Bulgariska hästar

Snyggve

Trådstartare
Jag har precis kommit hem efter en vecka i Bulgarien, har vart jättehärligt på alla sätt och vis :p

Men vad jag har lidit när jag sett de bulgariska hästarna! Varenda dag, från tidig morgon (8-tiden) till sen kväll (23-tiden) har de stackarna jobbat. Samma hästar hela dan, de har inte ens haft uppehåll mitt på dan när det är som varmast :eek: Aldrig sett att de druckit eller ätit nåt. Vilar bara korta stunder lite då och då när de inte har några kunder.

Hästarna har luktat illa, vart smutsiga, hängiga, halta... En häst vilade på frambenet så fort det kom åt, en annan galopperade hela tiden för att slippa trava (trots att kusken nästan hängde i munnen). Alla hästar gapade konstant efter allt slit i munnen. Fick stryk med pisken för att de viftade bort flugor. Och de travade nästan oavbrutet hela dagarna på asfalt. Usch, jag lipade nästan bara av att se dom!

Och det som retade mig mest av allt var att turisterna var så blinda. De åkte ju med och BETALADE för eländet. Man tycker ju att även en ointresserad borde se hur hästarna led. Nej fy fan...

Vet inte vad jag vill ha sagt med den här tråden egentligen. Hästarna lider ju i fler länder än Bulgarien, men det här var första gången jag såg så uppenbar vanvård. :cry:

Sv: Bulgariska hästar

...raderat

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr är det du beskriver verklighet i många länder.
I sverige är de flest djurvänner och vi gör allt vi kan för att ALLA djur ska ha det bra.
Det går inte att jämföra med t.ex. spanien där alla gatukatter och hundar är människorädda-pga dålgit upplevelser.

Det du kan göra i din situation är att t.ex. betala för att få "åka häst och vagn" och sedan inte åka, utan kanske åka till något ställe där hästen kan få dricka, eller kräv att ni står stilla i skuggan i en timme (eller vad det du kan vara).

Mycket mer går nog inte att göra i dagsläget.
Om ingen annan vet något tips?

det var faktiskt en bra ide:idea:. eller typ betala och försökta få dom att ta av hästen grejerna och få lite mat o vatten? men det kanske är för mkt att begära..

Vad skulle jag säga? De förstår i stort sett ingen engelska och min bulgariska är hyfsat begränsad :grin:Jag skrek åt dom på svenska, men det hjälper ju knappast...

Ja, det var det enda vi kunde komma på också. Men man vill ju göra meeeer! Och visst, vi har råd att hjälpa ett par av ekipagen, men det fanns minst 10 ekipage, 2 hästar i varje. Vi kan bara hjälpa dom den veckan vi är där. Känns ju som en piss i Mississippi. :( Man vill ju göra nåt som varar längre än så.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 779
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 665
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna