Butta vid hornhinnesår?

via

Trådstartare
Vår ena åring har fått ett hornhinnesår. Min man pratade med veterinären, och åkte sedan och hämtade ut medicinen. När han kom hem upptäckte jag förvånat att han förutom Fucitalmic och Atropin, även hade fårr ut Butta.
Jag antar att det är för att inte ögat ska göra ont. Så ont trotr jag dock inte att hon har, då hon har ögat helt öppet.
Jag har under alla dessa hästår behandlat en hel del hornhinnesår, men jag har aldrig varit med om att vet skrivit ut Butta förut. Är detta vanligt?

Sv: Butta vid hornhinnesår?

Inte butta men däremot fick jag strikta order om att ögat skulle täckas, inget dagsljus fick nå ögat alltså. Vi tillverkade en ögonlapp av ett flugskydd, ett sånt där i nät som man fäster i grimman och trär över öronen på hästen.

Min häst hade dock rejält ont och hade kanske mått bättre om han fått butta den gången:(

Ögonlappen är ju pga Atropinet. Det gör att pupillen inte kan dra ihop sig, vilket gör ljuset väldigt obehagligt.

Om hästen inte är märkbart smärtpåverkad är man förmodligen ute efter den antiinflammatoriska effekten.

*Delvis knapplån*

Ja, det är den antiinflammatoriska effekten av butta som gör att veterinären skriver ut det vid hornhinnesår.

Min gammelhäst (fyllde 32 för en tid sedan) har haft återkommande "sår" på ögonen under flera somrar. Först trodde vi att hon skadade sig för att hon börjat se dåligt, men det visade sig bero på cushings, som hon nu behandlas för.

Ett alternativ till butta (som vi fått) är Metacam. Det är snällare mot magen (atropinet kan ju ge koliksymptom) och så smakar det gott! :d

Lycka till med din häst, TS! Ögonsår är INTE roligt.

Ja, det var därför jag nämnde det, eftersom du i sammanhanget inte sagt att ögat skulle täckas också. Men det ser kanske de flesta som självklart:confused:

Hur som så gör väl Butta knappast ngn skada i a f så om vet ordinerat och skrivit ut det är det väl bara att använda det.

*Delvis knapplån*

Ett alternativ till butta (som vi fått) är Metacam. Det är snällare mot magen (atropinet kan ju ge koliksymptom) och så smakar det gott! :d

.

Men atropinet kan ju ge koliksymptom oavsett vilket NSAID som används. Butta innehåller inte atropin. Eller vad menar du!?

Jag har varit med om hästar som vid ett par tillfällen skadat ögat värre, när de har försökt att ta av sig ögonlapp, så själv föredrar jag att hålla hästen inomhus dagtid, under den korta tiden det normalt sett handlar om.

Vad gäller Buttan blev jag mest förvånad bara.

Ja, atropinet kan ge koliksymptom oavsett vilka andra mediciner hästen får. Formulerade mig inte helt klart där. Nu är ju min häst "rätt" gammal, men veterinärerna tyckte att det var skonsammare med metacam än med butta, som hon fick några gånger. Butta kan ge problem med magen även det, fast av annat slag (magsår). Så de ville vara lite snälla mot min "gammeltants" mage! Men butta och metacam ges av samma skäl - antiinflammatoriskt. Det var en liten utsvävning från min sida ... ;)

Ja det kan ju vara olika förstås, min häst verkade inte bry sig på lappen men så var han ju van sen innan vid samma flughuva och verkade inte bry sig på att han bara såg med ena ögat.

Han hade nog skadat sig mera vid en ev boxvila:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 752
Senast: Ceta
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675
Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 520
Senast: dobbis
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 080
Senast: Hanna_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka