Bygga hundhus! Förslag?

giowanna

Trådstartare
Hej!

Eftersom vi nyss flyttat till hus, med trädgård, vill vi bygga en liten hundgård till dvärgpinscher-kille! :D

Jag har aldrig byggt ngt som hållt särskilt länge, så nu ber jag Er andra om hjälp.:angel:

Har ngn ideér, ritningar, instruktioner eller ngt annat användbart? :bow:
Hundgården skall bestå av en liten inhägnad (ngt hållbart staket/galler), ett hus/koja som går upp en liten bit från marken, med tak som man kan lyfta av. Det ska gärna inte dra för mkt i kojan.

Hoppas på er; hundbukisar! :bump:

Sv: Bygga hundhus! Förslag?

Lekstugor brukar vara kanon att göra om till hundkojor! Finns ju i olika storlekar, och en lite äldre modell kan du få jättebilligt. *tipsar*
Sedan kan du ju utgå från den, och fräscha upp, isolera mm. :)

Finns ritningar i en del hundböcker, kan scanna av och maila dig om du vill. Vi byggde en koja för 20 år sedan och den är kanon, isolerad givetvis, annars blir det för varmt på sommaren och för kallt på vintern.Bygg med "hall" innan själva rummet i kojan så slipper du drag. Vi har även ett element (speciellt för hundkojor och dyl som tål damm o fukt) som har termostat som slår på och av och håller en jämn temperatur.
Bra med lätt sluttande tak bakåt så rinner regnet av bakåt, istället för ner över öppningen. Men inte mer sluttande än att hundarna kan ligga på taket och hålla utkik, mkt populärt.
Utsidan är klädd med "båtplyfa", dyr men otroligt hållbar, insidan av spånplatta, vi har isolerat med Divinycell som man isolerar båtar av, vet inte om man kan få tag på det, men man kan ju ta vilken isolering som helst.
Vi har limmat plastmatta som golv, lätt att göra rent och är man pysslig så skördar man ormbunksblad och efter det har torkat så blir det bädd. Då hålls alla ohyror borta, de gillar inte ormbunke. :)

Glömde: Tjärpapp på taket!

Hör av dig om du vill ha ritning. :)

Pooh

Senast ändrad:

Ok, scannar in i morgon och mailar dig då, så du vet att jag inte glömt dig. ;)

Nja, det ser inte ut som ett hundhusens Rolls Royce efter 20 års användning, men helt är det, men lite gnagt på sina ställen. :D
Det gjordes till våra två schäfrar, nu har vi Jack Russlar så de har gott om plats.

Kanoners!! :bow:

Huvudsaken är ju att det håller ok, och att hunden trivs! :)

Då bidrar jag med lite tips till själva gården! Jag köpte nät från Jula postorder (sånt där grönt inplastat). Först slog jag ner impregnerade pålar med ungefär 2 m mellanrum, och spikade brädor emellan dom, både upptill och nertill. Sedan fäste jag nätet i brädorna. Det förutsätter ju förstås att man inte har en grävande hund.... ;) Gör man en mindre inhägnad kan man ju näta botten också.

Han är ju ganska liten, så det ska inte krävasså mkt för att hålla honom inne?

Eftersom vi bor i Svedala, nära Malmö, kan vi ju åka till Julas affär, eller det kanske är olika priser på det? Var det sånt gunnebostängsel, grönplastat, 1 meter högt, eller ngt sånt? Ska ut och undersöka!

Bauhaus ska nog ha ganska bra pålar och sånt tror jag. Kanske är bra på stängsel också?

Får man fråga varför du satte plankor längst upp och längst ner?

Mysan

Jula borde väl ha samma priser överallt, och då slipper ni ju dessutom frakten! :D Ja, vi tänker nog på samma nät, det jag köpte var 1,50 högt. Hundar hoppar högre och klättrar bättre än man tror.... Dessutom kan ju andra hundar ta sig in om det är för lågt.

Brädorna satte jag för att fästa nätet i upptill och nertill, annars blir det ganska svajigt, och i och med brädorna blir totalhöjden runt 1,70. Jag köpte pålarna hos den lokala bygghandlaren, men det kan säkert tänkas att Bauhaus har också. Kanske Jula också? Granngården och vanliga byggvaruhus har också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka