bygelnosgrimma.

Sv: bygelnosgrimma.

Jag går på känsla och skulle överhuvudtaget inte komma på tanken att sätta på min bästa vän en bygelnosgrimma HUUVVAA.
Tättran

mizz skrev:
*kl*

Har svårigheter att få remonten att sitta korrekt. Hästen har en väldigt "kort" mun vilket medför att remmen över nosen ligger långt ned på nosryggen. Har funderat på en bygel, men är osäker på konsekvenserna. Kan ngn tala om för mig om möjliga tråkiga verkningar efter en sådan nosgrimma.

Själv så rider jag utan nosgrimma, så jag har svårt att säga positiva saker om nosgrimmor:D Därför kanske jag verkar lite negativ men, men:D negativa saker med alla nosgrimmor är ju att hästens mun bara stängs igen och den får inte längre chans att visa sitt missnöjje med ex ryttarens hand eller bett. Detta borde man ju kunna fixa istället för att bara bomma igen munnen för att det ska se snyggare ut. En bygelnosgrimma har ju till och börja med en metallskena, vilket gör att det blir ännu "hårdare" mot hästen och stummare. sen har den också två remmar under hästens käke vilket också bidrar till stumheten. Så hästen kan med stor sannolikhet lätt bli stumm och hård i munnen. Eftersom den är så stum är det nog stor risk att hästen biter sig (mer än vanligt). Dock kan det säkert hjälpa om man använder den rätt under en kort period om man har problem med häst som skelar.

mazarein skrev:
för det första: du sa att du inte läste så noga, gör gärna det innan du kommenterar!:crazy: för det andra så skrev jag att de erfarenheter jag har är folk som sagt till mig att de använder denna nosgrimma för att den ser snygg ut och att de egentligen inte vet vad dess egentliga syfte är.
Det du säger om att den inte är till för, vad jag skrev, skeva käkarna, varför tror du det är en metallbåge?
En dylik med kanske lite förändrat utseende och med bara läderremmar eller liknande vore säkert ypperligt eftersom det blir en nosgrimma som inte ligger ivägen för bettet. Dock gör ju inte en rätt spänd nosgrimma av vilket slag som helst inte det heller...men DENNA nosgrimma har metallbyglar som är till för att korrigera hästar som lägger käkarna på sned.
//Anna

Håller helt med dig ! Jag har hört jätte många personer som har den för att den är såååååååå fin :crazy: det är synd att den inte BARA andvänds för sitt ursprungliga syfte.

Malin

Nasi skrev:
Håller helt med dig ! Jag har hört jätte många personer som har den för att den är såååååååå fin :crazy: det är synd att den inte BARA andvänds för sitt ursprungliga syfte.

Malin
mm, precis! tycker det är så synd när en sån sak som lixom är gjord för att korrigera, och som ändå är ganska sträng, används av folk som inte vet vad den är till för..:(

*Knapplån*

Har även hört att man använder den på en del galopphästar som pullar kraftigt, nosgrimman utsätter då nosryggen för att stort tryck vid ett tygeltag. Detta var en bekant som berättade, och som jobbar inom galoppen. Så snäll är den inte, även om man vill lura sig att tro så.

Usch! låter hemskt tycker jag!:mad: pga metallbågarna måste det ju blir ett jättekraftigt tryck!..usc:( h!..

Du behöver inte vara otrevlig för jag frågar..Finns ingen anledning till att starta en ny tråd när vi i denna redan pratar om varför folk använder konstiga utrustningar till islänningarna:smirk:

Men tack för ditt svar på VARFÖR du använder de du nu har=):bow:

Boj skrev:
*Knapplån*

Har även hört att man använder den på en del galopphästar som pullar kraftigt, nosgrimman utsätter då nosryggen för att stort tryck vid ett tygeltag. Detta var en bekant som berättade, och som jobbar inom galoppen. Så snäll är den inte, även om man vill lura sig att tro så.

På vad sätt utsätter denna nosgrimma ett större tryck över nosryggen än vad andra nosgrimmor gör vid tygeltag? Och på vilket sätt är den inte snäll om vi bortser från att hästen inte kan skeva med käkarna.

Behöver inte var auppsnosig i dina svar för man frågar..
Jag har inte sagt att det är JAG som ställer frågorna..
Jag bara ställde dom rakt ut eftersom de är just dessa frågor många "vanlig hästridare" just ställer sig i frågan när det gäller denna ras.

Och tänkte att ställer jag dessa frågor här bör man kanske få lite svar på dessa frågor:smirk:

Att rida i normallängd på islandshäst är inge svårt man rider faktiskt inte tölt hela tiden på en islänning.En dag kasnke man inte alls töltar utan bara tränar på trav skritt och galoppen.

Att rida i normallängd på islandshäst är inge svårt man rider faktiskt inte tölt hela tiden på en islänning.En dag kasnke man inte alls töltar utan bara tränar på trav skritt och galoppen.

Så du sitter alltså ner i sadeln när du töltar, men i grundgångarterna väljer du att stå. Är det så jag ska tolka det?:confused:

I övrigt behöver vi inte diskutera huruvida jag var uppnosig, tonvalet i din frågeställningar talar för sig själv.:angel:

bygel.jpg

När bettet kommer upp mot böjningen av bygeln, trycks bygeln ner samtidigt som den övre remmen trycker mot nosryggen.

Hittade tyvärr ingen moterad på en häst, vilket skulle ha varit lättare att förstå förklaringen på.

Låter som de flesta här är i mot bygelnosgrimman.
tack för alla svar, nu vet jag precis !
och min kompis har läst allt detta, så
hon avstår från att köpa detta :)

molvi

Bygelnosgrimmor används även till hästar utan problem med käkar då används den oftast(kan inte uttala mig om vad alla har den för) för att bettet blir mer "fritt" och inte lika låst som med vanlig nosgrimma. Alltså väldigt bra om den används på rätt sätt. Men det är det tyvärr inte alla som gör. Man ska alltid fråga en kunnig person när det gäller sin utrustning om man är osäker eftersom det finns så mycket utrustning som kan vara farlig om man inte använder dem på ett korrekt sätt.

Boj skrev:
bygel.jpg

När bettet kommer upp mot böjningen av bygeln, trycks bygeln ner samtidigt som den övre remmen trycker mot nosryggen.

Hittade tyvärr ingen moterad på en häst, vilket skulle ha varit lättare att förstå förklaringen på.

Om en bygelnosgrimma används på rätt sätt blir det inget tryck på nosryggen. Men man kan uppnå med felaktig användning tryck mot nosryggen.

Jag använder en bygelnosgrimma på min häst pga att det är svårt att hitta en remontgrimma som passar. Hästen har en speciell huvudform vilket gör att sidostyckena lätt åker upp i ögonvrån på hästen vid korrekt längd över nosen, är nosstycket längre åker sidostyckena inte upp till ögonvrån men trycker över bettet istället så en bygelnosgrimma fungerar bättre för oss.

Nu saknas iofs bett på den här bilden, men Boj, hur skulle bettet kunna "komma upp mot böjningen av bygeln" så att "bygeln trycks ner samtidigt som den övre remmen trycker mot nosryggen"???

bygelnosgrimma.jpg

Det är inte kineton-nosgrimma du tänker på?

2401_big.jpg

bygelnosgrimma.jpg

Titta hur bågen går ned i mungipan, just i detta fall sitter nosgrimman för långt ner (fel inpassad). Även om du tar upp den en bit, och sen med ett bett i munnen trycker bettet på den nedre delen av bågen vid ett tygeltag. Om den bakre undre remmen inte hade funnits, skulle den övre nosremmen ha lättat, eftersom den undre fixerar den övre nosremmen ökar trycker på nosryggen.

bygelnosgrimma.jpg

ursh, en sån vill inte min kompis
sätta på sin häst.

Reeeeeeeeeeeeespekt till alla som rider utan nosgrimma!!!:bow:
Har själv inte kunnat "köpa" en enda anledning till att man använder dem.

Hej Gazzan!

Jag rider själv islandshäst, men jag undrar oxå över en del av de frågor du har.
Eftersom jag står i ett litet stall ute på "vistan" så har jag gått mina egna vägar när det gäller mycket.
Rider själv med Cowboy träns, bladsadel i bland, spansk sadel ibland.
( Varför göra som alla andra när man kan testa lite nya saker? ):devil:
Men stigbyglarna måste jag säja är faktiskt de bästa.:idea:
De är ju "rättvända" från början.
Blir tokig när jag ska ha in mina fötter i en stigbygel som man måste
vrida ett kvarts varv först.

Ha det gott!.........och våga fråga:rofl:

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
357
Senast: Lavinia
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka