Bulor på ryggraden efter ridning med sadel

Kalla

Trådstartare
Jag har ett dilemma och då det håller på att driva mig till vansinne, kollar jag mer er.

För ett år sedan upptäckte jag bulor på min nu sexåriga lusitanos rygg efter ridning. Det var någon enstaka, men jag antog att det berodde på illasittande sadel och åkte iväg på sadelutprovning. Jag fick låna en sadel som var utprovad och när hästen även fick bulor av den, begav vi oss till veterinär för röntgen och ultraljud av ryggen.

Ultraljud visade inflammation som uppkommit av att ligament mellan tornutskotten lossnat på vissa fästen efter att han troligen råkat ut av trauma i hagen.

Han har behandlats, rehabiliterats, vattentränats samt promenerats och skrittats barbacka sedan augusti och i julas fick vi klartecken att börja öka ridningen. Så nu rider och tränar vi barbacka.

Efter denna långa introduktion kommer jag nu till problemet.
Jag har testat att rida i dessyrsadel, akademisk bomlös, akademisk flexbom, dressyrbomlös, western och i ALLT får han bulor. Samtliga av dessa sadlar har legat bra på honom. Bulorna är mjuka, uppkommer från manken och 15 cm bak och jag kan nästan massera bort dem samt att de är alltid borta under morgondagen. Hästen är inte ett dugg öm eller visar någon som helst smärta efter ridning.

Han är nyligen kollad av equiterapeut som tyckte att han var väldigt fin. Jag undrar om det är någon annan som känner igen sig i mitt problem, för jag dör snart. Varken veterinärer, sadelutprovare eller equiterapeuter kan svara på varför han får bulorna, eller varför de inte uppkommer när jag rider barbacka. Eller min stora fråga ... är det farligt för honom eller kommer detta fortsätta tills dess att han är ordentligt musklad?

Har någon liknande erfarenhet så skriv gärna.

Vänlig hälsning
 
Sv: Bulor på ryggraden efter ridning med sadel

Hade en häst som för tio år sedan drygt fick en eller ett par bulor på ryggen efter ridning.
Jag bytte till westernsadel och problemet försvann.
 
Sv: Bulor på ryggraden efter ridning med sadel

Förr la man ett tjockt renskinn under sadeln på såna hästar. Du kan ju testa det, man måste gå upp 1/2-1 storlek i bommen bara.
Det är inte normalt att hästar får såna bulor av sadlar - oavsett hur omusklade de än är. Kan ligament som har lossnat verkligen växa fast igen? Vad säger den behandlande veterinären om dessa bulor som inte slutar att blomma upp? Även om vetten inte kan svara på varför så borde väl h*n ha någon teori om varför?
 
Sv: Bulor på ryggraden efter ridning med sadel

Ligament som har lossnat från fästena kan aldrig läka igen, men med fina ryggmuskler så ska en häst med sådan skada kunna ridas utan problem. Men så är det de här bulorna som ingen riktigt kan svara på. Veterinären trodde att bulorna hade uppkommit av den inflammation som hästen hade i ryggen av de skadade ligamenten. Denna inflammation är behandlad och borta, men det är inte bulorna. Equiterapeuten menade att det inte var en super ovanlig skada, men att denna var extrem, men inte heller hon kunde svara på dessa bulorna.
 
Sv: Bulor på ryggraden efter ridning med sadel

(norsk)

Min hest har presis samme problem... Hun får slike "bular" etter ridning med dressursadelen, men aldri om jeg bruker en bomløs sadel... Bulorna går bort etter 10-15 min.

Et dårlig bilde:
IMG_2222_zps4f1a89c5.jpg


Jeg har egentlig ikke noe svar til deg, men tenkte jeg skulle si at jeg har samme problem, og ikke vet hva det kommer av... Jeg tror ikke det er farlig, men jeg gillar det inte. Skal følge med her, i tilfelle du får gode svar :)
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 350
Senast: pews1972
·
Hästvård Okej hörni, nu behöver jag verkligen ALLAS hjälp! Min D-ponny som jag har haft i nästan 3 år har blivit behandlad ett flertal gånger...
2
Svar
20
· Visningar
2 561
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Hej buke! Hoppas att någon kan hjälpa mig tillrätta med mitt problem - är totalt rådvill nu då vi har testat det mesta. För att...
Svar
11
· Visningar
2 577
Senast: Aquakatt
·
M
Träning Min häst har haft lite ont i ryggen från och till, fyrtacktig i galoppen och varit lite spänd vid ridning, vi har provat och haft...
Svar
2
· Visningar
769
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp