Bukfläck är det vanligt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nattsudd
  • Startdatum Startdatum
N

Nattsudd

Detta är min fölis född i år, vet inte om ni kan se på bilderna, men han har en fläck under magen. Är det vanligt med bukfläckar på halvblod?
Hans pappa är skimmel (Aerline H 949), men jag tror han får behålla sin färg som han har nu...vad tror ni? (U: Svart hannoveraner sto)
Bilder:

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id281767.html

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id281768.html

Uppställd:

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id281771.html

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id281770.html

Sv: Bukfläck är det vanligt?

Han är uppenbarligen sabino! Sabinoanlaget är väl hyfsat vanligt inom halvbloden, så bukfläckar förekommer nog då och då.

oki...sabino, är det något som id kontrollanten skall skriva ner i hästpasset? Jag menar är det en "färg" såsom skimmel, brun osv?

Tror ni att han förblir brun? (Vill ju såå gärna behålla honom i denna färgen).. :love:

Nattsudd skrev:
oki...sabino, är det något som id kontrollanten skall skriva ner i hästpasset? Jag menar är det en "färg" såsom skimmel, brun osv?

Tror ni att han förblir brun? (Vill ju såå gärna behålla honom i denna färgen).. :love:

Jag vet inte hur ID-kontrollanterna brukar göra. Tekniskt sett är han ju skäck, men jag tror inte man brukar klassa sabinohästar med bara en bukfläck som skäckar. Jag tror bara man brukar skriva med bukfläcken bland övriga tecken. Typ: "Brun med bläs, vita framben och bukfläck" eller så... Men jag är inte säker...

Nattsudd skrev:

"Vår" hade ID-kontrollant skrev bukfläcken under övriga tecken på konturdiagrammet. Typ "Ljusbrun, bläs, strumpor och bukfläck"

Hejsan!

Min första avkomma född 1996 fick två fläckar under magen den ena sitter så att man ser den från sidan och den andra sitter mitt under magen, ID kontrollanten skrev in det i konturdiagrammet och beskrev dem som två vita fläckar under magen på pappret.

Kan tyvärr inte sätta in bilder här men kolla på Flyinges hemsida under Robin Z avkommor "Airoc" så ser ni den ena fläcket från sidan!

Funderade länge på om han inte skulle klassas som skäck eftersom han har två partier vitt under magen men så var ju inte fallet :d

Tack för era svar!

Tycker det är lite "roligt" att han har något sådant personligt tecken, han blir ju lite speciell med det...(självklart för mig är han det ändå)

:banana:

Nattsudd skrev:
Har en avkomma e Aerline (nu 2 år) han hade samma färg som ditt fina föl när han var liten och ser likadan ut idag!!!

Min ena uppfödning har en bukfläck. Han är e: Cortez - Anart - Ganesco - Gaspari. Mamman är mbr med en liten strimbläs + lite vitt på alla 4 ben, men hon brukar lämna mkt vitt. Har fött upp honom själv.
I övrigt så är han ljusbrun med stor bläs (ej lykta), vit underläpp och lite vitt på alla 4 ben. Har en stickelhårig skena på ena bakbenet också :)
Han har även en lillebror e: Marwin som är svart med bläs, bukfläck och 3 strumpor, men där är det ju rätt uppenbart var fläcken kommer ifrån :p

Vill bara säga, JÄTTESÖÖÖT bebis, liknar mitt lilla vilddjur en del, liknande bläs.. :love:

Filuran skrev:
Han har även en lillebror e: Marwin som är svart med bläs, bukfläck och 3 strumpor, men där är det ju rätt uppenbart var fläcken kommer ifrån :p
Tänkte just nämna Marwin som har en väldigt tydlig "charmfläck" :p :love:

Halvblodshingsten Democritos 648 hade också en bukfläck, mitt sto är efter honom men varken hon eller hennes föl har ärvt den, ännu...

I ditt fall så är Ganesco garanterat inblandad ! Han var Sabino även om han inte hade bukfläck själv. jag *tror* att även Gaspari kan ha varit Sabino.

Två sådana har vi fått.

Natascha Gul stoföl Lenita Blågul hade en sådan fläck rakt under magen..T.o.m. frysmärkarna missade den.
Båda föräldrarna är svarta med lite tecken..
I år fick vi en fuxunge med fläck.
Ser kul ut... :D

blixtflack.jpg

Då ska ni veta att travarna har en standardmall..Brun utan tecken..

Allt utöver det är bonus. ;)

AM

Några bekanta till mig har också en travare som är fux, med en relativt stor vit fläck under magen, vita strumpor och bläs. Blev verkligen förvånad när jag såg honom, har sett "fux-travare" förut, men aldrig någon med så mycket vitt.

Om du går in på den nålade tråden Årets ungar så ser du honom i helfigur.
Två vita strumpor och zickzack mönster på huvudet...
Färgen har han fått från sin far.

Annars är det väl mer kallblodstravarna som har fuxfärg och vackra strumpor.. :D

AM

Han har faktiskt 2 bukfläckar :p . En framför skapet och så sin relativt stora fläck på magen.

Så fin han var! Tror han får behålla färgen. Så här såg min Aerline H avkomma ut som fölis i fjol: Shira

Och hon har ungefär samma färg nu, som 1-åring. Hennes mamma är oxå riktigt mörkbrun, mot det svarta hållet i färgen.

Liknande trådar

N
Hästvård Visste inte vilket forum detta hör till så lade det i detta..:) Nu är det så att min sköthäst på ridskolan har gått och blivit rejält...
Svar
6
· Visningar
1 453
Senast: NellsiBellsi
·
Avel För ett år sedan fick vi en brun fölis efter Aerline H, en vit hingst. mamman&mormor är brun, har Ragazzo, Condor M och Flamingo i...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: M-Meduza
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 836
Senast: Rifer
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: -Lilla My-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka