Bygga burskåp till kanin?

vego96

Trådstartare
Är det nån som gjort det, att ha inomhus?

Jag har två vanliga 100- burar till mina två kräk, en här hemma och en hos föräldrarna. Lagom storlek till en kanin, men nu när de är två ser det rätt trångt ut, även om det är OK regelmässigt. Bör kanske tillägga att de är ute och springer i resten av huset/ lägenheten minst tio timmar om dan och kommer väldigt bra överens, inga slagsmål här inte.

Tanken är att modifiera ett klädskåp och montera flera hyllplan med ramper emellan. Dock är planen att ha en burbotten i plast på varje hyllplan, eftersom jag kör med klumpande kattsand och ett tjockt lager halm uppepå det som burströ.

Vad tror ni? Skulle det kunna funka? :banana:

Sv: Bygga burskåp till kanin?

Är det nån som gjort det, att ha inomhus?

Jag har två vanliga 100- burar till mina två kräk, en här hemma och en hos föräldrarna. Lagom storlek till en kanin, men nu när de är två ser det rätt trångt ut, även om det är OK regelmässigt. Bör kanske tillägga att de är ute och springer i resten av huset/ lägenheten minst tio timmar om dan och kommer väldigt bra överens, inga slagsmål här inte.

Tanken är att modifiera ett klädskåp och montera flera hyllplan med ramper emellan. Dock är planen att ha en burbotten i plast på varje hyllplan, eftersom jag kör med klumpande kattsand och ett tjockt lager halm uppepå det som burströ.

Vad tror ni? Skulle det kunna funka? :banana:

Jag håller på och funderar på hur jag ska bygga till mina marsvin. Har valt att bygga av en GORM-hylla (från IKEA) & buren blir då 140 x55. Skulle väl kunna funka till kanin? Då kan du dessutom bygga en två-våningsbur ganska lätt.
Min plan är att lägga plastmatta på hyllplanet, sätta kantlister, list med gångjärn i framkant (för att underlätta städning) samt glas på sidor & nät fram (glaset för att ¨få en ljusare bur)

Nu ska jag bara ha tiden *suck*

140 x 55 skulle funka alldeles utmärkt, men de enda gormhyllor jag hittar på deras sida är bara 35 cm djupa? :confused:

Jag läste "barskåp" :d fyllesvin har jag ju hört talas om men inte fyllekaniner...

:rofl:

/KT

Ahaaa, du tänker så... inte nog med att jag är trög, jag är ikea-rookie också.... :o :rofl:

Jag gjorde en 4-våningsbur förut av två ihopsatta och modifierade hyllor av liknande den typ som du visade.

Den blev 100x80cm per våning tror jag. Dock är det utebur (eller i kaninstall rättare sagt) så jag har trä som underlag.

Kom ihåg att stadga upp den ordentligt bara, vi skruvade fast vår i väggen men det kanske inte är så snyggt inomhus :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka