Q

Queen_love

Hej!

Min häst har blivit diagnosterad med bursit. Det är nästan som en galla fast större och med ännu mer ledvätska. Det jag undrar över är om det är någon här som också har haft en häst med bursit eller vet någon som haft en häst med det?

Min häst har väldigt akut bursit och måste avlivas eller opereras för att bli av med det. Är det någon som har gjort en sådan här operation? Är återhämtningen lång och är operationen krävande?

Jag blir jättetacksam om någon har lust att svara på detta och hjälpa mig och min häst så att hon får det så bra som möjligt.

Tack
Therese

Sv: Bursit

Nu är jag lite lost, vad jag kan minnas så finns det inga bursor på baksidan av kotan... Nån med mer grepp om anatomin?
Jag kan inte minnas några bursor runt kotsenbenen.
Är du säker på att diagnosen var just bursit?

Nu är jag lite lost, vad jag kan minnas så finns det inga bursor på baksidan av kotan... Nån med mer grepp om anatomin?
Jag kan inte minnas några bursor runt kotsenbenen.
Är du säker på att diagnosen var just bursit?

Jag hittar inte heller nån bursa där??? :confused:

en vänninas häst har fått diagnosen bursit och den sitter på en bak kota, strax under kotan på insidan men mer bakåt än framåt.

enligt hennes veterinären inget att göra något åt och så länge den inte "går sönder" skulle den inte vara något att bry sig i. skulle den gå sönder är det god natt för pållen va vad hon sa. hon hade fått rek. av vet. att använda skydd så hon inte slår på sig just där.

veterinären hade även tyckt att hästen va lång i tån, och såg det som orsak till att hästen fått bursit.

Ja långa tår är roten till mycket ont. Men som sagt jag undrar vilken bursa det gäller. Nu har jag tagit till böckerna men hittar inget som skulle kunna stämma på bursit i den regionen i varken Adams eller ABC. "slår vidare i Adams" PL!! vi behöver dig.

Enda bursan i kotledens nivå jag hört talas om är den på framsidan under sträcksenan. Nästa uppåt är vid hasen o neråt strålbensbursan.
PL

Känner att begreppet gallor i så fall används lite vidare på engelska än på svenska. Synovitis är väl annars den vanliga benämningen för gallor?

Då är det alltså svullnaden i senskidan som orsakar själva förträngningen? Som sedan i sin tur måste kunna förvärra senskideinflammationen?

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 687
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Lovisa.E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka