bukig/tjock häst

S

sommartider4me

jag har ett hbl sto som förändrades rätt drastiskt från att gräset började komma fram i våras. hon var superfin tidigt i våras efter att vi kommit igång ordentligt efter en skada. musklad och lagom slank, blank hårrem mm. jättefin..
lite senare i vår verkade hon falla ur på något sätt. jag drog ner på fodret i och med att hon började gå ute dygnet runt och åt gräs. hon började förlora sin fina rygg och började bli bukig. hon hade väldigt mycket luft i sig lät det som och hon blev bara större om magen. nu ser hon ganska hemsk ut. magen hänger och det ser ut som om hon svalt en tunna. i och med att magen hänger som den gör så sänks hela ryggen och hon har börjat svanka ordentligt.
jag har ridit på samma sätt hela tiden och inte ändrat mer än att jag dragit ner på allt foder, eftersom hon äter ute.
jag har fått som råd av en massör som känt igenom hästen att det bara är att sticka ut och galoppera mycket i lätt sits, för att få upp ryggen och få ner storleken på magen. jag undrade om det kunde ha med för lite magmuskler att göra, och hon sa att det kan det också vara men hon visste inte hur man ska göra för att träna upp dom. någon som vet?
så nu frågar jag er käre bukare: när hästen blir sån här, bukig och ryggen sänkts mycket, beror det enbart på att hon är för fet och behöver mer motionering än 1 timme om dagen eller kan det bero på något som saknas i maten också?
det där med maten kom jag att fundera på när jag läste någonstans att bukighet kan förekomma vid proteinbrist, och att jag tagit bort fodet i och med att hon går ute.

finns det någon bukare med lite tips?... någon mer med en bukig häst med sänkt rygg som kan komma med ideer?

Sv: bukig/tjock häst

Två frågor först:
1. Går hästen på sommarbete, eller är det vinterhage med lite gräs?
2. Skar du ner på kraftfodret, eller grovfodret?

Varför drog du ner på fodret om hästen höll på att tappa hull???
Bara för att det råkar växa gräs i hagen så innebär det inte att de klarar sig på det.

Det är lite lättare om man får se en bild på hur hästen ser ut.

Det låter som att din häst föll ur. Och det gjorde inte saken bättre att dra ner på maten. Du skriver att hon var i gott skick tills gräset kom, sen drogs maten in och hon tappade massa.
Jag hade fodrat på hästen igen, och kört långsamma galopper, backträning och offroad.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama