Bygga paddock

S

snorkan

Jag tänkte bygga paddock.

Är 20* 35 okej?

Det är jag och min dotter som kommer att rida i den, hoppa nåt litet hinder och så.

Någon som byggt paddock som vet vad det kostar? lär väl inte vara jättebilligt med att schakta ut så att planen blir spikrak åt alla håll och kanter.

Min mark är inte den bästa, den lutar lite, men funderar på att lägga extra med sand där det behöver fyllas ut. eller om jag nu lejer en grävare som schaktar.

har ni nå bra tips?

Sv: Bygga paddock

Mitt bästa tips att ge är gör det ordentligt...

Det kostar mycket även att göra det o-ordentligt och istället riskerar man få en bana som är oanvändbar. Grannen gjorde en paddock väldigt oseriöst, grus/sand direkt på marken, den gick inte att använda under vår/höst när det var blött. När det var fruset var det ok och när det varit varmt o soligt under sommaren. De slarvade med markförberedelserna, med materialval och kringarbete. Den är 7år nu o är fortfarande inte bra att använda...

Själva har vi precis byggt en riktig paddock enligt konstens alla regler, den är 7veckor gammal och helt underbar att rida i trots att här kom enormt med regn ett tag!

Låt en bandtraktor(inte grävmaskin) schakta till marken, ta in bergkross att fylla sluttningen med(inte sand, sand rinner iväg). Grunda med bra botten om inte marken duger (ev ett grövre grus) markduk, 0-18 och toppa med det material du vill rida i. Stenmjöl t.ex. blir hårt o fast, sand blir djupt och sviktande. Kanterna bör dräneras och läggas upp makadam mot för att den inte skall rinna iväg. Även om ni gör en liten bana så är det ju roligt om den är användbar även om det regnar och att den inte rinner iväg eller ni får tillbringa somrarna med att rensa ogräs.

Sen har en del människor tur, min kusin t.ex. bor på sandjord... Hon satte upp ett staket, klippte gräset o började rida = perfekt paddock. Orättvist :D

Lycka till! Själv har jag längtat efter paddock i många år -o äntligen har vi en, det är UNDERBART! :love:

Tack för ditt långa svar:)

Jag tror att jag åxå har rätt tur med marken vi äger, för vi grävde precis jordvärme och det verkar vara väldigt sandig mark.

Vad tror du om måttet 20 * 35? har jag snålat då? :banana:

det är en liten ridbana, men bättre än inget.
Du kommer få svårt att hoppa en bana tex.
Standard är ju 20*40 och 20*60m. Jag ville göra en 20*60 men det gick vi inte plats med så det blev en 20*55 för min del.

Hemma har vi en ca 27*55 meters paddock och när vi är två i den tycker jag att det är trångt ibland... (men då jämför jag med att rida i min tränares paddock som säkert är 30*80...)

Min man hade anlagt paddocken innan jag flyttade in, men jag vet att det anlitades grävare för att gräva bort matjorden och jämna till. Sedan är det minst två olika gruslager plus att vallen som paddocken byggdes på från början har ordentlig dränering (så där med nedgrävda platsrör i marken... kommer inte ihåg vad det heter just nu... jo, täckdikning!) samt dike längs med ena långsidan. Det står i princip aldrig vatten i paddocken förutom om det vräkt ner regn i fler dagar än två - då kan det vara en pöl och bli för mjuk att rida.

vi har ingen markduk och ja, det kan växa lite ogräs om man inte använder paddocken flitigt, men gör man det och harvar lite emellanåt, så är det inga bekymmer.

Eftersom jag aldrig byggt egen paddock kan jag bara tipsa dig med måtten.
Min förening har en mindre anläggning med liten bana (framridning) på 15-20x40m och en större bana på 20x60m. Lilla banan funkar till lättare dressyrarbeten (inte hoppning, bara korta bomserier på marken isf) och stora banan används till hoppning. På lilla banan kan man knappt vara 2 utan att man är ivägen för varandra nästan hela tiden. På stora banan kan man iaf vara 3 eller 4.
Om jag någon gång skulle byggt egen bana hade jag velat ha minst 25x50m och det tycker jag att du (TS) ska satsa på att minst ha de måtten för att kunna utnyttja paddocken ordentligt.

Vi byggde en paddock förra sommaren med måtten 19*36,det var det största som gick att få tyvärr,men det fungerar bra för mig. Fungerar bra att träna på,det går även hoppa lite. Inga banor men ändå :D

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: Lars L
·
Övr. Djur Jag håller på att bygga en rastgård till barnens kaniner som dessa kommer ha tillgång till dygnet runt. Den kommer vara 2 x 2 m och stå...
Svar
14
· Visningar
2 116
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 644
Senast: warg
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 543
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte