Bur i Audi A3?

nordingran

Trådstartare
Relativt ny här på buke, men får hem min första hund om ca 3 veckor och har därför börjat kika lite på bilburar. Har försökt googla lite på min bilmodell och hundburar men har hittills inte hittat mycket som varit användbart. Hunden är en sheltie, så ingen stor vovve. Försökte söka lite här inne efter trådar, men hittade inget..

Har en Audi A3 -05. Själva bagageutrymmet är ganska stort, men sedan är det kanten som ställer till det vad jag förstår. Verkar som man måste specialbeställa bur till bakluckan? Tänkte om någon här inne har erfarenhet av hundbur i en A3? Som kanske kan tipsa om speciella tillverkare/burar? :D

Finns en del burar med tröskel, även MIM har en, så bara golvet är platt osv borde det inte vara några större problem när hunden är så liten.

Du har förövrigt inte lust att fotografera din sheltie i bagageutrymmet på din bil? Jag var själv inne på att köpa en A3 förut nämligen men föll till sist för en Subaru impreza, kombiversion. Är dock nyfiken på hur det egentligen skulle blivit om jag försökt få in mina hundar i en A3 ;)

Finns en del burar med tröskel, även MIM har en, så bara golvet är platt osv borde det inte vara några större problem när hunden är så liten.

Du har förövrigt inte lust att fotografera din sheltie i bagageutrymmet på din bil? Jag var själv inne på att köpa en A3 förut nämligen men föll till sist för en Subaru impreza, kombiversion. Är dock nyfiken på hur det egentligen skulle blivit om jag försökt få in mina hundar i en A3 ;)

Jag får nog åka till återförsäljare och prata med dem/testa de burarna som fungerar i bilen och se hur det blir. Men som du säger, hunden är ju ändå relativt liten så borde inte vara något problem! Han är ju bara 8 veckor när jag hämtar honom så då får han åka fram i knäet eller liknande, men hur fort vågar man låta de åka i hundbur bak?

Iom att han är så liten så kanske man inte ser storleken på bagaget så bra, men om du vill se kan jag knäppa ett kort när jag hämtat hem honom! ;)

Vår valp var visserligen 16veckor när vi hämtade honom, men en liten vovve ( vägde då 2.3kg) men han åkte i bur i bakluckan från början. Enda gången han inte var i buren var när vi hämtade honom hos uppfödaren, då åkte han i baksätet med en av oss ( i en fastspänd mjukbur som var öppen så att han hela tiden kunde ga kroppskontakt). Jag tyckte det var viktigt att introducera " bakluckeåkning" på en gång-ville absolut inte ha hnm lös i bilen ( av säkerhetsskäl såklart). Det var infet problem, gjorde i ordning buren med dyna, filt etc och körde korta ( typ 5minuter) sträckor i början. Lycka till med din valp!

Jag får nog åka till återförsäljare och prata med dem/testa de burarna som fungerar i bilen och se hur det blir. Men som du säger, hunden är ju ändå relativt liten så borde inte vara något problem! Han är ju bara 8 veckor när jag hämtar honom så då får han åka fram i knäet eller liknande, men hur fort vågar man låta de åka i hundbur bak?

Iom att han är så liten så kanske man inte ser storleken på bagaget så bra, men om du vill se kan jag knäppa ett kort när jag hämtat hem honom! ;)
Jag har haft mina i knät resan hem, mest för att jag vill det. Nästa gång de åkt bil så har de åkt i bagaget. :)

Eftersom jag har två stora hundar som åker bak fick min valp åka bur i baksätet första tiden. Då hade hon kontakt med mig och dessutom kunde jag se henne.

Vi har en VW Tiguan som också har lasttröskel. Vi löste det så att vi la in cellplats, tänk hård frigolit, som vi skar in och la under buren så att dörren kommer i höjd med öppningen på bagageluckan, på så sätt kan du sätta in en vanlig bur. Materialkostnaden vart väl 300 spänn.

Låter som en bra plan :)

Det enda som hindrar mig från att ha pluttvalpar bak i bilen är att jag är rädd om bilen ;) uppfödarna slänger in valpkullarna där bak redan när de ska åka på besiktning och vaccination osv, så jag har aldrig haft en tanke på att ha valp i knät och framförallt inte bara för att den är liten.

En gång när jag hjälpt en vän att hämta valp så fick den åka i knät för att vara lugn och det kändes inte bra. Vi hade hellre haft den där bak av säkerhetsskäl vid ev krock osv. Min nuvarande valp har åkt i bur bak från att hon var 8v gammal. Tyvärr bara tygbur då jag inte hunnit skaffa något bättre (ny bil), men nu börjar hon vänja sig vid att åka längst bak utan att tugga bil och jag ägnade gårdagen åt att maila ett gäng burtillverkare för att se om de hade någon typ av galler/bur som mot all förmodan passar min jobbiga bil :p

Och ja, du får gärna ta bild även om valp är liten ;)

Jag har en Volvo C30 med tröskel i bagaget och en mittelspitz. För min del blev det en artfex small gjord för bilar med tröskel, dvs med upphöjd lucka. Hunden måste lyftas in och jag måste ha ena baksätet permanent nedfällt men det funkar bra för mig. Tittade på MIM också men de var någon cm för höga.

Kolla Artfex hemsida. Där finns en lista på bilmodeller som de provat i. Enligt den skulle en small med lasttröskel passa. Jag har en bekant som har sin sheltie i en artfex small, samt att vår basset åker i en small, dock ej med lasttröskel. :)

Jag har köpt en artfex och jag måste säga(efter ca två månaders användning) att jag är mycket nöjd. Tyst bur med bra lucka som lyfts uppåt. För oss var medium rätt storlek, men en liten hund skall givetvis ha en small.

Det är viktigt att inte buren är för stor eftersom hunden lätt kan kastas runt i den vid en ev olycka.

Nackdelen är förstås priset. Det är dyra burar! Men skulle man inte ha hund av någon anledning så är andrahandsvärdet ganska högt.

En bonus för oss är att buren lämpar sig bra att ställa varor/väskor/prylar i - när hunden inte är med. Mycket praktiskt att ställa saker bredvid varandra och veta att de inte välter hur som helst.

Låter som att många rekommenderar Artfex, blir absolut att titta närmre på den buren. Kanske till och med går att hitta någon lämplig begagnad, får kika vidare på det! :D

Har specialbeställt en bur till bilen nu av en kille som tillverkar på beställning, hoppas att det fungerar bra. Den borde vara klar om ca 2-3 veckor.

Då kan du få en bild, om du vill se utrymmet med buren i? Eller vill du ha bild när han står i utan bur kanske? Kanske inte ens är aktuellt längre? @Red_Chili :D

Har specialbeställt en bur till bilen nu av en kille som tillverkar på beställning, hoppas att det fungerar bra. Den borde vara klar om ca 2-3 veckor.

Då kan du få en bild, om du vill se utrymmet med buren i? Eller vill du ha bild när han står i utan bur kanske? Kanske inte ens är aktuellt längre? @Red_Chili :D

Jag är absolut intresserad fortfarande ;) Har visserligen en bil nu, men den ska jag inte ha i all evighet..

@Red_Chili Här är utrymmet med honom i! :p "luckan" ovan skall självklart tas bort när han börjar åka där bak.
IMG_1820_zpsccsesqhl.jpg

IMG_1819_zpsepsznokn.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget en enkelbur (tar upp ca halva bagageluckan) från Artfex till min storpudeltik men hon är inte särskilt förtjust i...
Svar
12
· Visningar
2 808
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka