blir det risk för "växthuseffekt". Har dock inte varit där på sommaren men på våren när solen ligger på så blir det ganska varmt inne. Och snön åker av eftersom att den är bågformad så vad jag vet har det inte varit nått problem med snötyngder men dom byter taket kanske var 3:e/4:e år(men byggplast är billigt)

Min ridskola har liknande fast med mörkgrön plast/tält-presenning. Fyller sin funktion fullt ut, dvs går att rida året om på underlag som inte fryser. Blir ingen växthuseffekt på sommaren heller faktiskt.

Sedan så får man ju såklart leva med att det alltid är lika kallt/varmt som utomhus. Och när det blåser mycket så låter väggarna vilket är mindre roligt när man sitter på någon pigg/lättskrämd häst. Detsamma gäller snö, taket lutar en del, men snön lägger sig därpå om det snöar mycket för att sedan glida av i sjok när det blir varmare ute igen. Återigen mindre roligt om man sitter på fel häst ;)

Men i övrigt fungerar det riktigt bra :)

Ja tält kan vara mindre roligt, har ridit mycket i det förr. Är lite nyfiken på om dom där Cover-All tälten låger lika mkt...ngn som vet?

Jag är också intresserad av att veta mer!
Har begärt in offerter bl a fr Cover All, men trots att jag ringt, mejlat och smsat har jag inte fått svar, men hoppas att det kommer!

...och här är en till som är intresserad av tältvarianten av ridhus. Coverstore har jag kontaktat för prisförfrågan. Ej fått svar än.

Jag fick offert från Cover all förra året och det var nästan lika dyrt som traditionellt ridhus, men gick snabbt att få upp.

Finns det ngn fördel att tex välja cover-all före ett vanligt ridhus? Det jag tänkte på är om det är bättre ljusinsläpp om man väljer den vita duken.

Var det komplett pris med sarg? Eller bara frakt, montering och tält?
Jag tar för givet att man behöver betala separat för underlaget, elletr?

Var det komplett pris med sarg? Eller bara frakt, montering och tält?
Jag tar för givet att man behöver betala separat för underlaget, elletr?

Sarg och underlag ingår inte. Dessutom måste man gjuta en balk som det skall fästas vid - tydligen svindyrt att göra det.

Har ställt en hel del mer frågor just om själva tältet av återförsäljaren, men inte fått svar än. Någon som har erfarenhet av ridning/skötsel/byggande av Cover All??

jag tänker att underlaget kostar mer än ridhuset?

behöver du väggar på ditt rid hus eller bara ett tak?

jag bodde i usa (det blev kallt och snö på vinter) vi red i en hemmagjord manege där.

tänk dig en paddock med tak av plåt och ena kortsidan av plåt.

det kan inte ha kostar mycket. det var högt och stort i taket som ett vanligt rid hus. och det var okej att rida i på vintern och när det regnade. mycket bättre än en paddock men inte lika bra som en riktig manege.

jag tänker att underlaget kostar mer än ridhuset?

behöver du väggar på ditt rid hus eller bara ett tak?

jag bodde i usa (det blev kallt och snö på vinter) vi red i en hemmagjord manege där.

tänk dig en paddock med tak av plåt och ena kortsidan av plåt.

det kan inte ha kostar mycket. det var högt och stort i taket som ett vanligt rid hus. och det var okej att rida i på vintern och när det regnade. mycket bättre än en paddock men inte lika bra som en riktig manege.

Jag kan inte tala för övriga, men jag själv bor i Norrland, så jag tror tyvärr att väggar är ett måste för min del! Vi har inte alls många privata ridhus i våra trakter, mest ridskolor = näst intill omöjligt att få tider i..

Tycker att det borde gå att få ihop det ekonomiskt, då jag bor nära en stor stad med mycket hästar i trakterna! Är själv både utbildad ridlärare och hopptränare :) Men - det gäller att övertyga finansiärerna.. samt att verkligen "ro i land" det förstås!! Vill ju inte behöva gå från hus o hem..

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Lars L
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
362
Senast: Fetaost
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar