Bygga en kattfälla.

Etoile

Trådstartare
Vi har två förvildade ungkatter som springer runt vid foderutrymmena och verkstaden, våran internatansvarige tänker skjuta dem under höstlovet, så vi tänkte fånga dem och ta med dem hem istället.

Vi har försökt fånga dem utan resultat. Tänkte sätta ut en fälla, är det någon som har byggt en sådan själv, eller vet hur man kan göra det?

Tackar på förhand :bow:

Sv: Bygga en kattfälla.

kolla om det finns nått katthem i närheten ? de kanske kan låna er bur. de har ju sådana nätburar säkert som stängs när katterna går in.. :)

Vi har ingen möjlighet att ta oss dit, eftersom ingen av oss har körkort.

Dessutom skulle det vara smidigt om det gick att bygga, då vi kan ta material i verkstaden gratis :)

Funkar det inte att bygga en som löses ut av sig själv så får man väl i värsta fall sitta och vänta i några timmar och sen dra i ett snöre ;)

Tänkte det med. Funderar bara på om det på något sätt fungerar att få den att lösa ut sig själv, när katten gått in.

hmm det kan ju vara lite tricky.. vill ju inte att den ska gå igen på katten heller. hm fast det ska ju gå att fixa.

Ja, jag får klura lite på det under dagen och hoppas att någon här har kommit med en superbra lösning lite senare ;)

Känner ni ingen snäll jägare med utkörningsmöjlighet som har typ grävlingsfällor?

Nej :(

Men det finns en liten gränd med en container där kissarna brukar hålla till ibland, tänkte ställa lite mat där inne och sen hoppas på att dom är där när vi kommer dit, sen sätter vi för ett hönsnät så de blir instängda, efter det är det väl bara att jaga..

Grævlingsfælla går bra!

Jag har inte orkat læsa hela tråden, men jag vet att grævlingsfællor
funkar. Hør dig før om det finns någon jægare som har en.

Kolla med kommunen om de har fällor att låna ut, ofta har de det!
Har lånat flera gånger från vår kommun för att fånga vildkatter, som vi sedan tagit hem och gjort tama.

Tycker inte du ska försöka göra en själv, katter är så smarta att man bara har ETT försök på sig...om inte fällan är bombsäker och de tar sig ut (underskatta inte styrkan hos en desperat kisse!) kan det vara omöjligt att fånga dem på nytt.

Lycka till!

Vilda katter kan klösa riktigt ordentligt när dom är rädda, så ni kan nog inte ta dom med händerna, utan man måste använda sej av en fälla! Det finns engångsfällor i kartong som min mamma använde sej av en gång, men katten lyckades pressa upp taket o rymma, så det är bra att tejpa lite extra! Sen gick han ju inte in i den igen, så som sagt, man har bara en chans!

Vilda katter kan klösa riktigt ordentligt när dom är rädda, så ni kan nog inte ta dom med händerna

Ja, det gäller att passa sig :eek:
Min sambo blev så illa biten av en av 'våra' vildkatter att hans hand fortfarande inte är återställd, efter ett år. Hon bet hårt och djupt, olyckligtvis rakt i en fingerled :crazy:
Naturligtvis inget man kan lasta kissen för, hon var ju rädd. Och han borde vetat bättre.
Det bästa är att inte sätta sig i en situation där man måste hålla fast dem med händerna...det är ändå dömt att misslyckas, de har en otrolig styrka.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama