Burkmat, kattvakt och semesterresa...HJÄLP!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Nessa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 863
N

Nessa

Min kisse har gått och blivit allergisk mot maten hon fått (troligtvis). Därför skall hon nu äta Hills d/d i åtta veckor. Stor omställning för en katt som gått på fritt torrfoder i hela sitt liv. Även min andra katt måste äta detta då jag inte har möjlighet att separera dem vid utfodring. Billigt, inte!
Eftersom jag just nu är ledig är det inte så jobbigt att utfodra dem flera gånger om dagen, men runt jul ska jag resa bort i fem dagar och kattvakten (brorsan) kan bara komma en gång om dagen. Är det någon som har nåt tips om hur man får maten att hålla sig om man lägger ut hela dygnspotionen samtidigt. Jag har funderat på om man kan frysa det potionsvis så att det tinar vartefter. Jag behöver goda råd från er, kloka buke-människor! hjälp mig!!!

Sv: Burkmat, kattvakt och semesterresa...HJÄLP!

Det är alltså burkmat de skall äta... Burkmat bör man inte lämna framme mer än ca 30 minuter ochd et är tveksamt om de kommer att kunna äta hela dagsransonen vid ett tillfälle. Att lämna maten framme ser jag inte som en möjlighet utan att bakterierna kommer att frodas.

Kan du inte ge ett hypoallergent torrfoder (om du inte kan fixa så att de får burkmat 2 ggr/dag)? Det finns ju hypoallergena torrfoder man kan köpa: James Wellbeloved, Hill's och RC.

Bästa vore ju att lösa det med att de kan få mat 2 ggr/dag för det klarar de sig på, men att lämna maten framme... nej, det skulle jag inte rekommendera.

Hos www.huverods.se (under skålar) så finns det en foderautomat med timer, men hur det blir med blötmat i en sådan vet jag inte. Kanske man kan ha den på något kylblock så att maten hålls sval?

Svårt dilemma - jag ser tyvärr ingen bättre lösning än att försöka få någon mer som utfodrar katterna så de får 2 ggr/dag.

Ge INTE något annat foder om katten är under utredning av allergi, detta är jätteviktigt då man annars kan tvingas börja om med utredningen.
Går det inte att lösa utan att ge torrfoder, så kontakta din vet. som håller i utredningen och fråga om du kan ge tex ett allergivänligt torrfoder. Då måste du sedan börja om från början med allergiutredning och eliminationsdieten på 8 veckor...

Hoppas du hittar en bra lösning, det var ju synd att du måste åka bort just under denna period.

Lycka Till./zesel :)

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel... 2
Svar
29
· Visningar
2 946
Senast: Wille
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 333
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så... 2
Svar
22
· Visningar
4 577
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka