Bulor över hela kroppen, VAD ÄR DET?

H

Havregryn

Kom idag till stallet, hämtade in hästen, tog avtäckena och började borsta.

Fick syn på två stora bulor (mer som utbucklande fläckar), blev irriterad då jag suckade och sa för mig själv att han säkert blivit sparkad av hagkompisen.

men när jag forsatte att borsta, hittade jag praktiskt taget över hela kroppen små bular (ungefär lika stora som makaroner), mest var det på halsen, jätte mkt på ena sidan 1 på andra sidan.

Vad kan detta vara?

Hästen är sitt vanliga jag, ingen ändring i kraftfodret, bryr sig inte om bulorna, kliar inte eller ömmar inte.

Vad kan detta vara?

Ska av vakta om och om dom försvinner, annars får vet. komma ut och se...

Sv: Bulor över hela kroppen, VAD ÄR DET?

kanske fått i sig nåt olämpligt? hade en häst som såg ut som han hade stått i ett getingbo när jag tog in honom.. hade koll så att det inte satte sig på andningsvägarna, han verkade inte heller besvärad av sina "bulor". dom gick bort till nästa dag men man undrar ju vad som hände??:confused:

Att han ätot något oläpligt, jo så kan de vara.. men då undrar man vad, mkt finns inte i hagen mer än snö just nu.

Nåväl, bara att vänta och se i fall dem försvinner. Han är ju inte besvärda av dom i alla fall.

Är det inte sådana där bulor som kommer av att det blivit fuktigt under täcket?

Tänkte det först, men de mesta finns på ena sidan av halsen och han har inte hals täcke på sig alls.

men jag tog ändå bort innetäcket för säkerhets skull, så i natt sover han naken.

Får se om dom är kvar i morgon...

Vad jag har förstått så kan hästar få det av förmycket protein.

jag tänkte även de och rådfrågade men en vän, men foder ststen är dessamma som 2 månader tillbaka, kan det vara så att han föst nu reagerar på det?

hej

Det låter nästan som en början på ringorm.
Då får dom först bulor som står ut, ömmar inte. efter några dagar så börjar dom tappa pälsen så det blir ungeför en rund ring utan päls.

Sv: hej

ne gud?

Nu blev allt svart! Vi som med 99% flyttar 2 jan. Hur länge tar det innan dom blir hårlösa?

Men kommer dom upp efter bara 1 dag? Lämnade stallet i tisdags vid 17.00, han hade inget. Kom till stallet Onsdag vid 2, och då hade han fullt.???

Kom nyss från stallet, ville kolla hur hästen mådde.

Bulorna var inte lika kraftiga som igår, men var ändå där.

Kanske helt borta senare idag eller imorgon..

Kan vara regnskållor, att de kommer på ena sidan på halsen kan ju vara att han blivit våt där, kanske av regn eller snö?

Min pålle brukar lyckas med det på somrarna om han sover i blött gräs.

Låter som något en häst i vårt stall hade i sommras. Jag har för mig att ägaren sa att det var nässelfeber eller nått... :crazy: Hon trodde att hästen hade ätit ngt olämpligt och bulorna gick bort efter ett par dagar.

malu

min häst har flera gånger reagerat med bulor från en makarons storlek, främst på bringa, bog och hals då hon ätit något olämpligt i sitt ensilage(förmodar jag), har hänt flertalet gånger så nu är jag inte så orolig längre, det går bort efter max ett par dar.
Då det har varit som mest har hon haft handflatestora nässelutslag, och det kan jag lova, det ser inte så trevligt ut.. :crazy:

Kolla bara så hästen inte får feber, i övrigt rör på hästen men överansträng inte.

Jag menade såklart också nässelutslag som pålsätra säger. Får hästen feber så är det ju inte bra.

Jane_Done - regnskållor, oj det har jag aldrig hört talas om. Nja blöt har han inte direkt blivit, snö här, men inte så mkt snöande så det sätter sig på hästarna.

MaLu - Har kollat han och han har inte feber, kanvara så att han ätit något olämpligt, men sitter bara och undrar vart han fått tag på det, vinter nu och inge träs eller sånt i hagen.

pålsätra - Precis, just där vad du skriver har han mest, sen på sidoirna om magen har han som du säger handfalt stora utbucklingar.

Nåväl, dom var inte lika stora i dag som igår, dock blir man orolig över sin baby, jag får avvakta och se om dom försvinner.

Det kan ju ha funnits något i höt/hösilaget, man vet aldrig. Kliar utslagen?

Min förra häst fick det och jag blev ju orolig så jag ringde till vet och kollade vad det kunde vara de sa att det kan vara värmebulor eller protinknölar.

Nej har besväras inte alls av dem, kan hålla tummarna att dem är borta imorgon.

Svårt att tro att det är värebulor då de mesta ligger på halsen , och där har han aldrig något täcke. Protein knölar kommer ävl inte över en natt?

Nåväl, han verkar inte må dåligt av det i alla fall..

Svamp kan det ju inte vara iheller för det kliar. Iallafall så gör det det på min pålle som har det just nu. Ska behandla honom på måndag med nått medel som gör att det försvinner.

Jag hoppas dom försvinner men annars hade jag ringt ut en vet som får titta närmre.

Liknande trådar

Hästvård För ett tag sedan gjorde jag en tråd om min häst som helt plötsligt började skaka på huvudet.. Detta visade sig vid en lunchfodring, och...
2
Svar
23
· Visningar
4 750
Senast: Jezzie
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 057
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 434
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama