L

Lif_Jessi

Hej alla!

Silverkedjans hemsida funkar inte längre verkar det som..
Jag vill så gärna veta mer om bukskäckanlaget. T.e.x, är det 50% chans att følet blir bukskäck om ena føräldern är det? eller kan den bara få ett anlag då och alltså få stora vita tecken men inte bli bukskäck..?

Vad händer om man betäcker en bukskäck med en annan bukskäck, jag antar att den då kan bli homozygot men finns det också några risker med att gøra det som t.e.x med två hästar med silvergenen?
Nån som är bra på genetik???

Sv: Bukskäck

Bukskäck är reccessivt, vilket betyder att en häst måste få ett anlag från varje förälder för att bli bukskäck, annars blir den bara bärare av anlaget. Så med en bukskäckförälder och en icke-bärare blir inte fölet bukskäck, utan bara anlagsbärare, vilket det dock blir till 100% eftersom det garanterat får ett anlag från bukskäckföräldern.

Om båda föräldrarna är bukskäcksbärare är det 25% chans att fölet blir bukskäck och 50% chans för bärare av anlaget. 25% utan anlag alls.

Så vitt jag vet finns det inga som helst farligheter med att korsa två bukskäckar, och med två såna föräldrar blir fölet garanterat bukskäck.

vissa bukskäckar med dubbla anlag blir döva eller får nedsatt hörsel. vet dock inte hur stor risken är.

vissa bukskäckar med dubbla anlag blir döva eller får nedsatt hörsel. vet dock inte hur stor risken är.

Det stämmer bra, jag vet att det forskas på ämnet just nu men har inte hört några resultat ännu. Kan ändå tycka att man skall vara försiktig av den anledningen.

Alla bukskäckar har dubbla anlag. ;) Men det med dövhet har jag aldrig hört tidigare. Finns det någon forskning om det? Tänker så det inte är nåt liknande "homozygota konstantskimlar dör som foster"-historian som snurrade runt tidigare.

Har bara hört om det på den mail-listan icehorsecolor som jag är medlem på.
Men jag tror att det forskas om det, Gimlan kanske vet mer?

Hur blir det om ena føräldern är bukskäck och den andra bara har en splash-gen? tack før svar førresten :)

Okej, intressant. Helt konstigt vore det väl inte, handlar väl om något liknande anlag som finns hos bl.a hund, där vissa färganlag (framför allt med mycket vitt) innebär högre risk för dövhet hos hunden...

Okej! Så vill man ha en bukskäckfølunge så från sitt bukskäcksto så kan man lika gärna satsa på en hingst med bara anlagen, om det ändå är lika stor chans som med en bukskäck. Är ju liksom några fler bra att välja mellan då:) Hedinn hur kan du veta så mycket om det här?

Jag vet egentligen inte mer än att det forskas på det och jag vet att Hörgull är med i nån kanadensisk studie om splashgenen. Vet dock inte om det gäller hörseln i det fallet, men kan ju vara tänkbart. TS kanske kan höra av sig till hans ägare och få mer input?

Hedinn: Alla homozygota konstantskimlar dör inte som foster men enl. Silverkedjan kan det vara svårt att få till, för att stoet inte tar sig alt. kastar tidigt, minns inte vilket av det och tyvärr inte heller varför, men vi har i af. pratat om det. Så helt åt skogen var ju inte det.

Sen tycker jag verkligen att man ska ta sånt här på allvar tills man vet. Många av oss vet ju hur de blir med dubbla silveranlag - vilket skrattades bort och ignorerades till inte alltför länge sedan. Färg är ändå bara färg och det kan ju vara bättre att se till den kommande pålles väl och ve.

Senast ändrad:

Ja det har du rätt i gimlan!

Men vad tycker ni då, är ni fans av bukskäckar?
Jag är TOTALKÄR :love:
Ju "fulare" desto finare i mina øgon.

Nja, alltså, med två bukskäckar får du till 100% ett bukskäck föl. Med en bukskäck och en bärare av genen har du bara 50% chans till bukskäck, samt 50% chans till ett föl som bär på anlaget. Hur jag kan veta så mycket beror på ett stort intresse för färggenetik. ;)

Gimlan: När det gäller konstantskimlar har du helt rätt, både att det är lite högre risk att stoet inte tar sig, eller att hon kastar tidigt. Så det var absolut inte helt åt skogen, men det existerar ju homozygota konstantskimlar. :) När det gäller det är det ju dock ägaren som lider, inte någon häst som föds med defekt (som blindhet eller dövhet). Men jag är helt med på att man bör undvika såna korsningar innan man vet vad det är som orsakar det, om man nu upptäckt att det finns nedsatt hörsel hos vissa bukskäckar! Det var dock något helt nytt för mig tills jag läste det här, men tycker det är väldigt intressant. Vet man något om det enbart gäller homozygoter eller finns det något sånt hos heterozygoter också?

tycker dom är fina! Har själv en bukskäck, en bärare, två ston som är dräktiga med en bukskäck och en bärare, sen tror jag även att mitt sto efter Glampi fra Vatnsleysu bär på anlaget:)

jag har för mig att jag läst att de endast är hos de homozygota. Men sen vet jag inte om det var alla homozygota som fick det.

Jag tror det gäller de med dubbla anlag, fast jag vet inte och vad jag förstått, vilket kan vara fel, så är det långt ifrån färdigforskat på det :)

Ang. konstantskimlarna: Såklart, har man extra pengar att kasta på betäckning så skadar man ju ingen, så det tycker inte jag heller är ett problem.

Ja det har du rätt i gimlan!

Men vad tycker ni då, är ni fans av bukskäckar?
Jag är TOTALKÄR :love:
Ju "fulare" desto finare i mina øgon.

Nä, jag ogillar dem. "Min" färg är cremello (se avatar ;) ) och har därför köpt mig en sån utöver fuxan jag har sen tidigare.

Bross på lite hur deras tecken är. Vissa är snygga medans andra har konstig kroppsbyggnad och då kvittar det vilken färg de har, de blir ändå aldrig riktigt snygga.

Jag har själv en splashhingst men med enbart stjärn och snopp som tecken utöver de blåa ögat samt halvblått på andra. Det jag gillar är att han inte har det "isiga" ögat utan ett mer mjukt blått öga. Hans mamma hade anlaget synligt och hans far var enbart bärare.

Jag hoppas verkligen att han blir lika snygg och bra som jag ser i honom, skulle vara otroligt kul med fler splashhingstar i avlen.

KL*

Följdfråga på mitt eget inlägg, hoppas det är ok TS?

Varför har vissa det "isiga! blå ögat och andra som min mer "snällt" havsblått?

Är det skillnader mellan splashgenen/bukskäcken?

Tycker det här är ett mycket intressant ämne :)

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 568
Senast: Liten
·
E
Hästmänniskan jag är så arg,ledsen.. det finns inte ord för det här.. för 6 månader sen sålde jag min ponny.. han betydde ALLT för mig, han var min...
Svar
19
· Visningar
2 345
Senast: amkm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka