Bukiga hästar

M

Majken

har lite undringar kring det här med hästar som är bukiga.

Beror det på maten dem får eller kroppstypen om dem blir bukiga eller inte?

Med bukiga menar jag då förstås att dem får *hängmage* och inte känns tjocka över *revbenen*.
 
men vissa hästar är byggda så att det lättare ser ut som dom är bukiga om du förstår vad jag menar.
en häst jag vet hade bästa uträknade foderstaten, men var ändå bukig.
 
Den hästen kanske hade ett högre proteinbehov än vad "tabellhästen" har? Man kan inte bara fodra efter uträkningarna, man måste titta på hästen också.

Men annars håller jag med dig lite, en häst som har svankrygg ser kanske lättare bukig ut. :)
 
frågade faktiskt veterinären om det sist.
hon förklarade det så att hästar blir bukiga av hö.
mycket av det höt vi ger är inte så proteinrikt ( vilket absolut inte gör någonting ) och därmed ganska tjocka strån. detta samlas lätt i tarmen som gör att hästen ser bukig ut.
hästens mage är heller inte till för att samla på sig foder i magen och tarmen, det ska väl egentligen åka ganska fort rakt igenom.
hon sa också att det är bättre att han en lite bukig häst, än en med för mycket hull.
om man tycker att sin häst är bukig jämför man ofta med slimmade tävlinshästar. dessa hästar är just så slimmade för att de för mindre hö ( som inte samlas i tarmen ) och mycket mer kraftfoder. för mycket kraftfoder.

hoppas du fick lite svar på din fråga.
sen är det självklart skillnad på hästar som är "naturligt bukiga" och bukiga pga. sjukdom, brister, för lite hull osv.
//ANNA
 
Förutom proteinbrist, som redan nämnts tycker jag ibland att hästar också ser bukiga ut om de inte har så mycket magmuskler.
 
Tack för alla svaren alla!

Nu ska jag sätta mig ner och fundera. :) ;)
 
Kort, långsam galopp på tygeln ska få bort magen. Fick det rådet av min ridlärare i veckan.

Jag tror faktiskt mest på hästtyp än på protein och sånt. Jag tycker att min häst är lite bukig, men han har uträknad foderstat och har inte proteinbrist. En av ponnyerna i stallet är hur smärt som helst om magen trots att han stått på smb/MJ-kvot under 2,0 hela hösten/vintern/våren.
 
Håller med, min är jättesnygg i buklinjen när hon är tränad trots fri till gång på stråfoder.

Galoppa, klättra, gymnastikhoppa och dylikt bygger bukmuskler.
 
Mina är jämnrunda med lite bukmage som försvinner efter ett träningspasss. Men det hör ju lite till shettisar. För ena pållan var så fin och smäckar, perfekt hull förra sommarnen. Men det tyckte inte domaren hon var för smal. :eek:
 
Min foderhäst är jätte bukig just nu...detta pga en totalt fel ihopsatt foderstat..(höets värden stämmde inte alls)

Tyvärr så tar det ju några månader innan det visar sig men nu har vi ändrat om allt så nu ska det bli bra igen (++allt färskt gräs som kommer nu gör ju underbart)
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
886
Senast: CarroT
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 278
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 630
Senast: Willys
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp