Burbygge och inredning

CoNo

Trådstartare
Jag (läs min pappa :angel:) ska ev. bygga nya burar att ha istället för sådana inneburar som man köper. Jag har alltså innekaniner och marsvin! Jag undrar vilket material som är bäst, och sedan det roligaste - hur ska jag inreda? Jag vill ha roliga tips som bygger på kaninens och marsvinens liv i frihet. Ex. så bor de ju i hålor, kan man hitta på nåt utav detta, inte bara rör i buren utan kanske ett hus med hål i taket? Eller? Kom med bra förslag!

Den ska stå i ett hörn, så jag hade tänkt ha plywood till sidorna som är mot väggen, och framsidorna ska vara dörrar med nät. Blir det bra, tror ni? Och vad ska jag ha i botten för trä? Plywood, spånskiva, eller vad är bäst?
Buren kommer bli 135x80 cm.

Mvh
Norah

Sv: Burbygge och inredning

Haha, överst ska min kaninhona sitta, under henne tre marsvin och under det en kanin :) Så dom ska inte vara tillsammans ;D

Precis!
Marsvinen har 40 i takhöjd och kaninerna 50!

Så, kom med tips nu! :)
Måla i nån färg som är lik deras naturliga miljö? Sätta upp sån akvariebakgrund kanske? Hur mkt kostar det, nån som vet?
Jag vill ha tips på hur djuren kan få aktivering när jag inte är hemma och annars också! Allt mottages med öppna armar! :D

Fast en akvariebakgrund är väl inte så naturligt? :D fiskar som simmar omkring och vatten är väl inte det vanligaste? ;)

I botten av buren kan det vara smart att ha en plastmatta eller något (men inte halkig...), det är lätt att städa då ju och så ruttnar ju inte träet ;). Men då måste man se till att inga kanter står upp, för då är snart mattan uppäten :D.

Tunnlar är populärt hos mina kaniner :) Sånna där hårda av någon hårdpappgrej.
och tomma toarullar är alltid skoj ;D

Du får visa bild sen när det är klart! :)

Haha, jag tänkte mer nån sån där det är växter ;D
Okej, vet du var sån matta finns? Om man inte tar sån, vilket material skulle du föreslå i botten?
Hehe, mina kaniner är nog ovanligt tråkiga för dom är jättearga på alla tunnlar jag lägger in :angel:
Klart jag visar bild ;)

Om jag skulle ha någonting i papper/plast i mina burar (som en bakgrund) skulle den fort vara uppäten ;)

Jag menar alltså en vanlig plastmatta man har på golvet, alltså... ett golv. haha.
Hm, jag har vanligt trä (vet ej vad det heter) i mina bara, men dom bor ju ute... jag skulle inte ha det inne , det luktar nog endel när det fastnar lite i träet och så...
Man kanske kan pensla något på? Tror det finns ngåot som heter kallasfalt som man kan använda på botten. Vet dock inte hur bra det är, men har läst om några som har det i buren för att dets kulle vara vatten(/urin?)avvisande eller så. :)

undvik spånskiva då den inte tål väta! använd istället plywood, som du behandlat med nåt fuktavisande!
lär dom använda kattlåda, mkt lätt att rengöra.
ett litet hus är säkert populärt, men framförallt hyllor, mina kaniner älskar dom!:)

Okej, min ena kan gå på låda, men typ inte i buren ^^ Utan bara när hon är i hela huset.. Men kanske ska köpa en såndär låda då? Alltså en sån som finns att sätta i hörn?
Den andra är ju inte så gammal, så vi får se hur det blir med honom :angel:.
Ja, hyllor har jag tänkt ha lite, samt ett hus med uppfällbart tak. Finns det någon regel för hur högt huset/hyllan ska bara minst? Pga. att det nu är lag på sitthylla..
Jaha, någon som har något roligt tips till marsvin då? Jag vill ha annorlunda burar! Kom med alla knasiga, roliga och idiotiska förslag ni kan komma på :D
Kom igen nu Buke! :angel: :bump:

Ha i grenar som man kan gnaga på/hoppa över, stora stenar (bra för klorna), ha mycket hyllor så får de större yta att röra sig på och de aktiveras, borra en pinne ihålig och gör hål i den och lägg i typ en morot, det finns massa saker att göra. :) bygg hus med ramper upp till taken är också kul. :D

Så kan du dela in buren i olika "rum" med hjälp av träväggar, ena delen kanske är sovdelen, andra toadelen, andra är lekdelen, en annan ätdelen osv. Gärna med stora öppningar eller många lite mindre öppningar eftersom djur är lite hänsynslösa och inte flyttar på sig när ens kompis försöker komma förbi. :p Det blir också mycket fräschare för djuren eftersom de inte behöver sova på sitt bajs eftersom det inte sprids omkring i buren på samma sätt, de behöver inte ha bajs i sin mat och du behöver städa mer sällan eftersom sovdelen, lekdelen och matdelen inte blir smutsig lika fort som toadelen. :idea:

På botten kan du ha fleece, det losnar inga trådar och går att köra i tvättmaskinen. Fast de blir nog blött rätt så snabbt så du kanske får ha flera lager. Fast det smartaste är nog att, som någon sa, ha något av plast fastlimmat på botten, kanska såna tabletter man brukar ha under tallrikarna när man äter? Eller, som någon också sa :p, måla med någon utefärg som är vattenavvisande.

Har hittat vissa av tipsen jag skrev här i en jättebra bok om marsvin, den heter typ "marsvin - lyckliga och friska" :)

Senast ändrad av en moderator:

Hej klar med mitt burskåp för någon vecka sedan.
bur_klar.jpg

mer bilder klicka på veronicas marsvin

använt lackad spånskiva och en hylla från Ikea

Senast ändrad av en moderator:

Oj gud vilka härliga burar! :)
Hur stort är det på varje våning och hur många marsvin bor det i varej? Hur har du inrett? :D

vi ska också bygga ett större utrymme till kaninerna. Komemr följa tråden en del:D

Oj gud vilka härliga burar! :)
Hur stort är det på varje våning och hur många marsvin bor det i varej? Hur har du inrett? :D

Varje våning är 0.89 kvm (jämför en vanlig bur med måtten 120x60 cm är 0.72 kvm)

Jag har för närvarande 2 marsvin/lägenhet men kan lätt ha 4-5 st utan att det ser överbefolkat ut.

Idag har de den fasta hyllan som syns på bilderna, ytterligare ett hus, en tunnel (avsågat gjutrör), killarna har en hängmatta, mitten-tjejerna en kruka och de ovan ska få ngt mer när Lille Elli växt på sig.

Liknande trådar

Övr. Djur Vårens projekt är att bygga en utebur till två kaniner. Vill ni bolla lite idéer med mig? :) Kaninerna är i dvärgvädursstorlek och...
Svar
3
· Visningar
7 482
Senast: Annie_92
·
Övr. Djur Har nu två "svin" och funderar på (ja, alldeles troligen) att skaffa ytterligare en. Har en vanlig hederlig bur nu med plastbotten och...
Svar
7
· Visningar
20 694
Senast: mysecretgarden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama