Bultad 3-4 gånger

tinafinis

Trådstartare
Såg just på ett klipp från något annat land än sverige. vet inte från vilket, men sidan som hänvisade till klippet var på engelska.
Minns inte klippets adress.
Men i alla fall så var det ett hästslakteri.
Jag skulle mest titta för att se hur en bultning gick till. Jag hoppas verkligen inte att det är så illa som i klippet.
Hästarna stod på rad utanför slaktrummet. När det var nästa hästs "tur" öppnades en lucka så hästen gick in.
Där inne var det en del hästar som fick panik.
Hästen bultades när den hade huvudet i rätt läge. Men det var ett par hästar som försökte resa sig igen efter första, andra och tredje bultningen.
Människorna verkade ta det lugnt och försöka vänta in rätt tillfälle.
Men så här går det väl ändå inte till i sverige? Det borde väl finnas ett "humanare" sätt. Så man träffar rätt från början menar jag!
Vet inte ens om det finns slakterier med löpande band efekten i sverige med hästar. Alltså där ingen håller i hästen utan dom får vandra på själva.

Sv: Bultad 3-4 gånger

Verkligheten är inte alltid vacker. Trots att alla gör "sitt bästa" så kan det se brutalt ut. Många gånger är det också så att kroppen rör sig efter att hjärnan inte längre är vid medvetande.

Såg just på ett klipp från något annat land än sverige. vet inte från vilket, men sidan som hänvisade till klippet var på engelska.
Minns inte klippets adress.
Men i alla fall så var det ett hästslakteri.
Jag skulle mest titta för att se hur en bultning gick till. Jag hoppas verkligen inte att det är så illa som i klippet.
Hästarna stod på rad utanför slaktrummet. När det var nästa hästs "tur" öppnades en lucka så hästen gick in.
Där inne var det en del hästar som fick panik.
Hästen bultades när den hade huvudet i rätt läge. Men det var ett par hästar som försökte resa sig igen efter första, andra och tredje bultningen.
Människorna verkade ta det lugnt och försöka vänta in rätt tillfälle.
Men så här går det väl ändå inte till i sverige? Det borde väl finnas ett "humanare" sätt. Så man träffar rätt från början menar jag!
Vet inte ens om det finns slakterier med löpande band efekten i sverige med hästar. Alltså där ingen håller i hästen utan dom får vandra på själva.

Det verkar tyvärr som att detta är det mest humana sättet...
Vi hade köttdjur när jag var yngre och då kom slaktaren ut med en bultpistol och sköt dem i pannan med. De ramlade bara omkull och kanske ryckte lite i ett ben eller så efteråt men det var absolut inget inhumant och de var alldeles lugna, kanske inte så konstigt för de kände ju oss och var i sin trygga hemmamiljö. Så är det ju inte direkt på slakterierna där djuren måste känna sig oerhört stressade.
Trist egentligen och inget man orkar tänka på egentligen. :(

Har med kommit fram till att bult är snabbast och humanast. Reagerade bara på att dom fick göra det så många gånger.
En häst reste verkligen sig upp eller ja, riktigt försök till det.
Pratade lite om det med min sambo idag. Han sa att dom måste ha haft dåliga grejer när det inte fungerade. Det var ju så många som dom gjorde det flera gånger på.
Han berättade att man inte brukade fixera huveden på dom för då blev dom ännu mer stressade.
Nä, när det blir dags för mina djur att vandra vidare får det bli på hemmaplan för minimal stess.

Nej det tillhör inte vanligheterna att man måste bulta flera gånger. Det har säkert hänt, människan är inte ofelbar, men det är INTE något som är vanligt - alls.

Det är viktigt att träffa rätt ja, men det är som sagt ovanligt att man inte gör det. Misstag händer, tyvärr, men det gör det med alla metoder. Och risken är väldigt liten med bult om den som bultar är erfaren och har tillräcklig kunskap (och utrustning för den delen)

Ingen aning om det finns 'löpande band' stuket i Sverige, jag hoppas inte det. Jag har bara tagit bort en på slakteri, och hon både hölls i, och man inväntade tills hon var helt stilla. Hon vred på huvudet när mynningen lagts emot första gången, så slaktaren sänkte den bara lugnt, lät henne titta klart, och sen la an igen. Hon stod still, det trycktes av och hon föll direkt.

Övriga som bultats har tagits bort hemma, ingen stress, de har väntats ut, hållits i med en hand löst i grimman (och där det varit möjligt har de fått en havrehink) och så har det tryckts av. Fallit direkt och inga konstigheter.

SÅ försök radera minnet av vad du såg.

Senast ändrad:

den gången jag var med och avliva en häst var med bultpistol gick det snabbt och humant till... vi tog ut hästen utan för stallet (kunde knapt gå). väl ut sod vi en stund och snackade och "avlivaren" stod och klappa hästen och bekantade sig med honom. sen tog han bara upp pistolen och tryckte av. hästen han inte reagera änns på att det hände. väldigt sickligt gjort.

det som händer när man bulta ett djur e att bulten går in i närvcentrallen i hjärna och "förstör" den delen. vilket gör att djuer avliver direkt, dock MÅSTEN man alltid skära av halsvenen utifall att djuret inte dör direkt. vilket man inte kan avgöra då den "andas" och sparkar en stund efter fallet.

dock finns det nu en ny sorts bultpisol som gör tyvärr att man lätt missar och kan vara tvungen att bulta om (den e för tung att hantera själv). vet inte om den används på hästar än men det görs på kor. hämskt när det händer:cry:

Senast ändrad:

Bulten på klippet var ganska stor och hängde fast i taket. Kanske det var svårt att skita med den...
Ändå skönt att höra att i de flesta fall går det bra.
Detta var säkert ett extremfall också och filmat bara därför. Klippet var ju även utlagt på en djurvänsida där dom vill att allt med slakt ska förbjudas.

Jo jag försöker att inte tänka på det. Men blev så fundersam när jag såg klippet.
Har läst om ett eller två fall i sverige där det råkade gå snett.

Jag har varit med två gånger när hästar har bultats.
Vid båda tillfällena var det ytterst proffsiga och trevliga människor som gjorde det och det gick väldigt snabbt.

Första tillfället var på ett slakteri. Hästen gick in hur lugnt som helst och var helt lugn och avslappnad in i det sista.
Andra gången skedde det hemma. MYCKE proffsig person som tog god tid på sej utan att dra ut på elendet (säga adjö till hästen)

Den hästen som bultades hemma skulle upp på en lastbil efter sin död. Jag ville inte se när dom släpade upp den med en kedja runt bakfoten. Men tittade i alla fall.
Och hästen lyftes upp väldigt snyggt med en sele runt hela kroppen. Väldigt värdig sorti och den dag mina hästar ska avlivas vill jag att samma man kommer hit och gör det.

Att djur bultas flera gånger tror jag är ovanligt.

Många gånger är det också så att kroppen rör sig efter att hjärnan inte längre är vid medvetande.

Min kompis häst gick och la sig i ett dike ca 5meter bort efter hon dött, hon voltade över en bil (från galopp och bilen körde ca 80-90km/h) och bröt nacken när hon sprang in i bilen.

Verkligheten Är brutal :cry:

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·
Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 701
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 857
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka