Bygga muskler!

S

.Sandra.

Hej,

Jag har just köpt en sjuåring som är lite omusklad.
Det bröjade med att tjejen som ägde honom förr, sålde honom till en familj, men fick sedan tillbaka honom efter ca 1 ½ månad. Han hade då tappat alla muskler och kondition.

Han behöver främst muskler på baken, ryggen och halsen.

Förslag på hur jag ska bygga upp musklerna på honom (i träning, han har en noga uträknad foderstat)?
Alla möjliga förslag!

Tack på förhand! :bump:

Sv: Bygga muskler!

Rätt utrustning.
Varierad träning som passar hästen "nuvarande form".
Tålamod.

Klättra i backar och gör halter i upp och nerförs backar. Rygga även i backar, men bara några steg i början då det är väldigt ansträngande för hästen.
Rid i sugande underlag, som sand, lera, vatten, snö (passa på nu när snöns vita täcke fortfarande ligger kvar) Rid också iskogen där det ligger grenar mm, för att hästen ska lyfta på benen. Cavalettibommar är också bra att rida över.
Gör mycket tempoväxlingar, skritt-halt, skritt-trav, halt-skritt, halt-trav, trav-galopp, ja, du fattar nog.
Rid i öppnor och skänkelvikningar, samt andra dressyrövningar för att stärka baken.
Detta var lite smått, det finns tusen saker mer man kan göra men det hoppas jag någon annan tipsar om :)

Rebeccah skrev:
Klättra i backar och gör halter i upp och nerförs backar. Rygga även i backar, men bara några steg i början då det är väldigt ansträngande för hästen.
Rid i sugande underlag, som sand, lera, vatten, snö (passa på nu när snöns vita täcke fortfarande ligger kvar) Rid också iskogen där det ligger grenar mm, för att hästen ska lyfta på benen. Cavalettibommar är också bra att rida över.
Gör mycket tempoväxlingar, skritt-halt, skritt-trav, halt-skritt, halt-trav, trav-galopp, ja, du fattar nog.
Rid i öppnor och skänkelvikningar, samt andra dressyrövningar för att stärka baken.
Detta var lite smått, det finns tusen saker mer man kan göra men det hoppas jag någon annan tipsar om :)

Det är inte så bra att rida för mycket i snö, sand, lera och vatten. Det nöter på leder...

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej! Vi har nyligen köpt en ridtravare. Han är super snäll och trevlig att rida, men ganska outbildad (kan grunderna som stanna, svänga...
Svar
4
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar