Bukig/putande mage på sto

katja

Trådstartare
Mitt fullblodssto som är 20 år har nu efter sommaren blivit extremt bukig. Tyckte att hon började bli bukig i vintras men nu är det ännu värre. Står man bakom henne eller ser henne rakt framifrån så putar magen ut på båda sidor, som om hon vore dräktig (vilket hon inte är). Hon rids inte längre då hennes rygg inte håller (kissing spines), utan går som sällskap och sjukpensionär.

Hon är inte fet/tjock över revben eller i kroppen, bara en stor mage.
Har fått ett föl tidigare i livet för 9 år sedan och ja, magen ser nästan likadan ut nu som när hon var högdräktig.

Funderar på vad detta kan bero på:
Proteinbrist?
Dålig bukmuskelatur?
Mask? (har dock visat noll på sista träckprovet i våras)

Några idéetr på vad jag ska göra för att få till en normal mage på henne igen?
 
Min häst blir bukig/ser dräktig ut när jag inte rider och hon äter mycket istället.
Tror att det kan vara dålig bukmuskulatur, då vi inte lyckats träna upp dom än och när hon använder dom på rätt sätt blir magen mindre. Har ingen mask vad träckproven visat, för oss i alla fall.

Men osäker på hur man får bort den, mer än någon form av motion.
 
Visade träckprovet noll i våras och hon inte har gått på marker med mask så är det säkert inte parasiter men jag hade ändå tagit ett prov igen för att utesluta.

Proteinbrist och/eller i kombination med dåliga bukmuskler är den vanligaste orsaken till att en häst blir bukig. Går det kanske att tömköra henne? Gå promenader? Se också över foderstaten, äldre hästar kan behöva lite mer protein än vad de har behövt tidigare i sitt liv.
 
- Mask kan det vara, jag har för mig att bandmask kan bli rätt stora volymer av och jag tror inte de kollar dem i normala träckprov, så jag skulle nog tagit ett där de kollar "allt"

- Gaser kan det också vara. Kan hästen mala fodret ordentligt? Innehåller höet det hästen behöver?

- Slappa muskler kan det också vara, om hästen har ryggont är det ännu större chans att den vill släppa ner magen och då putar den ut. Lite skonsam träning från marken skulle kanske underlätta ev ryggproblem, lyfta upp magen lite.
 
Hon gå på mark som ska vara maskfri. Men bandmask har jag inte kollat, kanske är bäst att kola upp detta också.

Hon går fortfarande på bête, så har ej börjat ge grovfoder ännu. Stödfodrar dock lite med Lucern just nu.
Hon har inte blivit bukig nu på en gång, utan det har succesivt blivit värre över sommaren. Nu som sagt ser hon högdräktig ut!

Hon har inte ont i sin rygg, men skulle ju kunna vara dålig muskelatur som gör att hon inte orkar hålla upp sin mage.

Klurigt detta, kan ju vara lite av varje.
Men ska kola mask + bandmask igen, ska in stallas in nästa helg så då blir det batter koll på intaget av energi och protein.
Prova att tömköra lite och se om det blir bättre.

Tack för era tankar! :)
 
Bukighet är också ett av symptomen som hästar med PPID (cushings) kan få så det kan vara en bra idé att testa för det om du inte hittar något annat fel.
 
Bukighet är också ett av symptomen som hästar med PPID (cushings) kan få så det kan vara en bra idé att testa för det om du inte hittar något annat fel.

Precis vad jag skulle skriva. @katja be din veterinär ta ett PPID-prov. Eftersom bukigheten kommit smygande så kan det vara, det behöver inte men kan vara en indikation på PPID och då är det viktigt med behandling snarast.
 
Mitt fullblodssto som är 20 år har nu efter sommaren blivit extremt bukig. Tyckte att hon började bli bukig i vintras men nu är det ännu värre. Står man bakom henne eller ser henne rakt framifrån så putar magen ut på båda sidor, som om hon vore dräktig (vilket hon inte är). Hon rids inte längre då hennes rygg inte håller (kissing spines), utan går som sällskap och sjukpensionär.

Hon är inte fet/tjock över revben eller i kroppen, bara en stor mage.
Har fått ett föl tidigare i livet för 9 år sedan och ja, magen ser nästan likadan ut nu som när hon var högdräktig.

Funderar på vad detta kan bero på:
Proteinbrist?
Dålig bukmuskelatur?
Mask? (har dock visat noll på sista träckprovet i våras)

Några idéetr på vad jag ska göra för att få till en normal mage på henne igen?

Hur är strukturen på hästens grovfoder? Om det är mycket grovt så tar det lång tid att passera tarmarna vilka spänns ut och hästen blir bukig.
 
Håller med om allt som andra har skrivit här, men åldern kan också spela in. Det är svårare att hålla muskulaturen spänstig ju äldre man blir...
Och vissa hästar har helt enkelt lättare för att bli bukiga än andra. Har t ex ett snart 20- årigt sto som alltid ser ut som om hon var högdräktig, även när hon rids regelbundet. Fin i päls och muskulatur för övrigt. Ett annat av stona, snart 22, är smärt som ett ungsto.... Olika det där, precis som bland oss människor. Båda stona har fått fyra föl under sin livstid.
 
Stödfodras den? Det finns inte mkt näring (protein) i betet nu för ett äldre fullblod. Är den tunn i överlinjen också? Då har den proteinbrist. Sen kanske det är flera faktorer som spelar in? Fullblod kan behöva helt sjuka mängder mat +högre proteinkvot för att hålla sig fina, speciellt en äldre. Har själv en 20 årigt fullblod. Han klarar sig på bete i juli - sedan är det stödfodring som gäller (typ 4-5 kg hö + ca 3 kg lusern + olja /dag). Skulle absolut inte klara sig på bete nu.
 
En viktig fråga är hur ser överlinjen ut på henne?
Är den tunn så kan en häst se bukigare ut än vad den är. Dessutom brukar det då också bero på att hästen inte får tillräckligt med protein.
Gammal sätt att avgöra om foderstaten var rätt, innan det blev möjligt med analyser. Var att om hästen var tunn på ovansidan var det för lite proteinbrist, var den tunn på sidorna var det för lite energi och om den var tunn både uppe och på sidorna var det för lite av allt.

Dessutom har fullblod ofta större krav på sitt foderinnehåll än många andra raser lägger man till en ganska hög ålder där de flesta hästar också börja få högre krav på protein och energi innehållet i fodret kan det vara svaret på varför hon ser ut som hon gör.
 
Tack för att tips och ideér!
Har precis börjat stödfodra nu men överlinjen är fin och bra hull över revbenen. Det enda som jag hanger upp mig på är dne "högdräktiga" magen.
Ska stalla in henne nu till helgen så ska se vad som hander med magen. Ska kolla henne för cushings vid nästa vaccination och tandkontroll.
 

Liknande trådar

Z
Hästvård Jag har en häst som nu idag ser mycket konstig ut tycker jag, hennes buk är kantig, svårt att förklara, men det känns hårt och spänt...
Svar
2
· Visningar
1 315
Senast: Zen
·
Foder & Strö Här är min analys, per kg foder: Ts 63% Mj: 6,8 Smrp: 57 Kalcium: 2,8 Fosfor: 1,8 Jag har ju dräktiga ston o unghästar o valde...
Svar
12
· Visningar
1 446
Senast: korneva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp