Bygga egen "glasbur"

T

TjejTjejen

Bygga egen \"glasbur\"

Ska troligtvis skaffa dvärghamstrar (roborowsis).

Vill göra en imitation av deras naturliga miljö och tänkte då att man kunde använda ett akvarium. Har kollat runt lite men akvarium är ganska dyra även begagnade och sedan finns de inte i de rätta måtten (har en byrå som den ska stå på) så jag tänkte om man kunde göra ett själv.

Är det svårt att göra en glasbur/akvarium (botten och 4 sidor i glas inget tak det ska jag göra i trä). Det är ju inte samma krav som för ett akvarium att det ska vara helt vattentätt. Hur gör man, måste man göra en ram eller kan man sätta ihop glasskivorna i varandra? Hade tänkt mig en bur med ungefär måtten 90cm bred, 40cm djup, 40cm hög. Hur mycket tror ni det kommer att kosta?

Re: Bygga egen \"glasbur\"

Varför inte plexiglas :idea:
Silikon som sitter på insidan tuggar gärna hamstrar bort :crazy:
Eller köp en duna(medium) eller maxiduna eller liknande :)
Taket kan du ju fixa till med tätare galler.

Repar inte plexiglas väldigt lätt och är lite mindre klart än vanligt glas? V

ill ha den där känslan att man tittar in i deras naturliga habitat. Tänkte också göra tunnlar/hålor som är vid väggen så att man kan se de små liven.

Hur många roborowskis kan man ha i en bur som är 90cm bred och 40cm djur (+40cm hög)?????

Tänkte också göra tunnlar/hålor som är vid väggen så att man kan se de små liven.

Det är inte du som gör hålorna, det är dom. :smirk: För det är grävandet dom gillar, att vara i hålorna är inte alls lika roligt. Men de brukar hålla till i nåt hörn, kan jag trösta dig med. :)

Hur många roborowskis kan man ha i en bur som är 90cm bred och 40cm djur (+40cm hög)?????

Rätt många, kanske 4-6 stycken eller nåt.

Plexi repar lättare men inte så lätt.
Tänk på att du har liknande material i plastburarna.
Dessutom ser inte hamstern igenom så för hamsterns del kvittar det ;)
Hur många robbar beror på hur många du får att leva med varandra (med andra ord beror det på hur väl du lyckas sätta ihop en grupp med robbar)
Jag själv har fått sära på robbar allt eftersom dom blev äldre (mamma och döttrar) och robbar som slåss är värre än marsvinahannar som slåss :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
G
Övr. Djur Jag hör från alla att det bästa är att man byger egen marsvins bur :) Då dom blir stora och så men jag har ett problem Min mamma (...
Svar
16
· Visningar
8 432
Senast: Guinea
·
Övr. Djur Har nu två "svin" och funderar på (ja, alldeles troligen) att skaffa ytterligare en. Har en vanlig hederlig bur nu med plastbotten och...
Svar
7
· Visningar
20 694
Senast: mysecretgarden
·
W
Hästmänniskan Hejsan :D Vi ska bygga stall från grunden och jag har ganska många frågor angåande det här och vill veta så mycket som möjligt så...
Svar
11
· Visningar
16 890
Senast: Fierezza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama