Bygga muskler fram??

V

vampirida

Hej alla kunniga rytttare (och även ni andra :smirk: )

Har ett halvblod som är ganska kraftigt byggd (e Marduk -Abbé). Han arbetar gärna och bygger muskler lätt, dock mest på baken (och ryggen) medan bogen ser ynklig ut. Är själv inte nån stjärna så nu undrar jag om ni har bra tips på hur jag ska få mer muskler fram? Han blir ju inte så balanserad när han ser ut som en quaterhäst precis.:crazy:

Sv: Bygga muskler fram??

Inget förslag. men har en pålle som är tvärtom. Du kan ju ge mig tips på bakdelen :angel:
haha. Vet inte vad han har fått sina frammuskler ifårn, men det är nog mycket klättring och arbete i ojämn terräng. det är i alla fall det jag har ridit mest nu innan jag fick tränare.

Vi rider i princip bara i skogen, mkt kuperat. Mkt klättring eftersom att det finns många sandtag brevid stallet. Hästen trampar gärna under sig och är mjuk och smidig. VARFÖR blir det dåligt med muskler fram??? Kan det vara så helt enkelt att hästen har den exteriören och att jag ska gilla läget? Men någon form av träning bör väl kunna stärka framdelen/bogarna på något sätt?

När jag tränar mina hästar att bygga muskler fram och bak är det klättring som gäller. Upp och ner i branta backar, börjar ju försiktigt så de lär sig och orkar annars kan de gå fort.

Sen rids på volt, kort kort galopp, hoppar litegrann.
Rider även mkt terräng.
Longering
Kort trav och galopp på långa sträckor.

Allt detta gör att de bygger muskler. Sakta men säkert ska man göra detta, så det inte träningsvärk.

Om din häst har svårt att bygga muskler kan du ge hästen muskeluppbyggande medel. Fungerar mkt bra.

Annars är det regelbunden ridning i terräng,på banan och lite annat.

Lycka till!

Hej! Har oxå en häst e: Marduk, så jag blev lite nyfiken.
Du kan väl berätta lite mer om din häst.

Mvh Lisa

Jag har iofs ett kallblod, men där har vi lyckats bygga muskler fram, jag är dock inte helt säker på hur det har gått till :p .

Men det här är i alla fall vad vi har gjort, i huvudsak (han rids varannan dag i huvudsak):
1. Mycket lösgörande jobb i skritt, t.ex. öppna, sluta, åttvolter. På senare tid, när han har blivit starkare har vi även börjat med samma sak i trav samt galoppfattningar.
2. Mycket ridning i skritt på långa tyglar i skogen, även i besvärlig terräng och branta backar.
3. Endel ren kondidtionsträning längs grusvägarna i skritt och lätt trav, jag brukar köra en 8 km runda 1 gg varje eller varannan vecka.

Bild bevis:
sommaren -05, fet och noll muskler fram:o :
storm-1.jpg

våren -07, lite smalare:angel: och mkt mera muskler både fram och bak!
stormapril-07.jpg

Det är mycket möjligt att det kan vara exteriört. Du har inge bild på hästen så man kan se hur den ser ut?
Bra att du tänker på exteriella avvikelser också, inte många som gör det.
Men om du tränar en allsidig träning borde den ju bygga muskler fram i samma takt som bak. Det är nog bara att fortsätta träna. Mycket variation i arbetet, så ska det nog funka.
Det kan ju inte direkt vara något skumt med foder eller så eftersom den bygger muskler bak.
Kanske är det obalans i framdelen. Så att du kanske behöver ta ut en kiropraktor eller en fysoterapeut?! Känner inte hästen, så jag ska inte säga säkert. men kanske en koll av framdelen vore en idé?!

Så att du kanske behöver ta ut en kiropraktor eller en fysoterapeut?! Känner inte hästen, så jag ska inte säga säkert. men kanske en koll av framdelen vore en idé?!

Med min häst var det ju så att felet satt i bakdelen, d.v.s. bäckenet var snett. På första bilden från -05 är det inte fixat, nu när man vet om det kan man nästan se att hästen står lite snett, kollade man på honom bakifrån var han jättesnett musklad, och kunde inte använda sin kropp rätt alls.
Efter att ha blivit fixat av kiroparktor våren -06 så svängde det, och han började muskla sig bättre och blev trevligare och teevligare att rida.

Mhm, jag förstår precis.
Min tränare påpekade att min häst är lite sned i höften, och hon tycker jag ska ta ut en fysoterapeut hon känner. Dock har jag inte fått numret ännu, men ska ringa när jag fått det.
Han har svårt att muskla bakdelen, och är väldigt oliksidig.
Detta gjorde att han haltade på böjprov fram, fast det är i bakkärran det sitter. Antagligen något som sitter fel, eftersom han tycker vissa rörelser är riktigt jobbiga.

Detta gjorde att han haltade på böjprov fram, fast det är i bakkärran det sitter. Antagligen något som sitter fel, eftersom han tycker vissa rörelser är riktigt jobbiga.

:idea:
Min häst, som var sned långt före jag köpte honom, har ett överben på vf. Han var alltså högre i höger korshalva, och kunde inte använda höger bakben lika bra, och kompenserade säkert med vf.

Ja, det är ju så. hade en dum veterinär också som bara sa, "Lämna tillbaka hästen, och köp en riktig häst. Han är inte värd det" Sen satte han sig i bilen och åkte. Jätteschysst. Lyssnade inte på honom, vilket var otroligt tur för han har aldrig vart halt på 2år. Det är ju egentligen inte så konstigt att de haltar när man böjer och bänder benen på de, hade jag nog med gjort.
Men de avlastar ju gärna på de benen som är "frisk" vilket gör att de överlastas. Lite klurigt det där.

Härlig häst du har!

Tycker att dne sista bilde, (nedersta) så ser man ju framtill och baken att han byggt muskler.
Däremot så ser han svankig och omusklad ut på ryggen. Kanske är bäst att börja bygga där istället. Väldigt viktigt vettu!

Däremot så ser han svankig och omusklad ut på ryggen.

Han har faktiskt muskler på ryggen, ryggraden är liksom inbäddad i fileerna, däremot står han lite tokigt på bilden, med framdelen lägre. Ska försöka ta en bild bakifrån/uppifrån så syns ryggen bättre.
Sen har han som en "grop" bakom manken, jag har hört att hästar kan få det om de får bära tyngd för tidigt och/eller går med opassande sadlar. Jag vet att han reds in rätt tidigt (knappa 3 år) och har gick med opassande sadel när jag köpte honom. Så jag undrar om gropen går att få bort helt (han är nu 15)?

Hittade en bild från förra sommaren, här är han visserligen lite fetare:o och har mindre muskler fram, men han står mera jämnt här och man ser bättre hur ryggen egentligen ser ut.
storms06.jpg

Hej hopp!
Har sett en häst som har samma rygg som din!
Ett tydligt sadelläge, stor bakdel och massiva muskler över ländryggen.
Den hade oxå gått med felpassad sadel. -Med sänkt bröstrygg och likssom jobbat med bakdel och ländrygg, men med låst främre bröstrygg och inte fått upp hela överlinjen. Den fick riktigt ont i sin rygg till slut.

Din blir nog jämnare o jämnare nu då du har en bra sadel! Slätar ut sin muskulatur och bygger upp sig framtill.:)

Din blir nog jämnare o jämnare nu då du har en bra sadel! Slätar ut sin muskulatur och bygger upp sig framtill.

Jo, som man ser på bilderna går det ju åt rätt håll hela tiden! Men det tar ju tid att "bygga om" en så pass gammal häst.

När jag köpte honom för 2,5 år sedan så fick jag med sadeln han gått med ibland (förra ägaren hade två sadlar, en bättre och en sämre. Då jag provred fick jag rida i den bättre). När jag provade den andra sadeln hemma så sadlade jag, satt upp - och konstaterade att framvalvet tog i manken även vid stillastående, vad skulle det inte ha gjort i trav?:eek: Det kändes även som att bommen var av, men jag undersökte aldrig saken närmare. Så undra på att han såg ut som han gjorde i kroppen.

Nu har jag en ST Espaniola som både jag och hästen trivs kanonbra med!:love:

Hej! Har oxå en häst e: Marduk, så jag blev lite nyfiken.
Du kan väl berätta lite mer om din häst.

Mvh Lisa

Kul å se nån annan som har Marduk härstamning! Picasso är född 1993, är skimmel och världens goaste häst. Han älskar att hitta på små hyss men är så otroligt snäll, skulle aldrig göra nått otrevligt. En häst att lita på helt enkelt. Vad vill du veta egentligen? Detta är mest bara svammel, men det är bara att fråga. Länk till bild från sommaren 2006, inte i toppform pga den otroliga värmen, vilket innebar att det blev mkt vila för honom.

http://www.pixbox.se/pic_show_id4242817.html

Jo, jag har tänkt ta ut en equiterapeut till honom. Får se hur det går!

Vilken fin häst!:love: Man ser verkligen skillnad på honom från första kortet mot för de andra. Och du, det gör inget att han är lite rund om magen ibland :D

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 571
Senast: sorbifolia
·
Ridning Har ingen aning om detta inlägg skulle ligga på just ridning men skit samma. Det är i alla fall så att jag idag köpte en ny häst :))...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: akleja
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Träning Tips på bästa sättet och bygga muskler på en relativt omusklad häst, jobbar henne endast från backen nu. Hon saknar muskler i...
Svar
6
· Visningar
1 852
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka