Bygga Hösilage-häck

stallhh

Trådstartare
Har 1 stor häst som behöver fri tillgång, och 1 B-ponny som inte behöver det....
Hur ska man kunna bygga en hög "höhäck" till hösilagebalen, så främst den stora når, och så att B-ponny kanske når nertill på den bara?
Eller är det enklare att bygga på marken med Sj-pallar, bräder runtom och sen ett tak upptill?
 
Bygger du in balen så att det är en 15cm brett utrymme som ponnyn når nedtill och öppet i toppen så blir det lätt för hästen att äta och svårare för ponnyn.

Blir dock en hög låda som inte fungerar då balen krymper..
men kan man ha storbal till en och en halv häst utan att den hinner bli dålig? Jag har 2 stora hästar som knappt gör slut på 400kg under 2 veckor, måste alltid sprida ut och lufta höet för att det inte ska bli dåligt trots att det förvaras på torrt hö loft.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 753
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 200
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: Angel
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp