Bursit armbågsled häst

Prinsesspiraten

Trådstartare
Hej Allihopa!
Upptäckte idag en väldigt tråkig svullnad på min ena hästs armbåge. Stor och full med vätska, han är inte särskilt öm och inte direkt halt - kanske lite stel något steg då och då, men inte så konstigt med tanke på svullnaden. Har rådgjort med två olika veterinärer under dagen och båda två tror att det är Bursit (Slemsäcksinflammation) nu ska vi boka tid på klinik och kolla upp det så snart som möjligt.
Men jag vänder mig till er, då jag skulle vilja höra (Även om de ännu ej är helt 100 att det är just detta min häst har, men mycket troligt) - era ERFARENHETER av detta... Har någon varit med om detta? Hur såg behandling, rehab osv ut? Tacksam för svar!

Hej Allihopa!
Upptäckte idag en väldigt tråkig svullnad på min ena hästs armbåge. Stor och full med vätska, han är inte särskilt öm och inte direkt halt - kanske lite stel något steg då och då, men inte så konstigt med tanke på svullnaden. Har rådgjort med två olika veterinärer under dagen och båda två tror att det är Bursit (Slemsäcksinflammation) nu ska vi boka tid på klinik och kolla upp det så snart som möjligt.
Men jag vänder mig till er, då jag skulle vilja höra (Även om de ännu ej är helt 100 att det är just detta min häst har, men mycket troligt) - era ERFARENHETER av detta... Har någon varit med om detta? Hur såg behandling, rehab osv ut? Tacksam för svar!

Hur menar du ang svar etc ? Går ju inte att reflektera över /etc innan du fått en veterinär som tittat /diagnosticerat ?

Eftersom du varit i kontakt med veterinär så boka tid för koll . Sen kan du ju återkomma med frågor när du vet diagnosen osv för delgivning av erf ?

Hur menar du ang svar etc ? Går ju inte att reflektera över /etc innan du fått en veterinär som tittat /diagnosticerat ?

Eftersom du varit i kontakt med veterinär så boka tid för koll . Sen kan du ju återkomma med frågor när du vet diagnosen osv för delgivning av erf ?

Har ju redan skrivit att jag ska göra det. Är ändå nyfiken på andras ERFARENHETER av detta - oavsett om just min häst har det eller ej.

Googla bursit armåge häst ? Om du undrar allmänt ?
Men varför skriver du ens om du inte har något konkret att komma med? Jag efterfrågar andras ERFARENHETER(!) det är exakt sånt här som gör att jag vanligtvis aldrig använder forum. För din information så finns det i princip ingen info på "Google" om bursit kring just armbågsled. Om du googlar det så kommer i själva verket DENNA tråd upp som första träff. Det var även därför jag skapade den! Om någon annan nu söker efter detta så måste denne läsa igenom allt detta skitsnack istället för att få information om saken i sig!

• Gilla
Reactions: Ace
@Prinsesspiraten varför blir du otrevlig ?
Faktum kvarstår att innan någon veterinär undersökt hästen så finns det inget att ta fasta på annat än att då generellt läsa på om bursit allmänt .
Varför ska du ha folks erfarenheter på en diagnos som inte ens ställts ?

Och jo - googlar du lite bredare så nej - bukefalos.com är inte det du får upp om du letar lite fakta om den diagnosen ? Snarare så sociala diskussionsforum dyker ju inte upp öht .

Jag tycker inte att det är konstigt att fråga vad andra har för erfarenheter av en viss åkomma, även om man inte är säker på att det är just den ens häst drabbats av. Min häst har haft s k piphas, vilket är en form av bursit, vad jag förstår. Han hade inga som helst problem av det och det försvann av sig självt. Har dock ingen erfarenhet av bursit vid armbågen.

Burit på armbågsspetsen kallas med ett äldre namn för stollsvamp och ska ha varit ganska vanligt på arbetshästar med illasittande selar. Lite kuriosa som kanske kan vara till hjälp i googlandet. :)

Jag tycker inte att det är konstigt att fråga vad andra har för erfarenheter av en viss åkomma, även om man inte är säker på att det är just den ens häst drabbats av. Min häst har haft s k piphas, vilket är en form av bursit, vad jag förstår. Han hade inga som helst problem av det och det försvann av sig självt. Har dock ingen erfarenhet av bursit vid armbågen.
Eller hur just att fråga måste man väl få göra, Tack :) Jasså, som jag förstått de är bursit prognos lite olika beroende på vad de sitter då de är som slemsäckar som finns runt både leder och andra ligament. Men tack för din delning av din erfarenhet, och va skönt att de blev bra :):)

Eller hur just att fråga måste man väl få göra, Tack :) Jasså, som jag förstått de är bursit prognos lite olika beroende på vad de sitter då de är som slemsäckar som finns runt både leder och andra ligament. Men tack för din delning av din erfarenhet, och va skönt att de blev bra :):)

Ja, det hade varit en annan sak om du bett om tips på hur du skulle behandla det, innan du visste säkert vad det var, eller istället för att invänta en veterinärs ordination. Men du ville ju bara höra om andras erfarenheter rent allmänt och det har jag full förståelse för. :)

Där jag jobbade fick en travhäst bursit på armbågsspetsen efter att hon bäddat bort allt spån. Den försvann av sig själv efter några veckor.
Ah okey, misstänker att min häst gjort liknande, inte sett några spår i boxen men han kan ha klonkat i en sten hagen när han rullat sig... Finns de en sten ska han rulla sig "Precis bredvid".. :cautious: Gott att höra att de gick bra för den hästen :) Och Tack för din input!

Ja, det hade varit en annan sak om du bett om tips på hur du skulle behandla det, innan du visste säkert vad det var, eller istället för att invänta en veterinärs ordination. Men du ville ju bara höra om andras erfarenheter rent allmänt och det har jag full förståelse för. :)
Exakt :up:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 155
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 876
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar