Bygga om eller bygga nytt?

Daredevil

Trådstartare
*Sökt på sökfunktionen men ej hittat*

Någon gång i framtiden kommer jag att flytta till/ta över mina morföräldrars gård. (gäller att planera i tid, när man lider av perfektionist beteendet) :angel: Tanken är ju förstås att jag då ska kunna flytta min häst så att hon kan stå hemma hos mig, och inte inhyrd. Men frågan är hur jag ska göra. Det finns en stor ladugård där, med garage x2, foderkammare, mjölkrum och självklart själva "kodelen" ;)

Problemet med denna ladugård är att den är för lågt i tak för att trycka in min häst, hade inte varit några problem om det varit en 170 häst, men där kunde ju inte pålla stanna.
den är även så smal att boxarna får vara max 3 m breda, för att få in en stallgång på 3m. (9,25m sammanlagd).

tror ni att det ens är lönt att bygga där inne, baxa ut och sänka golvet, ev höja taket?
eller ska jag satsa på nytt? (vill ha en stallbyggnad, eller så att 2 uteboxrader sitter ihop.)

Hade tänkt bygga 4 boxar.
//Daredevil
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

I vårat gamla stall var taket lågt, det kostade oss 240.000 att bara flytta balkar. Höja tak, lägga nya reglar + boxarna. Ett enormt projekt som kräver mycketengagemang, stora maskiner, kunnighet och uthållighet. Har man bara det så kör på ;)

personligen hade jag byggt nytt. Bygger ett helt nytt stall från grunden. Visserligen dyrare - men bestämmer alla mått osv. Själv
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

Går det att bygga uteboxar längs med väggen på ladan? Så kan du ändå utnyttja ladugården till foder och sadelkammare?
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

till "alla"

höja taket vill vi vänta med så länge som möjligt, eftersom logen är i perfekt skick och kommer användas till hö och halm "förråd"
dessutom är det automatisk utgödsling och upphöjda foderbord, från utgödslingens golv är det lagom takhöjd för att trycka in en 180 häst, därför känns det lättare att sänka golv än att höja tak. (ladugården är stor!)

Jo det skulle nog gå att bygga dem längs med den, dock har vi åkermark på ena sidan och den andra sidan är lite tajt tror jag. skulle vi bygga nytt så kommer hela stallbyggnaden flyttas ut till en plätt som ligger på en kulle, nästan helt plant nu utan preparering, och kommer att liga nästan i hagen.
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

För det första vill jag veta hur du lyckas komma över dina morföräldrars gård? Ska du köpa eller ärver du? Har du inte sådär fyra mostrar och femton barnbarn som slåss om stället? Det kommer jag att ha.. :cool: :D Jag vill hemskt gärna ta över gården efter mina morföräldrar, men det känns fel att planera när båda är vid liv och har hälsan i behåll. Man kan ju inte gärna ta upp det på tal liksom: "Hörru moffa, kan jag få allt det här när du å mommo dör?" :o

Är inget av garagen ett traktorgarage? Det brukar vara tacksamt på höjden. ;) Mitt tips är nog annars, om du inte har lust att sadla om till islandshäst, att bygga en separat stallbyggnad. Fyra boxar är inte så fasansfullt dyrt att smälla upp! :laugh:
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

Hur lång är stalldelen i byggnaden?
Kan du få in 4 boxar på ena sidan?
Då kan du göra boxarna större, utan att begränsas över hur bred stallgången blir.
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

Hehe, det är precis vad jag har gjort:) Visserligen är min morfar 91 år gammal men klarar sig fortfarande bra hemma och är helt klar i tankarna. Brukar ta bilen in till centrum för att köpa en pizza då och då:p

I min familj löste vi det som så att morfar gav mig gården som gåva och att han har rätt att bo kvar så länge han vill. På det sättet slapp vi undan ännu lite mer gåvoskatt och det hela blev inte dyrt för mig. Jag kommer att bo på övre våningen i huset och morfar nere, det är den våning som varit i bruk de senaste åren. Jag kan då hjälpa till och finnas till hands så länge han klarar av att bo hemma och sedan så tar jag över hela huset när morfar inte längre kan bo hemma.

TS:

På gården finns också ett litet uthus som jag kommer att fixa till lite och göra till kallstall. Jag har diskuterat mycket fram och tillbaka med en vän som har byggfirma och det skulle i princip inte lönas för mig att totalrenovera och isolera byggnaden trots att jag inte behöver höja taket. Det är nämligen fri takhöjd upp till nock. Jag kommer alltså att gjuta ett ordentligt golv i hela uthuset och klä insidan av väggarna med skivor samt köpa några färdiga boxar. Om ett par år kommer jag sen att riva det nuvarande stallet och bygga nytt på samma grund. Grunden, boxarna och skivorna kommer jag att kunna återanvända så de pengar jag lägger ner nu kommer ganska långt att finnas sedan också. För tillfället är jag helt enkelt inte beredd att satsa alla de pengar som skulle behövas för att totalrenovera eller bygga nytt. Men, det bar jag i alla fall fått klart för mig: Det är mycket dyrare att renovera gamla byggnader än man skulle kunna tro!
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

Kostnaden beror till stor del på vem som gör jobbet - lejd personal = lika med nybygge för att hålla nerer arbetskostnaderna medans om man man pular på själv så kan man renovera för att hålla nere materialkostnaderna.

OM du väljer att bila ur gammla golvet så bör du hyra en rivningsrobot + minilastare över en helg och köra hela helgen, att bila ner hela golvet manuellt och skyffla ut för hand är ett otroligt tungt jobb som riskerar att bli jättedyrt när ryggen går sönder.
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

För det första vill jag veta hur du lyckas komma över dina morföräldrars gård?

Hehe, det finns 2 hus på gården ;)
Huvudbyggnaden och "lillastugan", lillastugan håller de redan på att fixa i smyg till mig, där finns 3 rum och kök, rinnande vatten men ingen toa.
De fick "bara" två barn, varav den ene är stadsbo till 100. Min familj vill visserligen flytta dit med, men som sagt, lillastugan är min!
Mja, islänningar är inte riktigt min grej, känner mig alldeles förstor. Fast ett vindskydd/lösdrift i hagen kommer de få, det står ett traktorgarage mitt ute i ingenstans i vår hage, vet inte varför dock XD

line_n
SMART! Inte ens tänkt på det. :idea:
Det har jag faktiskt glömt, men om jag inte missminner mig är den 19m. (säg mellan 19-22m). Då har jag ju plats för 4 boxar!

Exit
Jo, det är det jag känner med. men genom att renovera har jag ju 4 väggar och tak, behöver jag "bara" gjuta golv och bygga boxväggar. Bra med händiga familjemedlemmar när man är "hästjej".

Tacitus
Jag vill helst "pula själv" så jag får det som jag vill ha det, ska inte vara något lyxbygge utan bara funktionsdugligt.
Rivningsrobot + minilastare ska jag lägga på minnet!
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

You go girl! ;) Vet inte hur jag ska lyckas brotta omkull mina fyra mostrar med tillhörande 3-6 ungar. :angel:
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

Börja med att du går med i någon brottningsklubb så att du hinner få rejält med övning ;)

Häromkring finns det flera gårdar som bara står och förfaller pga av en syskonskara som inte kan få tummen ur ett visst hål... det är hemskt att se eländet för det slutar ofta med att antingen hela gården står och ruttnar bort medan syskonen käbblar eller att gården styckas till kolonilotter i storlek :crazy:
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

du kan "gräva ner" boxarna, dvs stallgången ligger högre än boxarna, vet några som har det och har fått stallet godkänt för stora hästar. det är bara en 2-3 dm nergrävt och hästarna lär sig fort att ta ett steg ner för att komma in i boxen, då kan du ha rätt höjd för stora hästen inne i boxen och så kan du göra ordentlig bädd till övriga mindre hästar utan att tak höjden blir för liten till dem.

gräver du ner boxarna så att de är jämt med bajs ränns golvet så har du väll tillräckligt med takhöjd till din stora polle?^_^ ska kolla måtten hos de jag känner.
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

ritade lite hur hur jag menar,
det bruna är stallgången.
31252329.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

vist är det smart^_^ behöver man bara nån dm för att det ska vara lagligt och hästen utan problem kan vara i övriga stallet utan att slå i huvudet så är detta ett bra alternativ tycker jag. det finns väll ingen regel om att stallgången ska vara en speciell höjd?
 
Sv: Bygga om eller bygga nytt?

You go girl! ;) Vet inte hur jag ska lyckas brotta omkull mina fyra mostrar med tillhörande 3-6 ungar. :angel:

Kan hjälpa en vän i nöd! :idea: :angel:

Buck
Smart, det borde ju funka, men om jag nu skulle göra så måste jag fortfarande baxa ut "foderbordet" det är ju ca 40 cm högt, skulle inte kunna ha min häst uppställd på gång där ;)
så då är ju frågan om det inte borde vara lättare att dra ut hela skiten och gjuta nytt, dyrare må hända, men inte lika pillrigt.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 923
Senast: shia
·
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 667
Senast: McFlurry
·
Anläggning Nu är det såhär att inom en framtid har ev jag och sambon möjliget att köpa gården vi hyr ett hus på, och då ska det bli stall av...
2
Svar
33
· Visningar
4 621
Senast: miiiiiiia
·
Anläggning In med bilder ni som byggt helt nytt stall. Alltså inte ni som renoverat. Skriv gärna pris om ni vill det! Vill kolla runt lite vad...
Svar
5
· Visningar
2 310
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp