Bygga bur till degu

S

shergar

Dags att skaffa en större och roligare bur till de små djuren, men de som finns på marknaden passar inte riktigt in i vår lägenhet så jag behöver tips från er.
Jag tänkte att vi skulle bygga vanliga hyllor (för t.ex. böcker) under själva buren, så bottenskiktet kommer upp en bit så det är lättare att rengöra.
Vad föreslår ni för bredd och höjd? Vilka material?
Vi har öppen planlösning, fyra meter i takhöjd, i den delen där buren ska stå men lite mer begränsat med plats när det gäller bredden. Men degusarna kommer ju i första hand, soffbordet behövs ju inte egentligen ;)
Ni som har degus, hur ser era burar ut?
Vad har ni gjort för inredning i era burar?
Vi har ett metallhjul som ska flytta med till nya buren och flera olika plan samt grenar.
Vad tror ni om att ha ett tjockt rep som dom kan klättra på?
Alla tips är välkomna!

Sv: Bygga bur till degu

Jag har en icke-hemmabyggd bur, tror den är ca 110 i höjd, 50 i bredd och 120 i längd. Inredningen består just nu av ett "stockhus" (ser ut som en urgröpt stock klyvd på mitten), en brygga, en illertunnel som hänger i taket (mycket uppskattat!), en gunga, ett hjul, massor med grenar och så fem våningar med hyllor som går ända upp till taket. Och blandat spån/halm som strö.

Ett tjockt rep skulle nog inte sitta i vägen, frågan är väl bara hur länge det klarar sig undan gnagartänderna. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka